Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Pass 98

Strikta axelpressar

6x30, 5x35, 4x40, 3x45, 2x50, 1x55, 6x40

Teamwod 3 pers alla delar som man vill, under tiden ska en medicinboll hela tiden hållas ovanför huvudet. Vi hade 10kg. Alla springer samtidigt, bollen är med.

Walking lounges 40kg 6 vändor 15 m.

400m run, även här med boll.

50 powerclean 40kg.

400m run.

50 thrusters 40kg.

400m run.

300 burpees.

400m run.

Fy fan på ren svenska, jag känner mig våldförd på. Inte helt koll på tiden men ca 30 min +- någon min.

• Studentpappa

Pass 99

Benen har varit som stela pinnar sedan söndagen. Det var inte lättränat idag.. 

A) Ground to overhead 1000 kg (valfri vikt lyft tills du nått 1000 kg), 15 Ttb, 15 pushups med handrelease, 15 pullups, 15 burpees, 1,6km löpning, 15 burpees, 15 pullups, 15 pushups med release, 15 Ttb, Ground to overhead 1000 kg .

25:20min

B) Avslutade med Bring sally up squat challenge 40 kg. Roligt test, har inte kört den förut men jävlar vad jobbigt det var. Kroknade efter ca 2:30.

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-12 23:51:20 följande:

Bring Sally up verkar ju skoj....

Alla definierar ju kul olika, men det är oftast efteråt en crossfit-utmaning är rolig. Under tiden gör det mest ont. Men jag tycker helt klart du ska testa! Grace är ju en annan gris som är snabbt avklarad men fruktansvärt plågsam, men det är en riktigt bra värdemätare. Första gången jag testade tog det över 11 min och nu är jag nere under 5 min.

Snatch är en komplex övning, speciellt om ni körde squat snatch? Gäller att ha bra rörlighet, något jag tyvärr inte har. Det är förmodligen det lyft jag är sämst på. Power-snatch går ok men squat-snatch suger jag på.
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 14:57:29 följande:
    Vi gjorde Power snatch tror jag. Tänkt att det ska bli squat snatch men jag ska visst bli starkare i låren först. Vi gör andra övningar för det just nu... Är helt grön på tyngdlyftning men tydligen har jag bra teknik.... Så det går relativt fort fram med nya övningar. Min pt har bakgrund från 10 år som fysisk coach i armen så han är rätt tuff! Blir nästan tråkigt att sluta med honom nu om jag ska bli med en "Box" i stället...
    Om du inte dyker under stången och fångar den i en djup benböj så är det "power", var selektiv när du väljer box. Jag har hört några rövarhistorier från en som gästtränat hos oss hur de beter sig på boxar i sthlm. De verkar enbart intresserade av att tjäna pengar. Han som coachar hos oss är aktiv tyngdlyftare och det är guld värt. Han tränar inte själv under coachledda pass utan går hela tiden runt och kontrollerar och korrigerar om man inte har tekniken eller behöver hjälp.

Fungerar det som bodypump där instruktören skiter högaktningsfullt i tekniken och bara kör på och skriker högre, stiger skaderisken astronomiskt då man ofta lyfter väldigt tungt och med komplicerade övningar i CF. 
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 15:21:37 följande:

Jag tänkte nog bara prova den som är närmast oss geografiskt. Nu tränar jag på två center: Sats och Elexia. Den ena ligger 3 min hemifrån och den andra 3 min från jobbet.... Elexia har nu köpt in typ allt man behöver för crossfit vad jag förstår. Men man har ju inte uppföljningen om man inte cashar ut för en pt.
    Crossfit boxen jag tänker på ligger mitt i mellan. Så inte nära någonstans men i alla fall på vägen. Måste ju få det till praktiskt.... Men hoppas de ska vara bra!

Ju mindre inne och hypad boxen är, ju större är chansen att det mest är folk som verkligen är intresserade som tränar där. Flugan med CrossFit har svalnat rätt rejält så det borde iofs mest vara vi som tränar det för att vi gillar det kvar. Instagramposörerna blir färre kontinuerligt Skrattande

Kör du på två gym i Norge och med PT så antar jag att du lägger en hel del pengar på träning. Så det kanske till och med blir en besparing för dig att lösa ett annars dyrt boxmedlemskap. :)
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 15:53:08 följande:

I Norge är Sats och Elexia fusionerat... Så det kostar som ett! Så har jag "vän"medlemspris så det behåller jag nog ändå. Det som kostar är pt timmar. Jag betalar 550,- för 30 min.... Så 1250,-/mnd till Crossfit tjänar jag på ja!

Oj svettigt med pt, mitt kort kostade mig 600:- förra året med subvention från jobbet. Men vi har bara 3000:-/år i friskvård så det blir inte många pt - timmar :-P
  • Studentpappa

Pass 101

Clean, 5x2 stege upp till nytt pb (85kg).

Teknik pullups

Böj

5x75

3x85

1x90

3x95

3x95

2x100

7x80x4

Blev sent ikväll kom hem halv elva, sambon var inte glad..

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 22:03:34 följande:

Vi får inga bidrag alls till träning men å andra sidan kan jag gå och träna på arbetstid....

Äntligen duschad efter crosstraining ikväll. Ute, i solsken! Lycka!!!

Det är väl egentligen också en subvention, jag kan gå och träna under arbetstid men jag får jobba igen tiden. Jag är konsult och dom bjuder inte på någon arbetstid för träning. Jag gick på lunchpass förut men tyckte det var jobbigt att stressa, jag gillar att äta i lugn och ro och istället gå en promenad på lunchen.
  • Studentpappa

Pass 102

A

Powerclean + frontsquat + hang clean + front + jerk allt görs i en följd utan att släppa stången. 50,55,60,65,70,75 och nästan 80 jag missade på jerk.

B

Teamwod 2 pers

400 m

60 marklyft

400 m

60 axelklapp

60 frontsquat

400 m

60 jerk

400m

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!