Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

EightySix skrev 2011-08-28 23:03:48 följande:
    Andfåddhet.... Ja! Jag förstår inte vad det kommer sig? Jag blir andfådd av att gå uppför 2 trappor på jobbet....??!!
    o kan inte hämta andan nästan, pinsamt om man prata med arbetskompisen o inte kan få luft!
    Prata o gå samtidigt är ju inte lätt!
    Sen slog jag på google o fick veta att det är vanligt med frossa, för det har jag fått tillbaka, det har varit lugnt några veckor, men nu är det tillbaka! Trodde inte det var möjligt att göra det och har aldrig hört talas om det!
    Någon som känner igen sig? Alla har ju gått o svettats på jobbet nu när det varit så kvavt o varmt, jag har tyckt det varit huur gott som helst o nästan frossat lite! Konstigt!

Och varför känns det som om jag är längre gången?? Min mage är så svullen så jag blir tokig! På kvällarna skulle man kunna tro att jag är i v 20...o jag kan inte dölja den. Jag kan inte ha tajtare tunikor för magen GÅR liksom inte dölja!
    När jag skulle åka till jobbet förut o möta upp min kollega som skulle köra så fick jag stänga jackan för att magen puta så!
    OCH till råga på allt! Massa finnar o ansiktet!!! Jag blir så iriiterad på alla knotter jag har i ansiktet! Har ni samma?

Förlåt... detta blev gnälligt, men jag har inga andra att gnälla till.......
    Gnäll på tjejen - bättre att släppa ut det än att hålla det inom sig och känna sig som en tryckkokare.

Frossa - Ja, det har jag! Sällan jag i sommar tyckt att det varit varmt. Och när det väl är varmt är det alldeles för varmt. Men fryser, det gör jag typ varje dag. Jag måste alltid ha med mig en jacka när jag går ut. Mina naglar är blå för det mesta, för att händerna är så kalla. Sen kan jag känna att det är vissa perioder, då frossan är helt otrolig..man ligger och skakar i sängen, för att det är så kallt, fast man har på sig sin flanellpyjamas, ett duntäcke, en filt och det för övrigt är +25 i rummet. 

Precis i början av graviditeten var min mage enorm! Den var konstant uppsvullen och jag kunde ju inte tro, att bebisen där inne motsvarade veckorna. Sedan v.7 eller 8 har det lugnat ner sig rätt rejält. Fick tillbaka min smala midja..fast nu har den ju börjat växa igen, är i v.11+3 idag. Min mamma anser dock, att min mage ser större ut än vad mina veckor är. Nåja, UL om en vecka, så då får man ju se... kanske mamma har rätt och det är fler där inne.. hoppas inte!

Finnar och ofräsch hud? Japp..så är det för mig. Spelar liksom ingen roll hur bra jag än tar hand om den..knottrar och finnar dyker upp överallt och jag känner mig återigen som en tonåring. Håret är också fett..och jag måste tvätta det varannan dag nu för att den ska hålla sig någorlunda fräsch. Innan graviditeten behövde jag inte tvätta håret mer än max. 2gånger i veckan för att den skulle hålla sig fin. Kärde också No poo ett tag och håret bara glänste.

Så jag hoppas verkligen att jag snart får komma till fasen där håret glänser, huden glittrar och man ska kunna känna sig som världens vackraste kvinna.  
  • Coriander
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-29 06:32:11 följande:
    Slänger in ett tips på sköna, snygga mammajeans! Mörkblå med lite lätta slitningar från HM för 399:-...Slim heter modellen och sitter åt hela vägen. Och inget plotter på fickorna som mammajeans brukar ha...
    Mammakläder från HM är toppen faktiskt. Själv har jag två par jeans därifrån. Visserligen tycker jag att mammajeansen inte kommer tillräckligt långt upp över rumpan. Köpte ett par ljusblå mammajeans från rea på HM och dom sitter jättelågt på mig...måste typ hålla på och dra upp dom hela tiden. Haha, det kanske är bara jag som har lite väl mycket ass att ha i dom jeansen?
  • Coriander
    Ponja skrev 2011-08-29 11:00:32 följande:
    Hej alla ni fina människor, tack så otroligt mycket för era svar! Vad hade jag gjort utan er Hjärta
    Jag och vännen hade, trots allt,, en rätt trevlig kväll tillsammans. Stängde in sambon i sovrummet, så kollade jag och vännen på en film och åt lite kex ost och vindruvor. Hon pratade en del, det märktes att hon saknade sin familj men även att hon inte visste om hon klarade av att umgås med dem nu. Jag sa att hon givetvis får stanna här om hon vill, men även att jag tror att hon nog behöver sin sambo, och han henne. Jag sa till henne att han har ju faktiskt OCKSÅ förlorat ett barn, och mår säkert väldigt dåligt han med. Verkade inte som hon hade tänkt på det alls, vilket jag ändå absolut kan förstå! Dem pratade i telefon tidigare imorse, han tog ledigt från jobbet och kom hit och hämtade henne för ca en timma sedan. Blev helt tårögd när dem bara stod och kramades och killen sa något i stil med "vi kommer klara detta tillsammans, lämna mig inte igen" Gråter
    Så glad för att dem nu kommer ta sig igenom detta tillsammans, men självklart otroligt ledsen för deras skull. Detta önskar man verkligen inte någon.

