• Anonym (Mellanskåne)

Vi från SKÅNE som vill träffa nya vänner

Här kan vi som bor i Skåneregionen träffa nya vänner. Om du skriver anonymt, skriv gärna ort eller liknande som tillfällig signatur så att det blir lättare att skilja oss åt om vi blir flera anonyma Solig

• Svar på tråden Vi från SKÅNE som vill träffa nya vänner
  • Afrodite86
    mymy skrev 2011-07-18 10:00:45 följande:
    Ja jag tänkte att vi skulle sätta oss och räkna ut lite vad det kan kosta per månad och år osv, så hon förstår den biten. Sen borde hon ju veta det med riskerna redan då min pappa, hennes morfar, dog av lungcancer för snart 2 år sen...
    Tack!
    hoppas jag kunde hjälpa dej lite, kan förstå att det känns tungt. Jag började röka trots jag visste det tidigt i tonåren, idiotiskt men ja så var det. ju mer folk tjatade desto mer ville jag.. tonårstrots tror jag. Men kan ju berätta med att priserna ökar hela tiden, när jag började kostade en prins 30 kronor idag 48 och dom snackar om att höja till 80. Ibland kan det med pengarna göra lite mer effekt än det andra. håller tummarna för er.
  • Afrodite86

Jag har inte svarat på ett tag för varit i kroatien, kom hem igår. Jag kan fika på helger och varje vardag efter kl 4.
    Bor som sagt i kristianstad och väntar min första nu =) Man kan alltid lösa en fika i parken om man inte har pengar.

• Renesme
    mymy skrev 2011-07-18 09:58:14 följande:
    Naturligtvis belönar jag också positivt beteende men tycker att negativt ska bestraffas också... usch, vet varken ut eller in nu, skönt att få semester på fredag.
    Nu har jag ju inte barn i den åldern, men jag minns hur det var i den åldern :) Självklart menar jag inte att negativt beteende ska gå omärkt förbi. Menar snarare att sådana straff som iaf jag och mina vänner fick som indragen månadspoäng, utegångsförbud, internetförbud osv snarare gav motsatt effekt. I den åldern betyder grupptrycket allt för mycket så tyvärr har jag inget konkret råd att ge dig :/ det känns faktiskt som det mesta ger fel effekt.. :/ Men jag tror det är JÄTTEVIKTIGT att hela tiden visa att man verkligen inte accepterar det.. prata om konsekvenserna, kostnaderna (hur sjutton har ens en 15 åring råd att finansiera ett rökande?) ett förlag kanske kan vara att om hon nu vill vara så "vuxen" och röka så får hon vara "vuxen" på andra punkter med.. dvs hon får finansiera inköp av kläder, skolmaterial osv själv.. om hon nu inte redan gör det.. man kan ju inte vara vuxen när det passar och barn när det passar..
  • MammaMia88

Mymy: Jag rökte också ett tag, men det försvann av sig själv efter ett par veckor...tyckte det smakade/luktade hemskt, så om du har tur så försvinner det av sig själv när hon inser hur äckligt det egentligen är

Afrodite86 skrev 2011-07-18 10:16:15 följande:

Jag har inte svarat på ett tag för varit i kroatien, kom hem igår. Jag kan fika på helger och varje vardag efter kl 4.
    Bor som sagt i kristianstad och väntar min första nu =) Man kan alltid lösa en fika i parken om man inte har pengar.

Var det skönt där?

Bor som sagt också i Krstd, och kan också träffas varje helg och varje dag efter kl4  
  • Anonym (C)
    mymy skrev 2011-07-17 22:32:03 följande:
    Arg och besviken är jag... Har ikväll kommit på min 15-åring att hon röker :( jag jobbar på Lungmottagning o vet PRECIS vad rökning gör o min pappa dog i lungcancer för snart två år sen ...:(. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Får gå o lägga mig o försöka sova bort ilskan. Har pratat med tonåringen men hon förstår ju inte riktigt allvaret..:(
    (o om ser finns rökare här så ta inte illa upp av inlägget, vad ni gör har jag inte med att föra utan detta handlar enbart om min älskade tonåring!)
    Usch så tråkigt :(
    Tyvärr är ju tonåringar inte så lätta att resonera med. Jag rökade också i den åldern, alla andra gjorde ju det så man ville inte vara sämre. Fast jag fastnade aldrig i det (vilket är konstigt nu i efterhand). Nu feströker jag, men festar nästan aldrig så det blir inte så ofta. Du kanske kan få henne att begränsa det till feströkning? Visst, det är inte bra det heller men bättre än att hon fastnar i det på riktigt.

Du har inga äckliga bilder på ditt jobb som du kan ta hem och visa henne?
    Kanske kan muta henne med något annat? Jag hade några vänner som fick körkortet betalat om de inte rökade innan de fyllde 18 ex.
  • jankie
    Anonym (Krstd) skrev 2011-07-16 19:53:37 följande:
    Hej! Är det okej om jag hoppas in i tråden såhär sent? :)

Jag är 23 år från Kristianstad. Har en son på 2 år :) 
    Har ytliga vänner, men inga riktiga vänner. 
    hejsan. jag är också från kristianstad. är 25 och har också mest ytliga vänner. min dotter blir 2 i september :)
  • jankie

jag jobbar onsdag torsdag denna veckan och ja kväll med. så i morgon kan jag fika. även på fredag.

har sedan länge haft ont i handen(tummen) som bara blivit värre. var i väg till en arbetsterapeut i dag och hon trodde på karpaltunnel....så nu sitter jag här med en handskena vilket känns väldigt obehagligt.Hoppas bara att smärtan går över snart....

Nån som ska till kiviksmarknad? och är de nån som vet vilken dag nu i veckan åhus har marknad?

• miism

Hoppar in här jag med
    Är 33 år och bor strax söder om Hörby. Har en son som är drygt 2 år som jag är mammaledig med året ut.
    Vill gärna träffa nya vänner och sonen min vill gärna ha kompisar att leka med.

• mymy
    Renesme skrev 2011-07-18 11:10:48 följande:
    Nu har jag ju inte barn i den åldern, men jag minns hur det var i den åldern :) Självklart menar jag inte att negativt beteende ska gå omärkt förbi. Menar snarare att sådana straff som iaf jag och mina vänner fick som indragen månadspoäng, utegångsförbud, internetförbud osv snarare gav motsatt effekt. I den åldern betyder grupptrycket allt för mycket så tyvärr har jag inget konkret råd att ge dig :/ det känns faktiskt som det mesta ger fel effekt.. :/ Men jag tror det är JÄTTEVIKTIGT att hela tiden visa att man verkligen inte accepterar det.. prata om konsekvenserna, kostnaderna (hur sjutton har ens en 15 åring råd att finansiera ett rökande?) ett förlag kanske kan vara att om hon nu vill vara så "vuxen" och röka så får hon vara "vuxen" på andra punkter med.. dvs hon får finansiera inköp av kläder, skolmaterial osv själv.. om hon nu inte redan gör det.. man kan ju inte vara vuxen när det passar och barn när det passar..
    Ja så ska man kanske göra, ska hon röka så ska hon också betala för allt annat själv också. Hon har sin månadspeng och pengar hon får för sitt reklamutdelande, cirka 1000 kr månad. Skulle vara intressant att se hur hon hade tänkt klara alla inköp själv. Detta får jag fundera på helt klart!
    Men dataförbudet och att hon får komma hem tidigt på kvällarna kvarstår också... Tack för synpunkter! Uppskattas mycket!
  • mymy
    MammaMia88 skrev 2011-07-18 12:54:40 följande:
    Mymy: Jag rökte också ett tag, men det försvann av sig själv efter ett par veckor...tyckte det smakade/luktade hemskt, så om du har tur så försvinner det av sig själv när hon inser hur äckligt det egentligen är  
    Ja men jag kan inte vänta känns det som, ju längre hon röker desto svårare blir det att sluta.. även om det hade varit skönt att avvakta och se bara. Men hon ska veta hur besviken jag är på henne och hon kommer inte få ett öre mer av mig än sin månadspeng, det är en sak som är säker.
    Tack..:)
Svar på tråden Vi från SKÅNE som vill träffa nya vänner