• Queenie70

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Jag skrev ett brev till min BM i början av graviditeten där jag tydligt uttryckte hur jag kände och tänkte. Och att jag INTE ville bli övertalad. Efter det bedömde BM att vi lika gärna kunde hoppa över stödsamtal och sånt, då jag hade varit tydlig med min önskan och motiverat varför. Jag hade bara ett snabbt samtal med den beslutande läkaren. Det gäller att vara tydlig och att inte visa tvekan tror jag Och kanske att man för egen del är på det klara med vad det handlar om.

• Queenie70
    Emmi27 skrev 2011-05-17 16:20:35 följande:
    Jag har en nyfiken fråga eftersom jag aldrig varit på väg att föda barn nångång =) Vad är det man är rädd för? Alltså, är det att det ska göra ont, att det känns konstigt, osv? En del verkar ju inte alls förstå det där, har ju läst en del trådar om andra mammor som tycker att planerat KS är för veklingar och bla bla bla. Så jag är nyfiken på vad rädslan handlar om, man vet ju aldrig, kanske hamnar där själv en dag!

Hoppas det går bra för dig TS =)
    För mig handlade det om rädsla att tappa kontrollen, smärta att inte kunna styra det som hände. Var rädd att bli så traumatiserad att jag inte skulle kunna knyta an till mitt barn....etc....etc....av olika orsaker...Jag hade avstått från barn länge och till och med gjort abort av förlossningsrädsla...Sen började tiden rinna ut för att jag ens skulle kunna få barn...
  • Queenie70

De ökade riskerna i samband med Kejsarnitt handlar om modern i första hand. För bebisen är det oftare det säkrare förlossningssättet faktiskt. CP-skador till följd av kejsarsnitt existerar till exempel inte. Själv drabbadesjag av blodproppar i benet till följd av mitt snitt.

När man räknar kompikationer för barnets del i samband med kejsarsnitt så räknas de tyvärr ofta samman, med de kejsarsnitt som görs akut, då barnet redan varit utmattat i samband med ett långdraget förlossningsarbete, eller där man beslutat om snitt för att barnet redan har en skada eller sjukdom, och blir därmed missvisande.

• Queenie70
    LivL skrev 2011-05-19 06:29:31 följande:
    Vadå "vägrar" föda vaginalt? Det är så vi är skapta. Inte mycket du kan göra åt det.

I-landsgnäll.
    Och då ska vi ju minnas att typ var sjunde kvinna dör i samband med graviditet och förlossning i u-länder. Appropå att alla är SKAPTA så....
  • Queenie70
    Junior10 skrev 2011-05-19 10:31:45 följande:
    Kvinnan är skapt för att föda vaginalt.
    Vad är din ursäkt för att du "inte vill" ?
    Du vill inte riskera att spricka ? Eller ha ont efteråt ? Och blöda ?
    I sådana fall, skärp dig. Dom som inte är redo att genom gå den smärta och vad det nu är som en förlossning orsakar, är helt enkelt inte redo att skaffa barn.
    Rent ut sagt vill jag kalla alla som gör kejsarsnitt för att "dom vill" för fegisar.
    Spar kejsarsnitten till dom som verkligen behöver dom, till exempel när bebisen ligger i säte, när det är femlingar, akut eller annan godkänd anledning.
    Din anledning är bara löjlig och patetisk. 
    Ett omoget och helt felaktigt resonemang. Det finns ingen som helst korrelation mellans en förmåga att genomgå graviditet och förlossning och ens förmåga att vara en god förälder. Skärp dig.
    Hellre en förälder som gör kejsarsnitt pga. "feghet" som du uttrycker det än, än en förälder som ska föra över sådana värderingar som du ger uttryck för, till sitt barn.
  • Queenie70
    miia87 skrev 2011-05-19 09:41:19 följande:
    De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!
    Vilken oerhörd tur att det inte är du som bestämmer detta då, för du hade mitt underbara barn inte funnits idag. Sen att du sitter på kammaren och blir irriterad kunde jag verkligen inte bry mig mindre om Peace!
  • Queenie70
    Minnie7 skrev 2011-05-19 13:22:02 följande:
    Men jösses tjejer- kan vi inte bara enas om att det finns bra vaginala förlossningar och det finns bra snitt. Vilket förlossningssätt som passar varje kvinna är individuellt, men oftast vet man ju inte det på förhand kanske.

Nu lämnar jag tråden och hoppas att TS får föda på det sätt som passar henne- och att det inte blir några komplikationer oavsett vad det blir.
    Nej ABSOLUT INTE! Det finns bara ETT rätt och det är givetvis det som jag tycker, och gör man på nåt annat sätt är man ingen riktigt kvinna och en ovärdig mor :.-D
  • Queenie70
    FruG skrev 2011-05-19 18:32:53 följande:
    Men snälla! Risken att du blir överkörd när du e ute på barnvagnspromanad är antagligen större än att du blir sydd från anus till klittan som du beskriver det samt urin och analinkontinent.
    Om det skulle vara så illa så skulle vi inte behöva föda barn alls längre!

Tråkiga saker händer alltid, inom alla områden! Men hur stor sannorlikhet är det tror du? Som alla läkare säger så är riskerna med en operation så mycket större.

Jag har fött tre barn, mitt underliv är då inte totalhavererat och jag varken skiter eller pinkar på mig! Tampongerna sitter där de ska och sexlivet funkar kalas Det är så det ser ut för de flesta efter en förlossning.

Det värsta för underlivet är trycket från bäbis och livmoder ner u bäckenet under graviditeten, inte förlossningen!

Fast, jag måste säga att det e ganska underhållande att läsa ditt inlägg
    Nja du.....risken att få rätt mycket skador i underlivet vid förlossning är nog betydligt större än att bli överkörd. Jag känner flera som fått så stora skador att de blivit omopererade, men känner faktiskt ingen som blivit överkörd För de flesta föderskor går det naturligtvis ganska bra, precis som för de flesta fotgängare. Men samtidig ska man inte glömma att en förutsättning för att få en ok förlossning är ju att vara hyfsat trygg i det som väntar, ha förtroende för sin egen förmåga etc. har man inte det och bara är fullkomligt skräckslagen så kommer det att påverka förlossningsarbetet negativt, vilket kan resultera i en komplicerad uttrdagen förlossning. Att tvinga kvinnor med uttalad förlossningsskräck att genomgå vaginal förlossning bara för "att" skulle med största sannolikhet resultera i större skador på både mamma och barn, än i den genomsnittliga normalgruppen. Knappast eftersträvansvärt...hur mycket vissa av er sitter och "irriterar" er.
  • Queenie70

Varje dag spricker 11-12 kvinnor
    Varje dag spricker 11-12 kvinnor upp genom ändtarmen när de föder. Många av dem är ovetande om att något sådant kan hända eftersom få barnmorskor vill ta upp problemet.

-Många har förstått att de kan brista till en del, men att det ska bli problem i fortsättningen har de inte räknat med, säger Eva Westling, på Bäckenbottencentrum vid Danderyds sjukhus, till

• Queenie70

"Samtidigt anser man inom sjukvården att informationen kring de svåra förlossningsskadorna är mycket känslig. Får fler kvinnor information om riskerna, kan antalet kvinnor som kräver planerat kejsarsnitt öka. 

Under tiden fortsätter sjukvården att tala tyst om skadorna och de drabbade mammorna får knipträna i månader efter förlossningen i hopp om att deras kroppar ska återhämta sig."

Jag är ingen hejjare på att kopiera länkar som synes ovan, men detta är citat från forskare från danderyds sjukhus på förlossningsskador.. 

• Queenie70
    Xofina skrev 2011-05-19 20:30:08 följande:
    Vi tvingar ingen att föda vaginalt, men det är mindre risk för komplikationer i samband med vaginal förlossning än i jämförelse med kejsarsnitt. (det kan ingen förneka för det finns det klara bevis för..det kan som sagt gå FÖRJÄVLA illa i BÅDA fallen)
    Varsågod och ring till Hälso sjukvårdsnämnden.
    Nej, om en kvinna är skräckslagen inför förlossningen så är det farligare att hon föder vaginalt än om hon får ett snitt, eftersom hon inte kommer att kunna genomföra ett adekvat förlossningsarbete och det är mycket stor risk för avstannat värkarbete, utdragen förlossning som kan resultera i syrebrist för barnet etc.
  • Queenie70
    MJ70 skrev 2011-05-20 09:30:48 följande:
    Drottning 1970

Man informerar inte ett dugg om de stora komplikationer man kan få efter ett snitt. Säker på att många skulle väjla bort snitt om de var medvetna om den risk du tar.

Förstår inte varför, men i inget av de små fina informationblad jag fått inför mina snitt har det stått något om de allvarligare riskerna, speciellt vid upprepade snitt.

På föräldraritbildningen på mvc nämdes inga risker alls med ks, all infomation om ks var över på tio minuter medans vi fick se timlånga filmer och föreläsningsar om vaginal förlossning och då även om komplikationer, sprickor, sugklockor, att behöva klippas etc.

Trött på att höra att komplikationer efter snitt är ovanliga, ledsen men det är helt felaktigt.
    Tråkigt att du har såna erfarenheter. Hos mig fick man full information om de komplikationer och risker som finns i samband med kejsarsnitt. Själv drabbades jag som sagt av blodproppar som inte är helt ovanligt. Men trots detta skulle jag välja kejsarsnitt igen om det skulle bli aktuellt. Vilket det iof. inte kommer att bli,
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt