• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:
    Lillan15:
    20/5

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    P
    ia700:Gjort 1 misslyckat IVF. Pga ålder (42 år) och lågt amh-värde 0,52 värde så fick vi bara ut fyra ägg. Blev rekommenderade ÄD. Varit på första besök på AVA i Åbo förra veckan. Står i kö till äggdonation men gör under väntetiden ett till IVF-försök. Ev äggplock 11/2. 
    Joseta: ÄD 1 Syskonförsök. Besök i Åbo 15/4, väntar på donator
    Anemon: ÄD 1 Besök i Åbo 11/3, väntar på donator.

2:a ÄD och väntar på donator:
    FruXX: 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator. 
    Skruttet 69: Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen, 1 klarade sig.  FET 12/12 och testade minus 26/12. Uppsatt på kö för ny donator. NinaCamilla: (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 1st klass 4 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12, testade minus 23 Dec-12. Väntar på ny donator i Åbo men ska till Helsingfors för en annan klinik.

Vilar lite från ÄD:  

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:
    T
    uvalina: ÄD1, ET eventuellt v.20. Gjort 3 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. 
    Ypke: ET v 19 i Åbo. Gjort 4 misslyckade IVF-försök. Varit registrerad i Åbo sedan november. Finns i Göteborg.  

Ruvare:
    Tigermamman: (köat sen Agu-11 i Åbo).  fick avbryta första försöket då donatorn fick omogna ägg. Nytt FET  maj 2012, blev negativt. Nytt försök med ET september 2012, blev tyvärr också negativt. Nu vårt sista försök med denna donator, ett ägg ET den 14/3 2013.
    Mirakel: (kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. 10/12 PLUS! Men blev missfall i v.5+5 bekräftades helt i v.12. FET maj-13.  

Gravida:
    Myran:
    2:a ÄD. 1 FET apr-11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt-11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september-12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt 23/11 -12. TD 7/12. Bf början av augusti -13.
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11 utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    WannabeFler:
    (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3 .

Fått barn:
    Lie71:
    stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej
    Dustpuppy: ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.  Har fått pojke 2012-12-27, 2240 g och 46 cm lång. Växer så det knakar och mår bra

• mirakel
    Tuvalina- Progynon äter man tom vecka 10 i graviditeten om det blir positivt!! Negativt - till mig har de sagt att jag ska sluta med medecinerna när jag fått neg. på blodprov..... jag har ändå (då jag läst att ute i Europa testar de senare!) käkat ytterligare några dagar +tagit progesteron...men i de två fallen till ingen nytta.
    AVA Fertinova kör ju m ca 10 dagar från insätting till ev. blodprov, eller ca 12 med kissprov... denna gång ska jag testa m. kissprov dag tolv OCH/eller 14 från insättning.
    Du frågade förut om styrka på Prednisolon. Säkert olika efter vad man har för problem??! Men jag äter från cykeldag ett 5 mg.två ggr per dag. Från ins.dag o 5 dagar framåt 10 mg x3 o sen tillbaka till 5 mg två ggr/dag.

Lie -  så du menar att man kan vara 45-46 år o ändå få ersättning från FK?????
    Jag trodde nog att det var kört när man passerat 42... (jag blir snart 44)
    Givetvis har vi ändå sänt in ansökan för vårt ET som vi gjorde i nov-12 (sänt in först nu i april)
    Men hur många försök kan man max få för??Vi har ju ej gjort ngt försök i Sverige, jo ett avbrutet IVF - men där fick vi tillbaks pengarna vi la ut. Men ett ET som vi fått tillbaka för(innan jag blev 43) o sen har vi ju även gjort två st FET som vi INTE sökt för....tänkte att det kanske var dessa omtalade tre försök man hade o då kändes de ju isf bäst att använda till ET då det rör betydligt mer pengar. Men då kanske man ska söka för dem oxå?? eller blir det tokigt om man ist. kan göra ett ET till o få betalt för det?
    Tycker för övrigt att det är helt superGREAT att du är här inne o stöttar!! trots att du "gått i mål"!! Tack <3

Härligt, härligt myran!!!! så skönt att få tillbaka de små slantarna! :) Mår du bra i din graviditet??

Ypke - hur går det för er?? Kram!
  • mirakel

Just det, denna gång fick jag även en spruta att ta två dagar efter insättning....i mitt fall på embryots 6e dag...
    Gonapeptyl.....
    Skulle kunna vara en extra hjälp sa de....
    Någon annan som fått den?? (kan det vara en "Fertinova-grej"??)

(och Tuvalina...prednisolon fortsätter jag med till gravtest men inte längre)

.

• mirakel

Tole: Var det samma spruta som jag fick o tog då kanske? Gonapeptyl? Lite krångel med att det var kylförvaring på den... Men löste sig bra med kylklamp och på båten hjälpte de till med både kyl o frys :) Måste ju vara nån ny grej (fertinova?) För jag har då inte,fått den förut...

Fin skörd!! Härligt!

Jag har efter sprutan blivit meeer svullen om magen....

Sen har inte mycket mer,hänt ännu. :)

Bara att väääänta och hoppas!

• mirakel

Hej, Nix vi har inte flugit.

Däremot tagit tåg mellan hamnen i åbo o Tammerfors. Kostar knappt 250:- o det är ju ca samma avstånd som åb-helsingfors...går ok med tåg! Och hittills ALLYTID i tid :)

Men nu verkar det ju lösa sig ändå!?

Vi fick ju framflyttat flera gånger pga att äggblåsorna ej blivit tillräckligt stora hos donatorn... Hopas ni slipper det!! Så jobbigt att vääänta, o boka om, o fixa o trixa... Även om det är ngt positivt man väntar

Har haft fullt upp här o veckan, men nu blir det helg med baaara jag hemma... Så nu kommer man nog hinna tänka p hoppas lite extra mycket på lilla pyret där inne!

Kram på er alla!

• mirakel

Pia, ring Finland imorgonbitti! De ligger ju en timma före oss, så vid sju kanske!? Så vet du om du ska börja må el ti! Kram!

• mirakel

Hello,
    ååå, vad skönt att ni kommer iväg som planerat nu Tuvalina!!

Ypke- hoppas förkylningen ger upp!, jag har ingen som helst aning, men Tuvalina verkar
    veta en del inom sjukvård (jag har iaf uppfattat det så) så tro på det hon säger,
    ta dig vidare till nästa dag o nästa o nästa...

Det jag kan känna just nu är att jag är superglad o stark o vill göra en massa saker - o typ 2 minuter senare(!!) känner jag mig minst i världen o bara jätteledsen.... hormonstorm på insidan av all progesteron?!!

När jag var över till Finland så fanns ingen personal där som för dagen kunde ta betalt.
    Nu har jag fått fakturan... måste betalas på bank va?? när det är i Euro...
    eller funkar det på nåt sätt på internetbanken..o hur vet man isf. dagsaktuell kurs? 
    Nån som vet? 

Kramelikram  

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011