Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
Daysis skrev 2011-08-13 22:35:25 följande:
Har googlat lite nu och tydligen får man inte föda i vatten på svenska sjukhus. Så då kan man ju glömma det, men bada under värkarbetet rekommenderas däremot. Står om det på bla den här sidan:www.enbrastart.se/index.php?option=com_conten...
Här i Finland finns det två sjukhus där det finns badkar man kan föda i. Annars får man faktiskt ta
med ett eget birthing pool och fälla upp det på rummet, som de INTE kan förbjuda en att använda. De kan förbjuda en att föda i sjukhusets badkar, men inte i din egen. Det är din kropp och din egen pool.
Många barnmorskor är helt emot vattenfödslar pga att det ger dem mindre frihet att arbeta plus oergonomisk ställning att jobba i. Men det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle vara farligt att föda i vatten. Det är enbart gammeldags barnmorskor och synsätt som lever kvar.
Det finns ett flertal brittiska studier där man studerat vattenfödslar och jämfört dessa med vanliga födslar. Det har inte kunnat bevisas, att vattenfödslar på något sätt skulle vara farligt varken för barnet eller mamman.
Så om ni vill ha vattenfödsel får ni verkligen stå på er och kräva det. Bra kanske att ta upp det redan nu på MVC, så de kan referera er till ett sjukhus där det skulle kunna gå. Själv har jag inte tänkt låta någon bm komma in och bestämma över hur jag ska föda. Jag kommer förmodligen också ha med mig en doula, som sköter om mig vid förlossningen och kan på det sättet sätta stopp på en bm som tänker mer på sig själv än på sin patient.