Inlägg från: Coriander |Visa alla inlägg
  • Coriander

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Daysis skrev 2011-08-13 22:35:25 följande:
    Har googlat lite nu och tydligen får man inte föda i vatten på svenska sjukhus. Så då kan man ju glömma det, men bada under värkarbetet rekommenderas däremot. Står om det på bla den här sidan:
    www.enbrastart.se/index.php?option=com_conten...
    Klart det finns sjukhus i Sverige också där man kan föda i vatten! Det kan ju inte vara förbjudet där? 
    Här i Finland finns det två sjukhus där det finns badkar man kan föda i. Annars får man faktiskt ta
    med ett eget birthing pool och fälla upp det på rummet, som de INTE kan förbjuda en att använda. De kan förbjuda en att föda i sjukhusets badkar, men inte i din egen. Det är din kropp och din egen pool. 

Många barnmorskor är helt emot vattenfödslar pga att det ger dem mindre frihet att arbeta plus oergonomisk ställning att jobba i. Men det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle vara farligt att föda i vatten. Det är enbart gammeldags barnmorskor och synsätt som lever kvar.

Det finns ett flertal brittiska studier där man studerat vattenfödslar och jämfört dessa med vanliga födslar. Det har inte kunnat bevisas, att vattenfödslar på något sätt skulle vara farligt varken för barnet eller mamman.

Så om ni vill ha vattenfödsel får ni verkligen stå på er och kräva det. Bra kanske att ta upp det redan nu på MVC, så de kan referera er till ett sjukhus där det skulle kunna gå. Själv har jag inte tänkt låta någon bm komma in och bestämma över hur jag ska föda. Jag kommer förmodligen också ha med mig en doula, som sköter om mig vid förlossningen och kan på det sättet sätta stopp på en bm som tänker mer på sig själv än på sin patient.  
  • Coriander
    Lyckobebisen skrev 2011-08-14 23:41:24 följande:
    Hej!
    Vet inte om det är en känsligt fråga, men tänkte fråga om ni sparar till bebisinköp eller om ni tar det som det kommer? Vi har ju inte sådär jättemycket pengar in, jag pluggar och sambon jobbar 60% men vi har startat ett barnkonto där vi sparat lite typ till vagn och sånt. Men målet är att vi inte ska behöva ta av det helst, eftersom vi måste spara ihop till syskonförsök också.
    Men liksom, hur mycket kostar allt i början? Det finns ju listor på grejer man ska ha och jösses, då skulle man ju bli ruinerade. :-P Men tänker typ basic innan bebben kommer..
    Vi köper lite grejer varje månad, så vi slipper lägga ut en stor klumpsumma. Alla våra besparingar har vi nämligen använt upp det senaste året... en mindre lyckad flytt till landet och flytta tillbaka till staden - dyrt! Jag köper saker på rea så mycket det bara går och sen får vi en hel del bebiskläder, skötbord och annat smått från min svägerska...hennes son är 1år och 2månader när vår liten ska födas. Barnvagn är jag väldigt bestämd över och tänker köpa en vintage modell, som jag är väldigt förtjust i. Kommer att kosta oss någonstans mellan 2000 - 4000kr. Men i vår släkt har vi haft som tradition, att mor- och farföräldrar köper första barnvagnen. 

Barnrummet ska vi börja inreda förmodligen om ett par månader när vi har flyttat till vår nya lägenhet. Jag har aldrig riktigt förstått mig på skilnaden mellan en spjälsäng som kostar 3500kr och 500kr. Den billaga sängen kan man ju dekorera själv som man vill... så jag kommer att sy en sängkappa, sänghimmel, alla lakan osv. Sen får vi se ifall jag vill måla det i någon fin färg. Men ja, jag älskar att pyssla! Speciellt inredning älskar jag! Solig 
  • Coriander
    micksaan skrev 2011-08-15 09:21:23 följande:
    Vet att det är okej att bada fram tills att vattnet går. Sen ska man helst inte bada pga infektionsrisken ? 
    Det är just det som man inte har kunnat bevisa i de studier som gjorts, att det skulle vara någon infektionsrisk. På vissa sjukhus sticker de ju hål i hinnorna innan man går ner i vattnet. Som regel ska man vara minst 4cm öppen innan man kliver in i karet, då allt för lång tid i badkaret kan göra, att förlossningen stannar av. Men vid 4cm räknar man, att förlossningen kommit i gång fint och värkarna brukar bli allt intensivare. 
  • Coriander
    Ponja skrev 2011-08-15 10:58:18 följande:
    Det där med vagn tycker jag är så svårt, kan absolut INGENTING om vagnar. Vad ska man tänka på? Vad vill man inte ha? Och varför "måste" man köpa en sådan dyr? Alla jag känner har köpt vagnar för 9000-10000 tusen!
    Hittade denna, är det något "fel" på den??

www.blocket.se/ostergotland/NY__liggvagn_och_...
    Jag kan inte så mycket om dessa "nya" vagnar. Har koncentrerat mig helt på vintage modeller, eftersom jag tycker att de är jättevackra, jag älskar stoooora hjul och så har man ju testat dessa vagnar år in och år ut i olika tester och de alltid fått mycket bra betyg. Vagn som jag tänkt köpa är Silver Cross Kensington eller Inglesina Classica. Exempelvis Silver Cross vintage modeller är ju handgjorda och är typ eviga pga rostfritt stål i chassit osv. 

Det som avskräckt mig från att ens kolla på nya modeller är alla de barnvagnstesterna där så många nya vagnar fått dåliga betyg för säkerheten. Det har ju skrivits rätt mycket om vagnar som barn har klämt sig i eller som rasat ihop mitt i en utflykt. 

Mitt tips är väl att ta reda på så mycket fakta som möjligt om dessa vagnar... finns tester att hämta på nätet och på tillverkarens hemsida kan man läsa var vagnen är tillverkad också...det ger ju en liten inblick i varför vagnen ofta ligger i nypris under 5000:-
  • Coriander
    juneti skrev 2011-08-15 11:53:44 följande:
    Har fått tid för vul nu kl två. Är så rädd. Min mamma har övertalat honom att följa med. Tyvärr kommer de nog vara svårt att fortsätta om detta nu är ett missfall, trots att vi har tre gemensamma barn ihop. Är så ledsen.
    Hoppas att det går bra på VUL och du får se ett litet hjärta som slår fint. 
    *Kram* Hjärta 
  • Coriander
    LadyA01 skrev 2011-08-15 12:04:02 följande:
    Wiiii, vulet gick bra och jag har en dansandes, välmående inneboende på 27mm (v 9+3)!! :):) Lycka!!
    Vilka goda nyheter!! Solig Grattis!
  • Coriander
    Lyckobebisen skrev 2011-08-15 12:21:41 följande:
    Vilka vackra vagnar! Men oj så dyra. Tycker det är så fint med retromodeller och Inglesina Classica var verkligen fin.
    Kolla på Blocket, så får du se att de inte kostar så förskräckligt mycket. Jag har även tänkt, att jag skulle kunna köpa någon annan vintage modell, ex. Emmaljunga eller Brio från 80-talet med stora hjul och stort liggdel... Jag vet att stort inte är sådär värst praktiskt, då vagnen inte kommer få plats i vår bil... men men, vagnprommis blir det mycket ut av och bor man centralt, så behöver man inte ta bilen alltid. 
  • Coriander
    jeennyy skrev 2011-08-15 13:38:28 följande:
    Hej.

Jag måste få skriva av mig lite...

Jag är en ung tjej som ska få en lite i mars och har under den senaste tiden börjat känna mig ensam, besviken och ledsen.
    Jag tror det är för att mina få vänner som jag har , inte har tid med mig. Visst att dom jobbar och det förstår jag. Men de skriver aldrig sms till mig eller ringer och frågar hur det är. ( de vet om att jag har en liten bebis i magen). Jag skriver till dom och försöker ringa men dom svarar aldrig. . Men de ringer när det är dax för fest. Visst jag kan vara med nykter, för det är jag ju med min sambo och hans vänner.
    En av mina vänner har nyss fått en lite söting och jag förstår att hon inte orkar vara med en och vill skaffa sig lite rutiner osv. Men hon svarar inte på sms eller på facebook när man skriver grattis och kommenterar. Och vi är? (var??) bra kompisar.

jag känner mig bara ensam och besviken och vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
    Gumman, jag förstår hur du kan känna dig ensam. Jag har också känt i sommar, att jag haft lite dålig kontakt med mina vänner. Mest har det varit, för att jag inte orkat göra något eller så har jag mått så illa, så jag inte kunnat göra annat än ligga i sängen. Ärligt talat önskar jag att plugget hade dragit igång redan för att få lite rutiner och träffa klasskompisar ens. Mina vänner är av den typen som reser och festar mycket, vilket ju är lite
    knepigt i min situation. Allra helst skulle jag ju vilja sitta på något cafe å fika.. eller kanske spela något roligt här hemma någon kväll. 

Men nu är du ju här, med oss andra som väntar också småttingar i mars nästa år! Det är bra atta skriva av sig ibland...det behövs som gravid. Du är inte ensam!

Kram kram HjärtaHjärta
  • Coriander
    juneti skrev 2011-08-15 15:58:59 följande:
    Tyvärr levde inte fostret idag på vul. Så ledsen. Maken blev tro det eller ej väldigt ledsen han med inne på undersökningen. Lycka till ni andra.
    Å nej vad tråkigt  
    *styrkekramar* Hjärta
  • Coriander
    faceprimer skrev 2011-08-15 15:37:14 följande:
    Kommer göra ultraljud utanpå magen Här gör man ett ultraljud mellan v. 11-13 (dock är det valfritt) och vi valde att vi vill göra ett, och då är det vanliga ultraljud alltså utanpå magen som görs. Kommer göra ultraljud den 5/9.
    Jag fick ta blodprov i armen, i fingret och sen urinprov, och fick lite lappar Det är inte farligt alls. Det fixar du! Kram
    Då har vi samma datum på UL! Vad kul! Är du lika pirrig som jag inför det? ...jag längtar något oerhört,fast tror att tiden kommer gå fort nu de närmaste veckorna...ska ut och resa lite. 

Exakt samma typ av tog de av mig också. Lite blod från fingret och sen i armen. Plus ett urinprov.  
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)