Tant Groda skrev 2012-02-19 10:45:56 följande:
Vi har ju försökt på vanlig väg i X antal år innan och då brydde vi oss inte så mycket om barnet skulle få min sjukdom eller inte. Visst hade det varit kul om det blivit frisk, men de allra allra flesta lever helt normala liv med min sjukdom. Därför känner vi lite att varför ska vi bry oss nu, men chanserna minskar. För oss har det aldrig varit det viktigaste att få ett friskt barn utan ett barn. Jag tror att det är lite skilland på vad det är för typ av sjukdom barnet riskerar att få. Jag lever med sjukdomen barnet riskerar att få och på något sätt känns det som man väljer bort sig själv, att man inte är "levnadsduglig" och det tycker jag att jag är.
Tycker absolut inte att detta är något fel med detta, men för mig känns det inte helt rätt.
Kommer att hänga kvar i tråden ändå (om jag får)
Om du väljer vanlig IVF för att det ökar chanserna att få barn så kan jag förstå dig. Däremot håller jag inte riktigt med om det där med att man skulle "väljer bort sig själv" genom PGD, jag ser det mer som att man vill ge barnet så bra förutsättningar i livet som möjligt och slippa de problem man själv har haft. Det är ju helt fantastiskt egentligen att den möjligheten finns
Har du sett någon statistik på hur mycket chansen minskar att få ett barn med IVF PGD jämfört med endast IVF? Jag har tidigare sett siffran att det var 30% chans att lyckas med vanlig IVF och 20 % med IVF PGD men jag vet inte om de siffrorna fortfarande är aktuella och ifall de ens jämförde samma "patientgrupp"?