Jaha, dags för mitt första UL nu om ett par timmar, gud vad nervös jag är!
    Fint att du tog upp med din väninna, att hennes sambo också förlorat barnet! Och det där du skrev om när han kom och hämtade upp henne... ja, jag blev tårögd jag också. Mycket bra, att de tar det tillsammans. 

Lycka till på UL! Jag väntar spänt på uppdatering från den ikväll!! 
  • Coriander
    faringe skrev 2011-08-29 11:17:51 följande:
    va in å tittade i blidtråden å det är många som har stora magar. jag märker inte så stor skillnad kanske lite större än vanligt. är i v13 idag! har alla stora magar?
    Alla har inte stora magar ännu... själv är jag i v.11+3, men har inte någon speciellt stor mage. Det är väl rätt ovanligt att man får stor mage såhär tidigt i graviditeten..med tanke på att livmodern inte är speciellt stor ännu och har precis börjat "titta" över blygdbenet. 

Vissa kvinnor får inte heller någon mage, eftersom livmodern kan luta bakåt och har man former sedan tidigare, så är det inte lätt att upptäcka någon mage.

Så mitt råd är: just relax! Vid v.20 kommer du nog ha en mage också... och har du inte det kan du skatta dig lycklig, för då behöver du inte köpa många mammaplagg och lägga pengar på det. För klädpengar kan du istället unna dig en dag på någon dayspa...  
  • Coriander
    Daysis skrev 2011-08-29 13:57:29 följande:
    Har varit på mitt CUB-test nu och det gick jättebra! Fick sannolikhet 1:14840, och känner mig så lättad!! Var även helt underbart att få se bebis, jag gick bara och log hela vägen därifrån
    Blev flyttad 2 dagar så bf är nu 11 mars och jag är i v 12+0 idag.

Ang mage så har jag inte heller någon mage alls än, var jättesvullen i v6-8 men nu har det försvunnit helt och jag kan ha mina vanliga jeans igen. Har aldrig fått mage innan v22-23 med mina andra två så jag gissar att den kommer nån gång då nu oxå..

Tyckte föresten att jag kände bebis igår kväll, som en liten lätt beröring från insidan av magen, men jag kan ju oxå ha inbillat mig. Har ju aldrig känt något innan v 20 förut. Men det kändes verkligen som bebis, och så kändes det likadant en liten stund senare.. ja, vi får väl se om det dyker upp igen eller om jag får vänta några veckor till..
    Vad roligt med glada besked från KUB! Hjärta
  • Coriander
    Ponja skrev 2011-08-29 16:48:25 följande:
    Nu äntligen har jag fått göra mitt UL. Den rörde sig som bara den, sprattlade, dansade, och snurrade runt som en tok. Otroligt skönt, och vilken lättnad! Har lagt ut en bild i bildtråden :)
    Hur har det gått för er andra idag?
    Jag sa ju att det skulle gå bra, gumman. Ska kolla på fina bilden i bildtråden lite senare.. 
    Grattis! Hjärta 

Grattis ni alla andra också som varit på UL idag och fått bra resultat!! 
  • Coriander
    faceprimer skrev 2011-08-29 20:35:28 följande:
    Någon annan som det hugger till i magen på
    när man nyser? Och hostar ibland också, kan de ha att göra med ligamenten eftersom livmodern blir större? Någon som vet?
    Jag hatar att nysa och hosta, eftersom det just hugger till i magen då. Det gör så ont, så jag viker mig dubbelt av smärtan. Jag tror det har med ligament att göra... fast är nu inte helt hundra på det. Livmodern rör sig ju med i alla kroppens rörelser, så nog är alla rörelser som kommer plötsligt sådana som får livmodern att rycka till lite lustigt. Ingen vidare förklaring där.. men jag hoppas du fattar hur jag menar
  • Coriander
    Kalksten skrev 2011-08-29 20:27:42 följande:

Det här med mat.

Jag trodde aldrig att det skulle vara så känsloladdat med mat.
    Jag har under 2-3 veckor mått sjukt illa, först var det värst på morgnarna men för ca 1 ½ vecka sedan började det bli mkt bättre och för 5 dagar sedan kunde jag äta riktig frukost utan att det var en pina. Jag har sedan dess fått i mig en hel portion gröt varje morgon och det är sådan lycka.
    Kvällarna/eftermiddagarna den senaste 1 ½ veckan har däremot varit sjukt jobbiga, det går liksom inte beskriva men det har varit psykist jobbigt att inte vilja eller kunna äta något. man kan inte planera maträtter i förväg och det jag kanske ville ha i förmiddags till middag vill jag inte ha när det väl ska lagas. Jag har dock inte spytt men varit mkt nära, sovit med spannet jämte sängen.

Men så i fredags kunde jag faktiskt äta ute, en liten nachos fick jag nästan i mig, det var lycka. Men lördagen va sisådär, i går söndag bestämde jag att Daniel får bestämma all mat och så lagar vi det sen får jag helt enkelt bara försöka äta det. I går blev det lasagne, det smakade inte så mkt men det var helt ok och jag åt. Idag lagade jag en sweetchiligryta med fisk o räkor.
    JAG ÅT. DET VAR TILL OCH MED GOTT!
    Jag blev så tagen av att äntligen kunna äta på kvällen så jag blev tårögd.

Det är helt sjukt men fy fasiken vad mat är ett primitivt behov som måste tillgodoses.

Kanske är mitt illamående påväg att ge med sig, men just nu spelar det ingen roll för ikväll smakade maten sjukt gott och det har inget gjort på länge! =)
    Vad bra att du fått tillbaka aptiten...om så för en kväll. Jag hoppas att den kvällen/dagen dyker upp här hos mig snart också. Mat är en sådan viktig grej, speciellt när man är gravid. 

Känner igen mig i det där att man inte alls kan planera någon mat i förväg. Klarar inte av att handla mat alls..mår så illa i matbutiken..och där känns allt bara vidrigt. Sen på kvällen när affären har stängt dyker det upp något som man vill ha.. fast bara jättelite.  
  • Coriander

Jag känner mig som en riktigt dålig blivande mamma just nu. Har inte tagit mina vitaminer (med folsyra å allt) på dryga två veckor, för att jag inte får ner tabletten. Som sköterska tog jag ju direkt och försökte hitta något ställe på tabletten där man skulle kunna dela den - nada! Vilket alltså betyder att man inte får dela eller mala ner tabletten. Undrar hur pass mycket skada det kan ha gjort barnet nu när jag inte tagit mina vitaminer... 

Å andra sidan sa min mamma, att när hon väntade på mig och mina småsyskon var det ingen som någonsin pratade något om folsyra eller vitaminer. Det får mig ju undra, ifall detta kan vara ännu ett trick från läkemedelsbranschen för att få oss köpa tabletter hit och dit. Just nu forskar jag ju inom ämnet (fast då om kvinnors hormonella preventivmedel) och har kommit fram en hel del obehaglig fakta om läkemedelsbranschen och vissa har tom bett mig att inte forska mer... vi får väl se.

Ännu ett snurrigt inlägg från mig.. sorry girls! Skäms Jag mår fortfarande inte bra och att äta - not so good. Har inte spytt på en vecka nu, men mår urk. Alla typer av aktiviteter får mig att må illa och bara tanken på mat får mig att rysa av obehag. Däremot skulle jag kunna äta isglass och dricka ISkallt vatten hur mycket som helst. Nordpolen nästa för mig?

• Coriander
    Chetti skrev 2011-08-31 20:10:12 följande:
    En vecka sedan UL då allt såg bra ut men nu börjar oron kommer smygande igen.

Jag har symptom men trots allt gnager oron i nacken...

Jag ska på inskrivning på tisdag, är då i vecka 11 (10+3) och funderar på att ändå be om att få göra KUB. Jag har aldrig gjort det men jag skulle så gärna vilja göra ett UL till, gärna efter vecka 12+0.
    Ev. att hon ska försöka lyssna på hjärtat men det tro jag knappt att B; vågar ge sig på, eller?

Trots att man gör KUB så får man väl ändå göra RUL i vecka 18-20?? Det ena ersätter väl inte det andra?

Vill njuta av att vara gravid men kan inte släppa oron. Längtar tills bebisen börjar ge sig till känna med knuffar...

Mitt jobb är så fysiskt ansträngande så jag är helt slut. Jag vet att det inte ska vara skadligt för barnet men varför är jag ändå orolig?

Blää för oro!! Skrikandes
    Man får absolut göra RUL även om du gör KUB först. Utesluter inte varandra.

Förstår att du är orolig. Det är just den här tiden som kallas för "spökveckor", då man ännu inte kan känna bebisen och magen inte är så stor. Själv har jag också haft lite sådana oroliga känslor, fast jag har grav.symtom. Får göra KUB nästa måndag. Ska bli skönt att få bekräftat att h*n växer där inne. 

Det kommer att gå bra ska du se! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)