• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • Hoppetossan 79

Skummade lite i tråden. Någon skrev att underlivet aldrig blir det samma! Jag födde mitt tredje barn för 1 månad sedan och kände mig helt som vanligt efter två veckor.
    Fick en del små bristningar med första barnet, några enstaka med andra och inga med tredje! Så det behöver inte vara så att det aldrig blir det samma.

Vet inte riktigt vad din anledning är (har inte läst hela tråden) men hoppas de lyssnar på dig. Det är ju svårt att vägra när det är någon anan som bestämmer tyvärr.

• Minnie7

Miks: Jag skulle aldrig riskera att spricka så mkt igen, men vi är ju olika. Jag sprack grad 2 och har fått bestående men.

De Hex: Jag har samma upplevelse som dig fast jag blev snittad med nr 1 och vaginalt med nr 2.

MJ70: Jo, fast risken för framfall är större om du fött barn genom slidan.
    Håller för övrigt med om att det finns mardrömsförlossningar både vaginalt och via snitt. Tycker det borde vara upp till varje kvinna att själv välja hur man vill föda sitt barn. Med rätt info såklart.

• little mommy

BRISTNINGAR
    Bristningar av graden tre och fyra, 1990-2008
    från 1,7 1990 till  3,5 år 2008.
    är ju bara det en stor ökning med tiden.

Var fjärde kvinna har någon/några komplikationer med sin vaginala förlossning. Var tionde vaginal förlossning slutar i akuta kejsarsnitt och dessa förlossningar är mycket mer riskfyllda än planerade kejsarsnitt. 

• medow
    Hexx skrev 2011-05-18 21:32:51 följande:
    Men så kan man inte säga! Allt är olika för alla. Mitt första barn föddes vaginalt efter övertalning av BM och det ångrar jag. Förlossningen var långdragen (64 timmar) och jag fick skador som aldrig läker.

Fick planerat snitt med andra barnet och det var helt komplikationsfritt och smärtfritt och jag har inga besvär efter det.
    Jo det tycker jag att jag kan , det finns de som fått snitt och fått hemska komplikationer med .
    Alla som föder vaginalt råkar ej ut för det du har varit med om villket jag tycker är tråkigt att du behövde gå igenom ..
    Men snitt är och kommer alltid att vara en operation som även är ett ingrepp under kirurgi ..

Alla känner någon som varit med om olika saker , men jag tycker det är tråkigt att man som förstföderska väljer snitt pga räddsla att föda vaginalt , hör och häpna det finns de som föder snabbt och komplikations fritt med :)
  • Dohgon

Tror det kan vara svårt att få snitt om du inte har andra skäl än att du bara vill det. iaf om man bor i värmland, men det kanske du inte gör =)

men se till att läsa på mycket om det som folk säger, och stå på dig. skulle inte göra något om du kan få fram tårar också under samtalet.

men läste att någon sa att man inte blir det samma i underlivet igen, jag fick tvillingar för 4 månader sen och är väl inte helt återställd ännu, men så gott som. Då klippte de o höll på också så behöver inte alls gå illa. de flesta går det jättebra för efter en vaginal förlossning. blir man snittad så brukar man istället få stora problem med musklerna väldigt länge. har pratat med andra som fick tvillingar i samma ålder som blivit snittade och fortfarande har svårt att röra sig.

• LivL

Vadå "vägrar" föda vaginalt? Det är så vi är skapta. Inte mycket du kan göra åt det.

I-landsgnäll.

• Queenie70
    LivL skrev 2011-05-19 06:29:31 följande:
    Vadå "vägrar" föda vaginalt? Det är så vi är skapta. Inte mycket du kan göra åt det.

I-landsgnäll.
    Och då ska vi ju minnas att typ var sjunde kvinna dör i samband med graviditet och förlossning i u-länder. Appropå att alla är SKAPTA så....
  • Xofina
    Queenie70 skrev 2011-05-19 07:09:56 följande:
    Och då ska vi ju minnas att typ var sjunde kvinna dör i samband med graviditet och förlossning i u-länder. Appropå att alla är SKAPTA så....
    Pga. Dålig hälsovård..Tycker du vi har det i Sverige?
    Vi är en av det bästa i hela världen och när det kommer till förlossning har Sverige minimal % risk för att stora komplikationer ska uppstå i samband med en förlossning.
    England har hög risk även danmark och Norge har sämre.

Men som jag skrivit tdigare så ska en kvinna SJÄLV få välja över sin kropp!
  • Xofina

Men ja vi är skapta för att föda barn, alla däggdjur gör det.
    Naturen har skapat oss så, det går helt enkelt inte att förneka.
    (Men vi människor föder våra barn alldeles för tidigt i jämförelse med djuren då vi har för trånga bäcken om vi skulle gå lika länge som dem dvs. 22 månader. Därför vi människor är så utsatta som bebisar)
    Kejsarsnitt är en uppfunnen metod utav oss människor = Inget moderjord har skapat.

Den moderna människan har funnits i ca: 200 000 och kvinnor har fött barn i alla år, döden var dvs hög.
    Men idag är den minimal tack vare duktiga läkare,kirurger etc.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt