• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • Minnie7

Men har man redan gjort ett försök med vaginal förlossning och fått bestående men är det ju liksom för sent för snitt nästa gång. Jag ångrar grymt att jag blev övertalad till vaginal förlossning och nu är det liksom kört. Hade det varit mitt egna val hade det inte känts på samma sätt. Låt kvinnan välja!

• Queenie70
    Junior10 skrev 2011-05-19 10:31:45 följande:
    Kvinnan är skapt för att föda vaginalt.
    Vad är din ursäkt för att du "inte vill" ?
    Du vill inte riskera att spricka ? Eller ha ont efteråt ? Och blöda ?
    I sådana fall, skärp dig. Dom som inte är redo att genom gå den smärta och vad det nu är som en förlossning orsakar, är helt enkelt inte redo att skaffa barn.
    Rent ut sagt vill jag kalla alla som gör kejsarsnitt för att "dom vill" för fegisar.
    Spar kejsarsnitten till dom som verkligen behöver dom, till exempel när bebisen ligger i säte, när det är femlingar, akut eller annan godkänd anledning.
    Din anledning är bara löjlig och patetisk. 
    Ett omoget och helt felaktigt resonemang. Det finns ingen som helst korrelation mellans en förmåga att genomgå graviditet och förlossning och ens förmåga att vara en god förälder. Skärp dig.
    Hellre en förälder som gör kejsarsnitt pga. "feghet" som du uttrycker det än, än en förälder som ska föra över sådana värderingar som du ger uttryck för, till sitt barn.
  • Queenie70
    miia87 skrev 2011-05-19 09:41:19 följande:
    De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!
    Vilken oerhörd tur att det inte är du som bestämmer detta då, för du hade mitt underbara barn inte funnits idag. Sen att du sitter på kammaren och blir irriterad kunde jag verkligen inte bry mig mindre om Peace!
  • little mommy

Måste bara tillägga. tror inte det är många som undviker vaginal förlossning just för att man skulle bli slapp,
    man blir inte slapp av förlossningen. en som gjort kejsarsnitt kan vara slappare än en som född vaginalt.
    det beror på hormonerna under graviditeten som avgör om man blir slapp eller inte.

så därför tror jag inte folk e så dumma att dom går på den myten och därför väljer kejsarsnitt, för det hjälper inte mot slapphet.

men däremot att vara rädd för förlossnings skador såsom grad 1-2-3-4 i bristningar. samnt inkontinens och totalt förslappad bäckenbotten (som blir det av långdragna förlossningar och långt krystnings skede) och med försvagad bäckenbotten kan man få inkonstinensbesvär totalt vilket förstör samliv, och socialt och arbetsliv.eller bruten svanskota. samt kan man vara rädd för den "enorma" smärtan som oxå är vid en vaginal förlossning.

kejsarsnitt har du inte ont före snittet, inte under, men massor efter (oftast)

vaginal förlossning - ont före förlossningen "latensfasen", under, och efter (oftast)

så smärtan kan jag ocå förstå för den kan vara överväldig och ge dödsångest och panik. 

• aaaaa

Har inte läst hela tråden ...

Det är svårt att vägra föda vaginalt, för det är så naturen kommer att sköta det om du vill eller ej ... tur du lever på 1900-talet.

• ladyshady

Jag har inte heller läst hela tråden.
    Jga var livrädd för att föda min yngsta dotter i höstas. Jag ville snittas efter två extremt jobbiga, smärtsamma och med komplikationer.
    Jag gick på Aurorasamtal och efter några samtalstillfällen och ett bra förlossningsbrev och med min Aurora BM vid min sida under förlossningen så vågade jag föda vaginalt och jag ångrar det inte en enda sekund.
    Det blev min bästa förlossning någonsin. =)

Jag ångar inte att jag fött alla tre vaginalt. Det är något jag är stolt över att jag har gjort.
    Jag skulle aldrig välja snitt. Jag sa efter jag fött minstingen " Aldrig snitt, över min döda kropp".Skrattande

Enligt min åsikt ska man inte snitta i onödan. Mest av medicinska komplikationsskäl. Gör man det bara för att man vill ha kontroll eller för att man är rädd för de kroppsliga förändringarna en vaginal förlossning kan innebär (att man blir slappare) så tycker jag man ska tänka en och två gånger innan man ens skaffar barn. En vaginalförlossning är inte nödvändigtvis komplikationsfri, men jag fördrar ändå det med de erfarenheter jag har.

Du TS gör som du vill. Jag ville bara uttrycka min åsikt. Lycka till.

Stolt mamma till tre prinsessor
  • Ferrari72
    miia87 skrev 2011-05-19 09:41:19 följande:
    De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!
    Det var väl det dummaste jag läst på länge. Skulle inte jag ha rätt att få skaffa barn bara för att jag inte vill klämma ut dom ur vaginan?? Jag ville ha snitt och fick det. Det var MITT sätt att få barn. Det kan ligga så mycket bakom som gör att man inte vill föda den "vanliga vägen". Det kan ha hänt hemska saker i folks liv som gör att snitt är den enda utvägen, så tänk på vad du säger innan du hasplar ur dej saker. Jag ber INTE om ursäkt för att jag blir irriterad iaf!
  • Ferrari72
    miia87 skrev 2011-05-19 09:56:14 följande:
    Tänk också på hur mycket mer personal man måste ha - just därför trot jag det är dyrare. Som jag skrev så tycker inte jag att det räcker att man inte har lust att föda vaginalt, för att bli beviljad ett snitt. Tycker det är rätt fjantigt faktiskt.
    Du verkar bitter...kan det möjligtvis vara så att du själv har velat ha snitt, men blivit nekad och sen tvingad att föda vaginalt? Det är oftast dom som hugger värst..
  • Ferrari72
    FruG skrev 2011-05-19 10:16:15 följande:
    Det kanske man ska tänka på innan man blir gravid!!
    Usch, har man inga medicinska skäl till kejsarsnitt eller tidigare förlossningar som påverkar så ska man föda vaginalt.

Ett kejsarsnitt är dyrare än en normal förlossning och varför ska andra skattebatalare betala för att nån fått för sig att de vägrar föda vaginalt. Låt ist pengarna gå till de som behöver det på riktigt!

Och ja, kejsarsnitt är dyrare än en förlossning!!

Vill man skaffa barn får man se till att föda också om det inte finns medicinska skäl eller tidigare mardrömsförlossngar.
    Trots allt går de allra flesta vaginala förlossngar bra!

Sånt här får iaf mig att se rött. Är det av ts skäl i trådstarten man vill göra ks så får man nog ta fram sin egen plånbok och betala tycker jag.
    Jag erbjöd mej att ta fram plånboken och betala kalaset men då tittade dom konstigt på mej. Ingen faktura fick jag heller. Betalar mer än gärna snitten själv.
  • Ferrari72
    Junior10 skrev 2011-05-19 10:31:45 följande:
    Kvinnan är skapt för att föda vaginalt.
    Vad är din ursäkt för att du "inte vill" ?
    Du vill inte riskera att spricka ? Eller ha ont efteråt ? Och blöda ?
    I sådana fall, skärp dig. Dom som inte är redo att genom gå den smärta och vad det nu är som en förlossning orsakar, är helt enkelt inte redo att skaffa barn.
    Rent ut sagt vill jag kalla alla som gör kejsarsnitt för att "dom vill" för fegisar.
    Spar kejsarsnitten till dom som verkligen behöver dom, till exempel när bebisen ligger i säte, när det är femlingar, akut eller annan godkänd anledning.
    Din anledning är bara löjlig och patetisk. 
    Jag ville inte föda vaginalt. Och varför är faktiskt min ensak! Man har satans ont efter ett snitt och man blöder som en gris ( ja tro det elr ej, man gör faktiskt det, det kallas avslag ). Vad är DIN ursäkt att klanka ner på andra som väljer att göra snitt av olika skäl! Jag är ingen fegis, men tänker heller aldrig bevisa något genom att föda vaginalt. För mej var snitt det enda alternativet och varför det är så har du inte med att göra.
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt