Inlägg från: little mommy |Visa alla inlägg
  • little mommy

Jag VÄGRAR föda vaginalt

jag tycker det borde vara kvinnans rätt att välja alternativ,

jag hade en jätte jobbig första förlossning. men vart övertalad att "det är en annan förlossning andra gången, det går så mycket bättre"
    så jag chansa och fick ännu en helvetes förlossning, men med massa komplikationer efteråt oxå har tex en av grejerna är ont i svanskotan än och det ger inte med sig och dom vet heller inte varför eller vad man ska göra åt det.

för mig känns det som många kvinnor bara lämnas till sitt öde så får det bli som det blir. och får man  komplikationer e det synd men inget man kan göra något åt, och då ska man bara vara glad för att man fått barnet och inte sörja sina komplikationer eller det som skett.
    (grundar det på att när barnmorskorna frågade efter förlossningen hur jag tyckte den gått? och jag sa " det var det värsta jag någonsin varit med om" då deras svar blev " men nu är det över och du har ditt barn")
    och får man en bra förlossning hyllas den och berättas om överallt och i tidningar.
    så dom som lider, lider många i tystnad..

så jag tycker vill du ha snitt, vik dig inte en tum, var klar med riskerna och kör stenhårt på att du är medveten men du vill det ändå. 

• little mommy

med detta facit i hand och alla barnmorskor som konstant säger "vi måste sätta bebisens "bästa" först.

utan tvekan är k-snitt för barnet det säkraste

Vaginal Förlossning:
    Mamman:
    Lättare bristningar i underlivet, lätta grad 1-2,
    Svårare bristningar i underlivet grad 3-4, kan bla leda till:
    Urininkontinens
    Gasinkontinens
    Avföringsinkontinens
    Svårighet att ha sex
    Klipp
    Infektion i sår/klipp
    Infektion i livmodern
    Stor blodförlust
    Blodpropp
    Moderkakan lossnar ej
    Bruten/skadad svanskota
    Livmoderframfall
    Sugklocka
    Akutsnitt
    Katastrofsnitt
    Förlossningsdepression/psykos
    Missad vattenavgång
    Smittspridning av personal som leder till infektion
    Barnsängsfeber
    Blodförgiftning
    Septisk chock
    Uttorkning
    Medvetslöshet
    Kvarglömd tork/kompress i vagina

Barnet:
    Fastnar
    Stressat, ex bajsar i fostervattnet
    Nyckelbensfraktur
    navelsträngsprolaps (navelsträngen faller fram framför barnet huvud och kommer i kläm.)
    Syrebrist kan tex leda till:
    Barnet får efterföljande skador (ex CP skada)
    Barnet dör (syrebrist)
    Barnet dör av infektion hos modern som sprider sig innan eller under partus.
    För ivrigt användande av syntocinondropp (oxytocin) kan leda till syrebrist

Kejsarsnitt:
    Mamman:
    Kirurgen skär fel (ex skär i tarmar etc)
    Stor blodförlust = Kan bli livshotande och man kan bli tvungen att operera bort livmodern.
    Blodpropp
    Infektion i såret
    Infektion i livmodern
    Ont länge efter förlossningen
    Sammanväxningar
    Ärrsmärta vid senare graviditet
    Känselbortfall 5-10 cm runt ärret
    Svårighet att få igång tarmarna, nedsatt tarmfunktion eller i värsta fall slutar fungera helt
    Organskador t.ex på urinblåsan
    HF kan orsaka svullnad så att snittet ej kan sys ordentligt = magmuskelfästena kan spricka
    Begränsat antal graviditeter
    Förlossningsdepression/psykos
    Skador efter spinalbedövning: tex nervskador, förlamning
    Kvarglömd kompress i magen
    Mamman kan dö under operationen
    Svårare att knyta an till barnet

Problem med senare graviditeter:
    Ökad risk för föreliggande moderkaka (placenta previa)
    Ökad risk för inväxt av moderkakan i livmoderväggen (risk för svårstillade blödningar)
    Ökad risk för Moderkaksavlossning (med akut blödning, livshotande för mor och barn)
    Begränsning av användning av värkstimulerande dropp om man vill föda vaginalt nästa gång.
    Ökad risk för livmoderruptur vid nästa förlossning/graviditet, Barnet skadas/dör

Barnet:
    Andningssvårigheter efter förlossningen
    Kirurgen skär fel (skär i barnet) Kan leda till handikapp ex blindhet

• little mommy
    MJ70 skrev 2011-05-17 19:22:28 följande:
    Allvarliga komplikationer är INTE vanligare vid vaginal förlossningar i jämnförelse med snitt.
    Om du läst på så har allvarliga komplikation ökat drastiskt i samband med ökat antal snitt (nu menar jag bara planerade snitt och inte akuta). 

komplikationer? många av mina komplikationer under mina vanliga förlossningar har inte ens "räknats" med.
    för man för INGEN statistik på förlossningar, med skador och förloppet  eller efter(sa läkarn och barnmorskan sist jag födde när dom inte hade svar på min fråga)

men i k-snitt gör dom det för det räknas som operation därför vet man mer om dom skadorna.
  • little mommy
    MJ70 skrev 2011-05-17 20:21:08 följande:
    Little Mommy.

Eftersom du har valt och presentera en lista så tycker jag det är viktigt att lägga till fakta.

Din lista över komplikationer med snitt har stora brister du har inte listat någon av de allvarligare komplikationerna ett snitt innebär för din nästa graviditet. 

Det finns heller inte några bevis för att planerade snitt skulle reducera dödlighet eller skador hos barn.
    Tvärtom har en retrospekt undersökning av fem miljoner förlossningar visat på tre gånger förhöjd neonetal dödlighet hos barn som fötts med kejsarsnitt jämnförts med vaginala förlossningar.

En annan retrospekt studie på drygt 120 000 andragångsgraviditeter visade på en fördubblad risk för intrauterin fosterdöd från v 39 och framåt vid graviditet efter ett snitt jämnfört med en tidigare vaginal förlossning.
    ja jag önskar då att jag tagt snitt med båda mina två istället för att föda vilket jag tycker var hemskt och jag har men än..

min stora syster födde 3 barn med k-snitt och har inte haft en enda komplikation efter.. inga men efter alls. förutom ingen känsel i snittet. ja det kunde jag lätt ta istället för min smärta efter
  • little mommy
    Allt beror ju på förlossningen i sig..
    Med första barnet födde jag i 68 timmar,  med värkar konstant, sista timmarna diskuterade vi om snitt fför jag var så trött och ville inte föda när jag var så trött. men övertalades att fortsätta förlossningen.. så fick igångsättning för att speeda på det.. jag var extret trött, krysta i 4 timmar och fick klippas och hon fick dras ut med sugklocka för hjärtljuden sjönk.. hon var jätte slö när hon kom ut. men min kropp läkte bra,(var helt åter ställd efter 2 veckor) men var förlossning deprimerad i 1 år efter. det gynnade ingen av oss.. och var jätte jobbigt!

Med mitt andra barn tog det 12 timmar med henne, ville jag ha snitt för jag var extremt förlossningsrädd, men övertalades till vaginalt. och under förlossningen fastnade hon och dom fick trycka  vrida och vända för att få ut henne, krysta i 5 timmar och hade sån dödsångest och kände verkligen ALL smärta.. tillslut sjönk hjärtljuden så drastiskt igen och jag fick klippas och do  fick trycka ut henne, för hon skulle tas ut fort!. moderkakan lossna inte och änne en gång fick dom trycka och pressa...
    Läkte jag bra efteråt? NEJ. kunde inte resa mig själv, (skaka som ett jäkla asplöv av smärta) orka inte hålla barnet länge utan att magen gjorde ont..  hade så ca 2-3 veckor kunde inte sitta för mina stygn blivit för hårt åtdragna (fick gå upp till bm efter 6 dagar med smärta)
    har problem att sitta än pga av svanskotan som gör fruktansvärt ont..haft problem med toa besök och massa annat mindre kul. resa på mig själv kunde jag göra efter 8 veckor... men magen gör ont vid varje promenad, och måste alltid ha nära till toalett annars orkar jag inte hålla mig, var hos läkaren nu 3 månader efter och hon sa jag var inte läkt på långa vägar. och rekomendera mig starkt att inte gå långa promenader, inte träna, och inte skaffa fler barn de närmaste året för kroppen är så sliten. och måste få läka.

Nån som hellre velat ha mina förlossningar istället för snitt?. 

det är förståendligt att vissa vill ha snitt trots riskerna med snitt. och jag är en av dom 
  • little mommy
    JAG06 skrev 2011-05-18 18:04:32 följande:
    Du frågar om nån vill ha dina förlossningar ist för snitt........Jag frågar om nån vill ha alla komplikationer efter mitt akutsnitt = b.l.a respirator 4 dygn.
    Min vaginala förlossning var helt kanon däremot.
    det jag menade var att alla som gjort snitt och fått komplikationer önskar sig nog en vaginal förlossning utan komplikationer.

och dom som fått komplikationer av vaginal förlossning önskar sig nog ett komplikations fritt snitt.

men står man där med svåra vaginala komplikationer (som oftast  kan vara mer lång variga) tex som analinkontinens eller framfall, urininkontinens.

mot ett snitt med svåra komplikationer (som ofstast är temporärt) som störtblödningar, infektioner mm

vilket väljer man då? 
  • little mommy

BRISTNINGAR
    Bristningar av graden tre och fyra, 1990-2008
    från 1,7 1990 till  3,5 år 2008.
    är ju bara det en stor ökning med tiden.

Var fjärde kvinna har någon/några komplikationer med sin vaginala förlossning. Var tionde vaginal förlossning slutar i akuta kejsarsnitt och dessa förlossningar är mycket mer riskfyllda än planerade kejsarsnitt. 

• little mommy
    miia87 skrev 2011-05-19 09:41:19 följande:
    De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!
    epidural,samt lustgas,sugklocka,tång,morfin,bricanyl,igångsättning spinalbedövning, bäckenbotts bedövning mm allt sånt kostar ocå i en vaginal förlossning

vid planerat kejsarsnitt så kostar det lika mycket som en förlossning med mycket smärtlindring och komplikationer.

så när det gäller pengar är det dumt att tänka så.. för en förlossningsrädd kvinna kommer använda massa bedövning vilket gör att summan blir detsamma vilketsom och vem vet kanske upplevelsen blir bra, kanske inte, det är inviduellt.

men om det är BARA en penga fråga då borde man själv få välja eller hur? 
  • little mommy
    Xofina skrev 2011-05-19 08:25:17 följande:
    Men ja vi är skapta för att föda barn, alla däggdjur gör det.
    Naturen har skapat oss så, det går helt enkelt inte att förneka.
    (Men vi människor föder våra barn alldeles för tidigt i jämförelse med djuren då vi har för trånga bäcken om vi skulle gå lika länge som dem dvs. 22 månader. Därför vi människor är så utsatta som bebisar)
    Kejsarsnitt är en uppfunnen metod utav oss människor = Inget moderjord har skapat.

Den moderna människan har funnits i ca: 200 000 och kvinnor har fött barn i alla år, döden var dvs hög.
    Men idag är den minimal tack vare duktiga läkare,kirurger etc.
    ja men bara för vi är skapta för det måste vi göra allt på det viset?

då kanske vi människor ska sluta ha sex? bara para oss när vi väl ska ha barn? (för människor är dom enda som gör det för nöjet) vi kanske inte heller ska få göra abort? det gör inte djur heller.
    och vi kanske skulle döda barn med "fel" direkt vid födseln precis som i naturen?
    låter väldigt sjukt..

då kanske vi heller inte skulle äta,klä oss, åka bilar, gå i skola, jobba, bota cancer, använda mediciner vid sjukdommar vårda sjuka osv. allt för det inte är "naturligt"  naturen ska ha sin gång?

jag tycker att man ska följa tiden idag är det 2011 vi kan åka flygplan vi kan bota mesta cancer sorter och vi kan föda med snitt och minimera skador på bäckenbotten och underliv, samt få rädda att våga skaffa barn. sjukvården är bra och har många resurser det tycker jag man ska använda sig av.

Jag tycker vi ska följa utvecklingen
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt