• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • Queenie70

Jag skrev ett brev till min BM i början av graviditeten där jag tydligt uttryckte hur jag kände och tänkte. Och att jag INTE ville bli övertalad. Efter det bedömde BM att vi lika gärna kunde hoppa över stödsamtal och sånt, då jag hade varit tydlig med min önskan och motiverat varför. Jag hade bara ett snabbt samtal med den beslutande läkaren. Det gäller att vara tydlig och att inte visa tvekan tror jag Och kanske att man för egen del är på det klara med vad det handlar om.

• Emmi27

Jag har en nyfiken fråga eftersom jag aldrig varit på väg att föda barn nångång =) Vad är det man är rädd för? Alltså, är det att det ska göra ont, att det känns konstigt, osv? En del verkar ju inte alls förstå det där, har ju läst en del trådar om andra mammor som tycker att planerat KS är för veklingar och bla bla bla. Så jag är nyfiken på vad rädslan handlar om, man vet ju aldrig, kanske hamnar där själv en dag!

Hoppas det går bra för dig TS =)

• Ronjas mamma

Skoj nog så har jag lika mycket rädsla över för planlagt snitt även om jag har två akuta bakom mig har nu tredje gången blivit lovad att få prova föda vaginalt även denna gången.

• Margarit

Jag vägrar också att föda vaginalt, pga en mardrömsförlossning sist. Man har sagt åt mig att ingen kan bli tvingad att föda vaginalt, men att man brukar försöka prata om vad det är man är rädd för.

• Den allsmäktige

Hoppas du får KS, det ska jag också ha när jag blir gravid :)

• Minnie7

Du gör helt rätt. Ditt underliv blir aldrig detsamma igen, snitt är mkt bättre. Önskar jag hade fått info innan förlossningen om hur det kan bli efteråt. Är både smittad och vaginalförlöst och det sistnämnda skulle jag aldrig göra om. Ligger här och försöker göra knipövningar för att över huvudtaget kunna använda tampong igen...

• Emmi27
    Emmi27 skrev 2011-05-17 16:20:35 följande:
    Jag har en nyfiken fråga eftersom jag aldrig varit på väg att föda barn nångång =) Vad är det man är rädd för? Alltså, är det att det ska göra ont, att det känns konstigt, osv? En del verkar ju inte alls förstå det där, har ju läst en del trådar om andra mammor som tycker att planerat KS är för veklingar och bla bla bla. Så jag är nyfiken på vad rädslan handlar om, man vet ju aldrig, kanske hamnar där själv en dag!

Hoppas det går bra för dig TS =)
    ps, frågan var menad till de som föder första gången. fattar ju att man kan bli rädd om ens tidigare förlossning varit ett helvete.
  • Margarit

Huromhelst så kan ju ingen tvingas till att föda vaginalt. Det finns ju nåt som heter snitt av psykiska skäl.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt