• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • iframtiden
    När2blir3 skrev 2012-02-20 22:41:47 följande:
    Hej tjejer. Jag och min sambo har genomgått 3 misslyckade Pgd-försök på KS. 1. Synarela och Puregon, avbrutet pga överstimulering. 2. Synarela och Puregon, För tidigt ÄP pga överstimulering, 4 omogna ägg och ett befuktat som slutade dela på sig - ingen ET. 3. Synarela och menopur, överstimulerad igen men gick vidare till ÄP. Vi fick ut 12ägg, varav 5 befruktade, 3 friska! Fick tillbaks 2 fina blastocyster och trodde verkligen oddsen var på vår sida denna gång. Men icke, mensen kom innan TD för 2 veckor sen. Visst är det underbart att det finns hjälp för oss men genetiska sjukdomar men behandlingarna är verkligen ingen dans på rosor. Vi har visserligen 1 försök kvar men funderar allvarligt på att prova på egen hand (50% chans till ett friskt barn). Men tanken av att behöva göra abort om det visar sig vara sjukt gör mig sjukt ledsen och deprimerad. Vilket jag även är nu efter det senaste bakslaget.
    Jag har ett kromosomfel som kan orsaka svåra missbildningar. Har 30% chans att få ett friskt barn. Har haft flera missfall, men aldrig kommit så långt som till v10. Vi hade precis kvalificerat oss för att få göra PGD (där chansen bara är 20% att det lyckas) när jag blev spontant gravid.

Nu är jag i v 20 och väntar en frisk pojke (mitt första barn) som dock är bärare av genfelet precis som jag själv.

Har du lätt för att bli gravid kommer du förr eller senare lyckas på egen hand. Lycka till!
  • Kattflickan

Grattis iframtiden! Jättekul att det gick bra den här gången.

Jag har tagit min första spruta idag. Lite läskigt, jag var så rädd att göra fel, tror det gick bra men det var lite meckigt.

• nicolina78

Hej tjejer! Har läst igenom den senate månaden jag inte har varit inne. Mycket som händer för alla. Själv har jag gjort ett andra försök nu och ett ta trodde jag att det var lika bra att avbryta då det inte blev så många äggblåsor som det ville för att kunna göra pgd. Som tur var gjorde vi inte det och vi fick ut 3 ägg varav 1 kunde sättas tillbaka. Trodde inte det va sant när jag gjorde gravtest och det visade Gravid! Blev tvungen att göra 2 test till för säkerhetens skullFlört. Nu har det ju bara gått 3 veckor änsålänge så jag hoppa den vill stanna där inne.

Maja 091121
  • Tant Groda

Nicolina78: STORT grattis!!!!! Håller alla tummar och tår för att du ska ha en toppen gravidilitet

• Yrja M
    Tant Groda skrev 2012-02-19 10:45:56 följande:
    Vi har ju försökt på vanlig väg i X antal år innan och då brydde vi oss inte så mycket om barnet skulle få min sjukdom eller inte. Visst hade det varit kul om det blivit frisk, men de allra allra flesta lever helt normala liv med min sjukdom. Därför känner vi lite att varför ska vi bry oss nu, men chanserna minskar. För oss har det aldrig varit det viktigaste att få ett friskt barn utan ett barn. Jag tror att det är lite skilland på vad det är för typ av sjukdom barnet riskerar att få. Jag lever med sjukdomen barnet riskerar att få och på något sätt känns det som man väljer bort sig själv, att man inte är "levnadsduglig" och det tycker jag att jag är.

Tycker absolut inte att detta är något fel med detta, men för mig känns det inte helt rätt.
    Kommer att hänga kvar i tråden ändå (om jag får)  
    Om du väljer vanlig IVF för att det ökar chanserna att få barn så kan jag förstå dig. Däremot håller jag inte riktigt med om det där med att man skulle "väljer bort sig själv" genom PGD, jag ser det mer som att man vill ge barnet så bra förutsättningar i livet som möjligt och slippa de problem man själv har haft. Det är ju helt fantastiskt egentligen att den möjligheten finns Glad

Har du sett någon statistik på hur mycket chansen minskar att få ett barn med IVF PGD jämfört med endast IVF? Jag har tidigare sett siffran att det var 30% chans att lyckas med vanlig IVF och 20 % med IVF PGD men jag vet inte om de siffrorna fortfarande är aktuella och ifall de ens jämförde samma "patientgrupp"?
  • Chief Wiggum

Nicolina, grattis, jättkul verkligen! Jag hoppas att den vill stanna kvar där den är nu.

• AlexiaGiulia

Hej allihopa!! Igår var vi i Huddinge å fick ut 10 ägg!!! Nu börjar nästa väntan... Detta är vårt "andra" försök... Första fick vi inte ens tillbaka nåt... Har under de sista 6 åren varit gravid 5 gånger.... Tyvärr har alla våra bebisar varit sjuka, nu mååååååste de vara vår tur!!!

• LS 1976
    AlexiaGiulia skrev 2012-02-28 06:15:21 följande:
    Hej allihopa!! Igår var vi i Huddinge å fick ut 10 ägg!!! Nu börjar nästa väntan... Detta är vårt "andra" försök... Första fick vi inte ens tillbaka nåt... Har under de sista 6 åren varit gravid 5 gånger.... Tyvärr har alla våra bebisar varit sjuka, nu mååååååste de vara vår tur!!!
    Spännande, önskar er all lycka. Själv har jag gjort 4 ÄP men bara blivit ET vid 2 tillfällen.
  • LS 1976
    nicolina78 skrev 2012-02-26 20:43:29 följande:
    Hej tjejer! Har läst igenom den senate månaden jag inte har varit inne. Mycket som händer för alla. Själv har jag gjort ett andra försök nu och ett ta trodde jag att det var lika bra att avbryta då det inte blev så många äggblåsor som det ville för att kunna göra pgd. Som tur var gjorde vi inte det och vi fick ut 3 ägg varav 1 kunde sättas tillbaka. Trodde inte det va sant när jag gjorde gravtest och det visade Gravid! Blev tvungen att göra 2 test till för säkerhetens skullFlört. Nu har det ju bara gått 3 veckor änsålänge så jag hoppa den vill stanna där inne.
    Grattis och lycka till!
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång