• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ringde igen till 1177 sjukvårdsupplysni.gen. talade med en mycket mer förstående MAN! Som ringde gynakuten o jag fick komma dit. De konstaterade ett foster i en hinnsäck men inga hjärtljud så ganska mörkt ser det ut... En mikroskopisk chans för att det var för tidigt, de ska kolla igen nästa söndag.... Men som sagt hon sa att det såg inte så bra ut.... Tom....

Ledsen för dig oxå ninacamilla. :'( vi får försöka fira lite jul o gråta mellan sillen o skinkan....

• mirakel

God jul till alla er fina fina människor! O tack för alla fina ord o tankar!!! Kram

• mirakel
    Hej alla!! 

LÄNGE sedan jag skrev något. Jag har dock läst då o då.
    Jättekul att så många "nya" hittat hit. Välkomna allihop:)
    O tack ni som skrivit o funderat på vart jag tagit vägen....

Kortversionen av nov-feb för vår del:

26e november fick jag två 3-dagars embryon insatta.
    Jag blev gravid :)
    Den 17 december blev jag jätteförkyld (just ingen feber, men influensakänsla).
    Den 18e december "toksov" jag tidigt på kvällen o min mobil - som ringde för alla piller- ringde aldrig.
    (visade sig sedan vara ett fel som ibland uppkom på min mobilmodell....och krävde en systemuppdatering...)
    Vaknade mitt i natten, hade missat progynonen med 5 timmar....  
    Tog direkt då, o kontaktade AVA på morgonen som sa att "det var ingen fara alls".....

Dagen efter började blödningen. (vecka 5+6)
    Sjukvårdsupplysningen..... my as, vilka pukkon man kan få prata med där....jag fick iaf inte komma in för ul.
    Ringde igen några dagar senare - då fick jag komma....
    UL- de såg en ihopsjunken hinnsäck.... kunde ej urskilja något foster. Ville vänta en vecka.

En vecka senare UL2 - en bm såg den ihopsjunkna hinnsäcken m. foster i (storleksmässigt v.5+5)... ville skrapa.
    Kallade dock på kollega först... som hittade den andra hinnsäcken!!!! Rund o fin men såg inget i den.   

Här fick vi nästan reseförbud..... OM vi valde att ändå åka på våran sedan ett halvår tillbaka planerade resa till Thailand ville bm att jag tog det lungt....(logiskt - o som tur är själva vitsen med de flesta semesterresor...),INTE BADADE!!  och att jag i Thailand gjorde ett UL. Samt att jag hade kontaktat ett sjukhus innan vi lämnade Sverige som jag snabbt kunde få komma till OM jag skulle få infektion/störtblödningar som hon ansåg att det fanns risk för. 
    36 timmar senare lyfte vi iaf mot Thailand. Jag hade mailat med ett stort internationellt sjukhus som lovade hjälpa oss vid alla ev. situationer som uppkom!

Två veckor tog jag piller mitt i nätterna för att matcha de svenska tiderna... (nu funkade ju iaf telefonen..)
    Mitt under semestern gjorde vi UL3.
    Den thailänska doktorn såg EN hinnsäck, lite ihopsjunken, med ett foster ca. 5-6 veckor gammalt enl. honom. Och om jag ville kunde jag sluta med tabletterna nu!! eller fortsätta för att hålla större blödning (än den lilla som alltjämt kom ända sedan 20 december) borta. Det var ingen levande graviditet. Jag fortsatte knapra tabletter...

Hemma igen. UL4. Nu borde vi få ett besked att det var över.... men nääää, läkaren sa att hon inte vågade säga till mig att sluta med tabletterna.... "ta dem tiden ut" så som det var tänkt... o kom tillbaka om två veckor.....NU fick jag bekräftat -igen- att det foster och hinnsäck (märk väl att innan Thailandsresan syntes 2 men bara vid DET enda tillfället...) som fanns i magen fortfarande såg ut att vara 5+5 veckor.... (oväntat???not) 

Jag fortsätter tiden ut med hormonerna..
    Här någonstans kände jag att jag ORKAR fan inte längre....
    Dagen efter UL4 fick jag kraftigare blödning och en större "klump" kom ut. 
    Vardagen knallar på...o två veckor senare... UL5  - jag skulle vara i 12 fulla veckor.... men NU får jag bekräftat att jag troligtvis hade fått missfall när jag var i vecka 5+5.....
    o nu var allt borta/ute.....

Så kan det gå...o den som inte varit där kan kanske tänka att 5-6 veckor i ovisshet ...det kan man väl klara...
    MEN det är jävulskt jobbigt, o med olika besked hela tiden...blödning, hopp,ser illa ut, hopp, det är dött, hopp...

Såklart är jag lessen på vården - som i sitt tycke nog bara var försiktiga o inte ville ta risker - o som i MITT tycke nog mest ville ha ryggen fri o struntade i hur vi mådde i det..

Är oxå lite osäker på AVA:s försäkran ang.progynonen....
    Jag har frågat 2 ggr.
    Någon här som fått barn via ÄD o glömt en tablett med så många timmar??  
    Känns ju orimligt att det inte skulle inverkat....det var dagen efter jag glömde som blödningen/missfallet kom. 
    Och OM det faktiskt ÄR så pass viktigt FÖRTJÄNAR vi alla att få veta om det!!   

OCH är såklart fruktansvärt besviken på MIG själv (o telefonjäveln) att jag inte hade dubbla backuper med larm...       

O lessen på att det nog var två embryon som fastnade men nu inte fick växa o bli till fina bebisar.  

Tiden tickar iaf på och NU försöker jag hitta tillbaka till MIG igen.

Tar hjälp av (mannen såklart och) en massa gymträning, hästridning, solariesolande, opasoriseradeostar-ätande, hårfärgningar,och en massa vindrickning.
    Samt förstås försöker bearbeta det psykiskt!!!
    O det går bättre nu än för några veckor sedan! :)

Men vi kommer nog vänta med insättning av vårt ENDA FRUSNA embryo,( klass 4), tills i maj,juni....

VAD är det som händer med AVA????? Läste på Riga-tråden om massa avhoppade personal... och nu ska AVA i Finland slås ihop med Ferninova???? Någon som vet mer?? Gäller det både Åbo och Tammerfors? Någon som fått brev???

Kramar från mig !     

• mirakel

Uppdaterar (såg att Ypke var på två ställen- tog bort "funderar på ÄD" ,  du väntar på donator väl??! annars rätta gärna!)

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator  
    Tuvalina:
    Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. Förmodligen ÄD i april!
    Pia700:Gjort 1 misslyckat IVF. Pga ålder (42 år) och lågt amh-värde 0,52 värde så fick vi bara ut fyra ägg. Blev rekommenderade ÄD. Varit på första besök på AVA i Åbo förra veckan. Står i kö till äggdonation men gör under väntetiden ett till IVF-försök. Ev äggplock 11/2.
    Ypke:

2:a ÄD och väntar på donator: 
    FruXX: 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator. 
    Skruttet 69: Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen, 1 klarade sig.  FET 12/12 och testade minus 26/12. Uppsatt på kö för ny donator. NinaCamilla: (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 1st klass 4 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12, testade minus 23 Dec-12. Väntar på ny donator i Åbo men ska till Helsingfors för en annan klinik.

Vilar lite från ÄD:
    Mirakel: (kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. 10/12 PLUS! ul 28/12.. blev missfall i v.5+5 bekräftades helt i v.12.  

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:  

På gång:
    Tigermamman: (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012  

Ruvare

Gravida
    :
    Myran:
    2:a ÄD. 1 FET apr-11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt-11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september-12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12.
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11 utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    WannabeFler:
    (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3

Fått barn:
    Lie71:
    stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej Dustpuppy: ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.  Har fått pojke 2012-12-27, 2240 g och 46 cm lång. Växer så det knakar och mår bra.

• mirakel

Hej Joseta!!
    Självklart får du hänga här!! Välkommen!
    Jag är så glad att denna tråd "lever o frodas"! :) Här finns mycket stöd, uppmuntran !
    Tror du (o alla ni andra "nya") kan hitta en hel del info. bara genom att läsa lite bakåt på denna tråd.

Själv är jag lite oaktiv för tillfället.... samlar kraft....(mer info på min presentation)
    men kollar ändå in o läser ganska ofta.
    Vi kommer troligtvis att försöka med vårt sista frysta embryo innan sommaren.

Fertinova o AVA har nu samma ägare??
    Har jag förstått rätt?
    Kommer de ha samma regler för odlingar, medicinering osv. snart oxå då....o spelar det då någon roll vart man isf. vänder sig...Vi funderar ju på att byta vi oxå.....(efter detta kommande frysförsök) till Fertinova kanske eller OM vi ev. ska omvärdera detta med känd donator....o söka oss till tex. Spanien eller USA...eller lägga ner helt....

Härlig läsning Myran!!
    o en extra kram till ninacamilla...ps, vad var det för betyg på äggen de dömde ut?
    Det som vi har ligger i frysen är det en 4a på....

Kramar till er alla

• mirakel

Hejsan Joseta,

Psykologsamtalet gick mest ut på att ta reda på om vi förstått vad vi gett oss in på...
    och utreda att vi verkade vara människor med fötterna på jorden....
    Lite hur stabil vår relation var, o lite om ens sociala nätverk....
    i mitt fall diskuterades även att mina barn som jag har ju inte alls blir genetiska syskon till den eventuella bebisen. Vad vi/de tyckte/tänkte om det. 
    Och hur barnen ställde sig till syskon, o om de visste om att vi gjorde ÄD osv.
    Skulle säga att det INTE är mycket att oroa sig för detta samtal!! Gör det i Sverige med en psykolog som gjort detta förr. Vi fick prata med en genom Carl von Linné kliniken i Uppsala (där vi gjort vårt försök till provrörsbefruktning med egna ägg...)

Tester på mannen: anti-HBc, HBs-antigen, anti-HCV, HIV, anti.HTLV, Syfilis

Hittar ej vad jag gjorde för tester men antar att det är ung. samma.
    Ni kommer få besked om vilka blodprover som ska tas. Vi tog dessa i Sverige.
    På provtagningscentralen på sjukhuset....var bara o boka tid o ta med remiss.
    Att i ett hyfsat tidigt skede försöka hitta en gynekolog som vill hjälpa er (alla vill inte!) kan oxå vara ett tips.
    Det är ju några vaginala ultraljudskontroller som ska göras innan (för o mäta slemhinnan) o efter insättning (om man blivit gravid).

Tuvalina: Trombyl o prednisolon hade vi som tilläggsmedeciner förra gången.
    Betygsskalan är 1-5
    1 är bäst.... 5 kasseras..  enl. AVA Tammerfors.

o Ninacamilla var det alltså klass3 ägg som de tyckte var för dåliga för att sätta in?
    Vi fick ju två klass 3 ägg insatta sist o de sa då att det var absolut vanligast med klass 3 i kvalitet.
    Kvar har vi ett klass 4 ägg.....  känns ju sådär att sätta in det om de klassar ut klass 3ägg på Fertinova.
    Ni som blivit med barn/fått barn vilken klass har det varit på era ägg/embryon vid insättning?

kramelikram

• mirakel

ninacamilla..
    De 3klassade jag satte in var ett 7celligt o ett 8celligt.
    det embryo vi har kvar....(klass4) vet jag inte. Ska fråga dem!! 

• mirakel

och ninacamilla .....till mig sa de att 1 var bäst och 5 sämst...!!
    så klass4 är isf sämre än klass3.... men sen beror det väl på antal celler o en massa annat ..(som min kropp)

• mirakel

...hmmm, läser om druvor o gurkmeja....

Undrar om gifterna dessutom lagras o kan påverka längre fram......
    vindrickande är isf inget man ska ägna sig åt alls....(ens mellan försöken)

o gurkmeja.... det ingår ju i tex curry.... hur är det med tacomix?

Men samtidigt går det ju inte att sluta leva - säger inte att man inte ska ta till sig o tänka på att inte få i sig för mycket av dessa saker....  bara att det tex är farligt att dricka för mycket vatten oxå om ni förstår vad jag menar...

och vad är garantierna på det ekologiska..... vad vet man?...
    ....ska man vara HELT safe får man nog odla själv på sanerad jord....

Kram på er alla!
    Jag hoppas vi kan hamna i de gravidas skara allesammans ... även om vi ätit en o annan giftig sak..

Jag som jobbar i butik tar mycket i kvitton o  kläder som det oxå kan finnas mycket kemikalier och rena gifter på..... tänker på det ibland... speciellt när larmrapporterna om kvittogifterna kom... som sades just kunna påverka fertiliteten..

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011