• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • MinSkrutt

Det finns nog 100 anledningar till varför jag vägrar, dels alla komplikationer, att inte ha kontroll och framförallt för att det inte känns rätt för mig.

Ska försöka vara stenhård på mitt beslut! Känner jag mig själv rätt så kommer jag gråta floder bara jag kommer innanför dörren hos kuratorn, men men! Flört

• MinSkrutt
    MJ70 skrev 2011-05-17 18:45:14 följande:
    Det finns ju bara två vägar att välja när det väl är dags; vaginalt eller snitt.

Är själv snittad två gånger och ska snart bli snittad en tredje. 

Mitt råd är att läsa på så mycket det bara går så att innan väljer snitt i stället för vaginalt och är medveten om alla de extra risker man utsätter sig för.

Allt för ofta presenteras snitt som en "enklare" och "säkrare" utväg. Och ska du bara ha ett barn så är snitt säkert en bra lösning. Men om du tänker göra upprepade snitt ökar risken för komplikationer för varje snitt du gör. Något jag tycker sjukvården är väldigt dåliga på informera om. Det stod i alla fall inte ett ord om det i de broschyrer vi fick att läsa.

Jag tänker inte rada upp riskerna här för jag vill inte skrämma upp någon i onödan, men om TS eller någon annan vill veta var man kan läsa på så går det bra att kontakta mig.
    Tyvärr finns det ju bara 2 val som sagt, fick jag välja skulle jag trolla fram bebisen! ;P

Jag läser gärna på lite mer så jag är förberedd innan jag skall dit, har du lust att skicka ett meddelande med info? Om det inte är ngn mer som vill läsa vill säga  =)
  • MinSkrutt
    Jacie skrev 2011-05-19 09:29:09 följande:
    Har bara läst TS och jag kan ju bara säga att jag känner samma sak! Vill absolut inte föda vaginalt, har aldrig velat och kommer aldrig vilja göra det heller. Men frågan är om dom verkligen kan neka ett kejsarsnitt? Och vad kan man göra om man inte får ett kejsarsnitt, förutom att föda vaginalt då? 
    Vi får väl trolla fram dom ;)
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt