• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • MinSkrutt
    Jacie skrev 2011-05-19 09:29:09 följande:
    Har bara läst TS och jag kan ju bara säga att jag känner samma sak! Vill absolut inte föda vaginalt, har aldrig velat och kommer aldrig vilja göra det heller. Men frågan är om dom verkligen kan neka ett kejsarsnitt? Och vad kan man göra om man inte får ett kejsarsnitt, förutom att föda vaginalt då? 
    Vi får väl trolla fram dom ;)
  • Minnie7

Jacie: Lite hårt kanske men en kompis till mig sa redan vid inskrivningen att får jag inte snitt så gör jag abort på en gång.

• miia87

De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!

• Sommarnatt2010
    Xofina skrev 2011-05-19 08:25:17 följande:
    Men ja vi är skapta för att föda barn, alla däggdjur gör det.
    Naturen har skapat oss så, det går helt enkelt inte att förneka.
    (Men vi människor föder våra barn alldeles för tidigt i jämförelse med djuren då vi har för trånga bäcken om vi skulle gå lika länge som dem dvs. 22 månader. Därför vi människor är så utsatta som bebisar)
    Kejsarsnitt är en uppfunnen metod utav oss människor = Inget moderjord har skapat.

Den moderna människan har funnits i ca: 200 000 och kvinnor har fött barn i alla år, döden var dvs hög.
    Men idag är den minimal tack vare duktiga läkare,kirurger etc.
    Helt OT men jag blev lite nyfiken på det här med att däggdjur skulle vara dräktiga i 22 månader...Är det inte typ bara elefanten som är dräktig så länge..De flesta däggdjur bär väl ungarna betydligt kortare tid än vi människor eller??
  • little mommy
    miia87 skrev 2011-05-19 09:41:19 följande:
    De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!
    epidural,samt lustgas,sugklocka,tång,morfin,bricanyl,igångsättning spinalbedövning, bäckenbotts bedövning mm allt sånt kostar ocå i en vaginal förlossning

vid planerat kejsarsnitt så kostar det lika mycket som en förlossning med mycket smärtlindring och komplikationer.

så när det gäller pengar är det dumt att tänka så.. för en förlossningsrädd kvinna kommer använda massa bedövning vilket gör att summan blir detsamma vilketsom och vem vet kanske upplevelsen blir bra, kanske inte, det är inviduellt.

men om det är BARA en penga fråga då borde man själv få välja eller hur? 
  • Xofina
    Sommarnatt2010 skrev 2011-05-19 09:42:29 följande:
    Helt OT men jag blev lite nyfiken på det här med att däggdjur skulle vara dräktiga i 22 månader...Är det inte typ bara elefanten som är dräktig så länge..De flesta däggdjur bär väl ungarna betydligt kortare tid än vi människor eller??
    Skulle våra barn vara lika långt gången i utvecklingen som andra djurs barn skulle vi behöva gå i 22 månader.
  • 3Jane

Själva meningen med en förlossning kan väl absolut inte vara att man ska föda fram barnet vaginalt, meningen med en förlossning är väl att man ska få barn! Hur barnet sedan kommer ut har väl mindre betydelse. Förstår inte varför detta ska vara något att bli irriterad över. En förlossning är en förlossning hur den än går till, vissa föder vaginalt och andra föder med kejsarsnitt. En person som föder med snitt ifrågarsätter aldrig varför någon väljer att föda vaginalt så varför ska det hela tiden behöva vara tvärtom, att man ska bli ifrågasatt?
    Detta är uppenbarligen en laddad fråga, precis som med amning. 

• Sommarnatt2010
    Xofina skrev 2011-05-19 09:51:44 följande:
    Skulle våra barn vara lika långt gången i utvecklingen som andra djurs barn skulle vi behöva gå i 22 månader.
    jaha du menar så...Men det där med utvecklingen hos däggdjur skiljer ju väldigt från art till art...men då är jag med på hur du menar. Tack
  • miia87
    little mommy skrev 2011-05-19 09:49:28 följande:
    epidural,samt lustgas,sugklocka,tång,morfin,bricanyl,igångsättni ng spinalbedövning, bäckenbotts bedövning mm allt sånt kostar ocå i en vaginal förlossning

vid planerat kejsarsnitt så kostar det lika mycket som en förlossning med mycket smärtlindring och komplikationer.

så när det gäller pengar är det dumt att tänka så.. för en förlossningsrädd kvinna kommer använda massa bedövning vilket gör att summan blir detsamma vilketsom och vem vet kanske upplevelsen blir bra, kanske inte, det är inviduellt.

men om det är BARA en penga fråga då borde man själv få välja eller hur? 
    Tänk också på hur mycket mer personal man måste ha - just därför trot jag det är dyrare. Som jag skrev så tycker inte jag att det räcker att man inte har lust att föda vaginalt, för att bli beviljad ett snitt. Tycker det är rätt fjantigt faktiskt.
  • 3Jane

Tror inte att det är någon som blir beviljad bara "för att man vill". I sverige måste man ju ha skäl till att få kejsarsnitt. Det görs ju en utredning.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt