• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • Junior10

Kvinnan är skapt för att föda vaginalt.
    Vad är din ursäkt för att du "inte vill" ?
    Du vill inte riskera att spricka ? Eller ha ont efteråt ? Och blöda ?
    I sådana fall, skärp dig. Dom som inte är redo att genom gå den smärta och vad det nu är som en förlossning orsakar, är helt enkelt inte redo att skaffa barn.
    Rent ut sagt vill jag kalla alla som gör kejsarsnitt för att "dom vill" för fegisar.
    Spar kejsarsnitten till dom som verkligen behöver dom, till exempel när bebisen ligger i säte, när det är femlingar, akut eller annan godkänd anledning.
    Din anledning är bara löjlig och patetisk. 

• little mommy
    miia87 skrev 2011-05-19 10:17:26 följande:
    "minimera skador på bäckenbotten och underliv"
    Ja, det vore ju för hemskt om man skulle få råka sy några stygn i underlivet. Men en lång återhämtningsperiod från ett snitt är ju mycket enklare. Eller?
    nej men stygn är en annan sak, det läker på magen, det läker i underlivet.
    men magen och underlivet kan ha lika lång återhämtningsperiod. beroende på skador.

jag har fött båda mina barn vaginalt. och ja det ångrar jag, jag önskar jag hade gjort snitt med båda. 
  • orf

"Komplikationsfri" vaginal förlossning kostar omkring 18-20 000. Planerat kejsarsnitt omkring 40 000:- (2008, referens kan ges, är lite för lat just nu bara, googla själv). Så ja, ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mkt om man nu föder på "normaltid". En utdragen vaginal förlossning kostar mer än 20 000:- Ställ denna kostnad mot de kanske 200 000:- i bidrag som en föräldraledig får för ett år. En förskoleplats subventioneras med ca 10-12 000:- per MÅNAD.

20 000:- extra för ett planerat kejsarsnitt är jag som skattebetalare villig at bidra med vilken dag som helst för någon med patologisk förlossningsrädsla. Det finns andra prioriteringar inom vården som jag är mer frågande till.

Jag är för valfrihet. Besluten ska grundas på korrekt fakta och inte en massa tyckande hit och dit. Pengafrågan kan INTE vara en avgörande faktor.

• Xofina
    little mommy skrev 2011-05-19 10:32:04 följande:
    men magen och underlivet kan ha lika lång återhämtningsperiod. beroende på skador.

jag har fött båda mina barn vaginalt. och ja det ångrar jag, jag önskar jag hade gjort snitt med båda. 

Om du hade fått kejsarsnitt med första barnet, magen hade inte läkt, du hade blivit tvungen att operera bort din livmoder. Din andra dotter hade inte funnits.

Hade det varit värt det?

Du läser ju inte om komplikationerna i samband med kejsarsnitt som är MYCKET högre än i samband med vaginal förlossning?Folk skriver sånt härinne? Men det bryr du dig inte om?

Ja ivf är jätte bra, men det är i någon annan människa.
    Utvecklingen är på god väg att göra allt konstgjort? dem forskar om att fixa livmödrar som ska finnas labb?Jag vill inte dit iallafall!

• little mommy
    orf skrev 2011-05-19 10:42:01 följande:
    "Komplikationsfri" vaginal förlossning kostar omkring 18-20 000. Planerat kejsarsnitt omkring 40 000:- (2008, referens kan ges, är lite för lat just nu bara, googla själv). Så ja, ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mkt om man nu föder på "normaltid". En utdragen vaginal förlossning kostar mer än 20 000:- Ställ denna kostnad mot de kanske 200 000:- i bidrag som en föräldraledig får för ett år. En förskoleplats subventioneras med ca 10-12 000:- per MÅNAD.

20 000:- extra för ett planerat kejsarsnitt är jag som skattebetalare villig at bidra med vilken dag som helst för någon med patologisk förlossningsrädsla. Det finns andra prioriteringar inom vården som jag är mer frågande till.

Jag är för valfrihet. Besluten ska grundas på korrekt fakta och inte en massa tyckande hit och dit. Pengafrågan kan INTE vara en avgörande faktor.
  • miia87
    little mommy skrev 2011-05-19 10:32:04 följande:

jag har också fött mina två barn vaginalt, och spruckit båda gångerna, ganska mycket. Inte fan ångrar jag det.
  • Xofina

Det är jag också villig att betala men inte för det argumentet "att min vagina kommer bli slapp efter en vaginal förlossning"!!!!!

• little mommy
    Xofina skrev 2011-05-19 10:45:45 följande:

Om du hade fått kejsarsnitt med första barnet, magen hade inte läkt, du hade blivit tvungen att operera bort din livmoder. Din andra dotter hade inte funnits.

Hade det varit värt det?

Du läser ju inte om komplikationerna i samband med kejsarsnitt som är MYCKET högre än i samband med vaginal förlossning?Folk skriver sånt härinne? Men det bryr du dig inte om?

Ja ivf är jätte bra, men det är i någon annan människa.
    Utvecklingen är på god väg att göra allt konstgjort? dem forskar om att fixa livmödrar som ska finnas labb?Jag vill inte dit iallafall!

ja jag läser om kejsarsnitt men med sveriges vård e det sällan det sker komplikationer med planerat snitt.
    min store syrra fick första med akut kejsarsnitt och andra med planerat snitt och tredje med planerat snitt. (hon hade havandeskapsförgiftning av graviditeterna)

Efter första kejsarsnittet låg hon i ca 6 dagar av smärta. och med barn nummer 2 var hon uppe och gick dagen efter, och 3e åkte hon hem dagen efter snittet. hon har haft "kompliaktionsfria" snitt och kan få fler barn om hon önskar. och hon säger hon aldrig skulle vilja föda vaginalt för hennes snitt har varit positiva och enkla.

Jag hade två vaginala förlossningar fulla med komplikationer under. och problem efter. och problem än (är snart 4 månader sen min minsta föddes) jag skulle velat haft kejsarsnitt istället. och framförallt på den sista förlossningen, eftersom jag hade min första mardrömsförlossning i bakhuvudet och visste hur jobbigt förlossningar kan vara, men hade även då ingen aning att man kunde få mer problem EFTER från flera födslar.

och min lilla syster hade en vaginal förlossning med stört blödning efter då hon förlorade 2 liter blod, så hon fick massa blod innan hon ens fick åka hem resa sig eller röra sig. och hon ser sin förlossning som bra och komplikationsfri..hon vill föda vaginalt igen för det var så enkelt och gick snabbt och utan bristningar.

det är inviduellt så att säga. 
  • orf

Måste bara göra lite tillägg. Är som sagt för valfrihet, men tycker också på något plan att en förlossningsrädd kvinna är "skyldig" att gå i samtal eller liknande för att utforska sin rädsla och bena ut vari rädslan ligger. Dels för att kunna göra ett aktivt val, dels för att jag tror att det inte är bra att gå omkring med oberabetad rädsla. Och se där - nu ökade jag samhällets konstnader ytterligare om man väljer samtal inom vården.

Kanske de som får planerade kejsarsnitt ska betala av genom att jobba ett par månader extra (skatteinkomster), ge blod resten av livet eller ngt annat som man kan tänka sig att bidra med. Obs frivilligt! Inget någon annan har att göra med, men vi kanske alla lite till vars kan se till att ge tillbaka till samhället lite mer än det som förväntas av oss? Vad gör du? OCh vad kostar du oss andra när du tänker efter? Bostadsbidrag?, A-Kassa, högkostnadsskydd på läkemedel? Operation? Slitage av vägar pga pendling? Ränteavdrag pga lån på huset?
  • Xofina

Ja min mamma var nära att dö under min storebrors förlossning, hon förlorade massa blod, fick 8 sprutor i benet och påsar intravenöst.
    Sen kom jag med en helt komplikationsfri förlossning, hon hann inte ens få någon smärtlindring.
    Hon skulle aldrig komma på tanken att göra ett kejsarsnitt.

Ja det är individuellt, jag har aldrig förbjudit någon att göra kejsarsnitt utan jag tycker det är kvinnans egen rätt att bestämma själv, det är hennes kropp.
    Men jag tycker det är VEKT att komma med argumentet "jag vill inte att min vagina ska bli slapp" innan man ens har prövat vaginalt, har man nu gjort det är det inget snack om saken att få göra kejsarsnitt. (Är man dessutom livrädd ska man också få bli beviljad kejsarsnitt då rädsla kan påverka barnet och förlossningen i sig).
    Det är min åsikt!

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt