Emma 059: tackar för grattis
Vår remiss för PGD kom till Huddinge i början på juni 2011, i oktober 2011 var vi på vårt första besök på fertilitetsenheten Huddinge och klinisk genetik Solna. Då fick vi information om själva behandlingen chans att lyckas osv, recept på mediciner och så fick vi båda lämna blodprover så att de skulle kunna arbeta fram en analys metod för oss. Det är just analys metoden som i vissa fall kan ta lång tid. I början utav februari i år så var vår analys metod klar och den 20 feb påbörjade vi vår behandling. Den 22 mars hade vi äggplock, den 26 mars fick vi tillbaka 2 friska embryon och vi fick ett positivt graviditets test den 9/4 Jag tycker inte att själva processen var särskilt påfrestande, att försöka själva har varit så mycket tyngre och jobbigare i vårt fall. Det som jag kan tycka var jobbigt är väl oron över ifall vi inte skulle lyckas och rädslan över att det inte skulle finnas några friska embryon att få tillbaka samt rädslan/oron att behöva vänta ytterliggare flera år innan vi skulle lyckas få levande barn i vår familj. Vi har ju som sagt haft väldig tur och lyckats på vårt första försök, kanske hade vi tyckt det varit mycket mer påfrestande i fall vi hade misslyckats. Men om man jämför oron över att försöka på egenhand och behöva gå nästan en halv graviditet innan man vet att barnet är friskt eller att gå igenom en PGD behandling så hade jag valt PGD behandlingen flera gånger om.