• Emma 059

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej på er!
    Jag har nyligen fött en som med en genetiskt ärftlig immunbrist sjukdom, en sjukdom som min lillebror dog av när han var 4 år.Nu har vi börjat fundera på hur vi ska göra med ett eventuellt syskon. Vi har fått tips om att göra PDG, nackdelen vad jag fattar är att det tar lång tid och kanske inte ens lyckas men fördelen är att vi har vetskapen om att det blir ett friskt barn och som dessutom har matchande stamceller som skulle kunna doneras till våran sons stamcellstransplantation.  Det andra alternativet vi har är att bli gravid på egen hand och göra fosterdiagnostik i v. 9 och göra abort om det är ett sjukt barn, chansen att få barnet får matchande stamceller är då 20 %. Vi tycker att det är ett svårt beslut, vad har ni för tips och erfarenheter?

• Emma 059

RingRing: Tack, för ditt svar! Vad roligt att det gick på första försöket - grattis! Ungefär hur lång tid tog det för dig att bli gravid från att ni bestämt er för att göra PDG? Hur har du upplevt hela processen, har det varit påfrestande?

• Emma 059
    Chief Wiggum: Tack, för ditt svar! Det är intressant att höra hur ni resonerar! Ett år känns som lång tid ja, vad är det som tar sån tid? Är det olika beroende på landsting? Håller tummarna för att ert andra försök går vägen!
  • Emma 059

RingRing: ok, det förklarar lite vad som tar tid. Jag förstår att ni valt PGD - hoppas verkligen att allt går vägen! Vi står ju lite i annat läge och måste göra en PGD/HLA och ansöka hos socialstyrelsen. Är det nån i detta forum som genomgår eller ska genomgå en PGD/HLA?

• Emma 059

PGD/HLA innebär att man gör genetiska analyser av provrörsbefruktade embryon. Målet är att försöka få ett barn som inte bär på vissa sjukdomsanlag och som också kan fungera som donator till ett sjukt syskon.

• Emma 059

Prizzi: Den största skillnaden är att man väljer ut embryon som har matchande vävnadstyp (HLA -antigen) som det sjuka syskonet för en framtida stamcellstransplantation och inte bara de som är friska. Vad roligt att ni snart är i mål! :) Önskar er all lycka till i framtiden! Hur lång tid tog det för dig att bli gravid från att du bestämt dig?

• Emma 059

Prizzi: Vad härligt! Tack för boktipset, ska genast beställa boken!

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång