• orf

Jag VÄGRAR föda vaginalt

"Komplikationsfri" vaginal förlossning kostar omkring 18-20 000. Planerat kejsarsnitt omkring 40 000:- (2008, referens kan ges, är lite för lat just nu bara, googla själv). Så ja, ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mkt om man nu föder på "normaltid". En utdragen vaginal förlossning kostar mer än 20 000:- Ställ denna kostnad mot de kanske 200 000:- i bidrag som en föräldraledig får för ett år. En förskoleplats subventioneras med ca 10-12 000:- per MÅNAD.

20 000:- extra för ett planerat kejsarsnitt är jag som skattebetalare villig at bidra med vilken dag som helst för någon med patologisk förlossningsrädsla. Det finns andra prioriteringar inom vården som jag är mer frågande till.

Jag är för valfrihet. Besluten ska grundas på korrekt fakta och inte en massa tyckande hit och dit. Pengafrågan kan INTE vara en avgörande faktor.

• orf
    orf skrev 2011-05-19 10:42:01 följande:
    "Komplikationsfri" vaginal förlossning kostar omkring 18-20 000. Planerat kejsarsnitt omkring 40 000:- (2008, referens kan ges, är lite för lat just nu bara, googla själv). Så ja, ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mkt om man nu föder på "normaltid". En utdragen vaginal förlossning kostar mer än 20 000:- Ställ denna kostnad mot de kanske 200 000:- i bidrag som en föräldraledig får för ett år. En förskoleplats subventioneras med ca 10-12 000:- per MÅNAD.

20 000:- extra för ett planerat kejsarsnitt är jag som skattebetalare villig at bidra med vilken dag som helst för någon med patologisk förlossningsrädsla. Det finns andra prioriteringar inom vården som jag är mer frågande till.

Jag är för valfrihet. Besluten ska grundas på korrekt fakta och inte en massa tyckande hit och dit. Pengafrågan kan INTE vara en avgörande faktor.
    Måste bara göra lite tillägg. Är som sagt för valfrihet, men tycker också på något plan att en förlossningsrädd kvinna är "skyldig" att gå i samtal eller liknande för att utforska sin rädsla och bena ut vari rädslan ligger. Dels för att kunna göra ett aktivt val, dels för att jag tror att det inte är bra att gå omkring med oberabetad rädsla. Och se där - nu ökade jag samhällets konstnader ytterligare om man väljer samtal inom vården.

Kanske de som får planerade kejsarsnitt ska betala av genom att jobba ett par månader extra (skatteinkomster), ge blod resten av livet eller ngt annat som man kan tänka sig att bidra med. Obs frivilligt! Inget någon annan har att göra med, men vi kanske alla lite till vars kan se till att ge tillbaka till samhället lite mer än det som förväntas av oss? Vad gör du? OCh vad kostar du oss andra när du tänker efter? Bostadsbidrag?, A-Kassa, högkostnadsskydd på läkemedel? Operation? Slitage av vägar pga pendling? Ränteavdrag pga lån på huset?
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt