• Ingrid 801

Mitt barnbarn förvägras mig.

Jag är en mormor till en liten tjej som jag har haft förmånen att få träffa och ha hand om när föräldrarna behövde avlastning. Efter det att jag blev sjuk och inte kunde komma de femtio milen till den lilla familjen fick jag sms om att jag inte längre är önskvärd. Min dotter som fått diagnosen ADHD hotar med att anmäla mig om jag inte låter familjen vara i fred. Jag får inte skicka presenter eller något annat till den lilla. jag älskar detta barnbarn lika mycket som de andra och jag har haft henne så mycket och varit glad för det. Jag har inga missbruksbroplem.aldrig skadat mina barn eller barnbarn och har god kontakt med mina andra barn och barnbarn. Jag förstår ingenting och har inte fått någon förklaring då jag har frågat varför. Så nu står jag här sorgsen och undrande med massa saker som är nyköpta för att vi skulle få gladjen att låna henne någon vecka i sommar.Så blev det inte.
    Ledsen mormor

• Svar på tråden Mitt barnbarn förvägras mig.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-06-10 21:39:55 följande:
    En lite detalj jag tyckte var konstigt i din mors inlägg.. Diagnosen, adhd. Fanns ingen rimlig förklaring till varför hon behövde skriva det. Ingen relevans liksom. Förutom att på nåt sätt tro sig få mer stöd och sympati av oss okända här i cyberspace. Ja, bara en grej jag reagerade på..
    Lycka till nu o kanske en dag.. eller så inte. Sköt om er* 
    Men det finns väl visst en poäng med att skriva det. Min syster har ADHD och hon fattar många irrationella beslut hela tiden som ingen i familjen fattar mycket av. Kanske det är så TS också känner?

Jag tycker inte man kan ställa sig på varken den ena eller den andra sidan i den här konflikten då man inte vet säkert vad det är som har hänt. Ts känner sig i alla fall orättvist behandlad och hennes dotter antyder att ts har gjort hemska saker mot henne som är så oförlåtliga att hon inte kan få ha dottern. Frågan man ställer sig är ju, om ts varit så hemsk tidigare, varför har hon ens fått vara barnvakt åt barnet då?
  • Anonym (hmm)

Jag har absolut inte ställt mig på någons sida. Där missuppfattade du mitt inlääg.

Även jag har levt sambo med en underbar kille med adhd. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-10 21:55:04 följande:
    Men det finns väl visst en poäng med att skriva det. Min syster har ADHD och hon fattar många irrationella beslut hela tiden som ingen i familjen fattar mycket av. Kanske det är så TS också känner?

Jag tycker inte man kan ställa sig på varken den ena eller den andra sidan i den här konflikten då man inte vet säkert vad det är som har hänt. Ts känner sig i alla fall orättvist behandlad och hennes dotter antyder att ts har gjort hemska saker mot henne som är så oförlåtliga att hon inte kan få ha dottern. Frågan man ställer sig är ju, om ts varit så hemsk tidigare, varför har hon ens fått vara barnvakt åt barnet då?
    Min mor är otroligt manipulerande. Jag är uppväxt med henne, och blev väldigt hjärntvättad under denna tid. Sådant tar tid att komma ifrån. Jag var aldrig säker när hon varit hos min mor.

Det var helt enkelt ett försök från min sida att få en bra relation. Det går inte, och jag är rädd att hon kommer skada dottern.

Vad min mor har för fel vet jag inte, men något är inte rätt hos henne.
  • Anonym
    Anonym (Förklara) skrev 2011-06-10 21:35:49 följande:
    Då kan du ju berätta exakt varför så att din mor verkligen förstår varför, hon verkar ju faktiskt inte göra det.
    Jag har försökt. Men det som framgår är att jag förtjänade att bli behandlad som skit under uppväxten då jag var ett så jobbigt barn. Det är mitt fel.
  • Anonym (Förklara)
    Anonym skrev 2011-06-10 23:09:08 följande:
    Jag har försökt. Men det som framgår är att jag förtjänade att bli behandlad som skit under uppväxten då jag var ett så jobbigt barn. Det är mitt fel.
    Att ha ett barn med funktionshinder är jobbigt ja, men inte ett skäl att behandla barnet illa. Jag har ett barn som har ditt funktionshinder så jag vet.
    Men det var betydligt svårare innan jag visste vad h*n led utav och vad beteeendet berodde på.
    Är du nydiagnosticerad i vuxen ålder? Frågar eftersom det skulle ge en förklaring , även om det inte är en ursäkt.
  • Anonym

Jag inser att min mor skrev det här inlägget enbart för att jag skulle få läsa det. Det gör mig arg och ledsen att hon fortsätter använda sig av dessa metoder.

Jag kommer anmäla om du fortsätter ringer, skickar sms, brev eller kommer och ringer på. Du är inte välkommen på något sätt.

• Anonym (Förklara)
    Anonym skrev 2011-06-10 23:07:52 följande:
    Min mor är otroligt manipulerande. Jag är uppväxt med henne, och blev väldigt hjärntvättad under denna tid. Sådant tar tid att komma ifrån. Jag var aldrig säker när hon varit hos min mor.

Det var helt enkelt ett försök från min sida att få en bra relation. Det går inte, och jag är rädd att hon kommer skada dottern.

Vad min mor har för fel vet jag inte, men något är inte rätt hos henne.
    Ojdå, missade detta, men det öppnar ju för andra möjligheter om man får säga så, är ju ingen läkare så jag tänker inte sitta här och leka amatörpsykolog. Men Npf verkar vara ärftliga och det finns även andra alternativ, så har jag inte sagt för mycket.
  • Anonym
    Anonym (Förklara) skrev 2011-06-10 23:32:57 följande:
    Att ha ett barn med funktionshinder är jobbigt ja, men inte ett skäl att behandla barnet illa. Jag har ett barn som har ditt funktionshinder så jag vet.
    Men det var betydligt svårare innan jag visste vad h*n led utav och vad beteeendet berodde på.
    Är du nydiagnosticerad i vuxen ålder? Frågar eftersom det skulle ge en förklaring , även om det inte är en ursäkt.
    Ja, jag har fått diagnosen i vuxen ålder.

Tydligen ansåg min mor att det var rätt att misshandla mig både psykiskt och fysiskt under uppväxten. Troligtvis försökte hon få mig så lite som min pappa som det bara gick. Problemet är att jag är väldigt lik min far både till utseende och sätt.
  • Anonym
    Anonym (Förklara) skrev 2011-06-10 23:36:00 följande:
    Ojdå, missade detta, men det öppnar ju för andra möjligheter om man får säga så, är ju ingen läkare så jag tänker inte sitta här och leka amatörpsykolog. Men Npf verkar vara ärftliga och det finns även andra alternativ, så har jag inte sagt för mycket.
    Jag är övertydag om att min mor är sjuk på något sätt. Kommer inte träffa henne eller lämna dottern hos henne.
  • Njut av livet ta inget för givet

Om det nu är så att dottern skulle vara en av alla anonyma som skriver här så borde dottern för det första, visa "sitt rätta jag" och inte dölja sig via anonymt inlägg, har dottern belägg vad som sägs så smyg inte med det, för det andra, så anser jag dottern är orättvis mot sin mor, er konflikt ska inte barnet bli inblandat i, håll era problem utanför henne och för det tredje så finns det alltid 2 versioner av sånt här.

Jag rekommenderar "dottern" att lägga till något i sitt "anonyma nick" om hon nu vill fortsätta mitt sitt försvar, Det blir lättmissförstånd annars.

Och igen vill jag påpeka, Blanda INTE in dottern i era bråk, bara för att ni 2 är ovänner så låt det inte gå ut över mormor och barnbarnet, det lär INTE bli bättre av det. Det känns bara som att du straffar barnet genom att undvika umgänge och det är sjukt att hålla på så. Såvida mormor inte misshandlar eller vanvårdar barnet så är allt annat bara befängt.

Svar på tråden Mitt barnbarn förvägras mig.