• MinSkrutt

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Som rubriken lyder så vägrar jag föda vaginalt, jag VILL helt enkelt inte!

Det spelar ingen roll hur mycket folk än försöker övertala mig, jag vägrar.

Jag har fått en tid på SÖS hos kurator för att tala om detta, kommer då vara i vecka 32+6.
    Kommer hon försöka övertala mig? Eller skickar hon mig vidare till ngn annan om hon inte lyckas "omvända" mig? Vem bestämmer i slutändan?

Börjar få lite panik över att det är så kort tid kvar. Hur många och vilka fick ni prata med för att få planerat snitt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:29
    För er som tror att jag väljer snitt för att det verkar "smärtfritt" och enklare så är jag inte helt bakom flötet.

Jag är fullt medveten om risker och komplikationer med både kejsarsnitt och att föda vaginalt.
    Och att vi är skapta till att föda barn har väl inte undgått någon?

Som jag skrev tidigare så känns det inte "rätt" för mig att föda vaginalt, och har jag möjlighet att välja och påverka så är det klart att jag gör det.

• Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt
  • little mommy
    MJ70 skrev 2011-05-17 20:21:08 följande:
    Little Mommy.

Eftersom du har valt och presentera en lista så tycker jag det är viktigt att lägga till fakta.

Din lista över komplikationer med snitt har stora brister du har inte listat någon av de allvarligare komplikationerna ett snitt innebär för din nästa graviditet. 

Det finns heller inte några bevis för att planerade snitt skulle reducera dödlighet eller skador hos barn.
    Tvärtom har en retrospekt undersökning av fem miljoner förlossningar visat på tre gånger förhöjd neonetal dödlighet hos barn som fötts med kejsarsnitt jämnförts med vaginala förlossningar.

En annan retrospekt studie på drygt 120 000 andragångsgraviditeter visade på en fördubblad risk för intrauterin fosterdöd från v 39 och framåt vid graviditet efter ett snitt jämnfört med en tidigare vaginal förlossning.
    ja jag önskar då att jag tagt snitt med båda mina två istället för att föda vilket jag tycker var hemskt och jag har men än..

min stora syster födde 3 barn med k-snitt och har inte haft en enda komplikation efter.. inga men efter alls. förutom ingen känsel i snittet. ja det kunde jag lätt ta istället för min smärta efter
  • MJ70

Liitle mommy.

Jag har gjort två snitt och skulle gladerligen byta dem mot mina vänninas vaginala förlossningar, plopp ut och hemma efter 6 timmar. : )

Både vaginala och ks har sina skräckhistorier och sina enkla-gatan-historier.

Det viktigast är trots allt att man har ett val och att man får ordentlig information om risker och fördelar.

• Minnie7

Jag ångrar varje dag att jag inte följde min magkänsla och bad om snitt igen. Efter snittet var jag helt återställd efter två veckor och mådde kanon. Den här ggn var jag på väg till ett snittsamtal men blev övertalad att föda vaginalt. Skulle återhämta mig fortare sas det (hur är det möjligt?), men framför allt så skulle jag ju få lyfta min 2-åring efteråt. Fick ingen info om att man bör undvika tunga lyft även efter en vaginal förlossning. Här sitter jag nu, 5 veckor efter förlossningen och är oerhört bitter. Fortfarande ont, bristningar som inte läker, framfall och svårt att göra nr 2 (dricker bulkmedel för att överhuvudtaget kunna bajsa). Har varit hos gynekologen, men de tar så lätt på det. Jaha, kom tillbaka efter sex månader om du fortfarande har problem med framfallet löd hennes ord. Hur kul är det att ha ett ägg mellan benen?? Men, det är tydligen en vanlig åkomma efter en vaginal förlossning och inget att bry sig om...

Min slutsats TS är: följ din magkänsla! Känns inte en vaginal förlossning som din grej så gör det inte! Istället för att få en positiv sista förlossning blev det till ett helvete!

• Xofina

Usch jag lider med er som fått negativa upplevelser utav förlossningarna.

Jag vet att det kan låta helt stört detta i era öron men jag födde min son för nu 13 veckor sedan, vaginalt.
    Jag var livrädd innan, ville bara ha ut bebisen på något sätt annat än vaginalt.
    Men jag hade väl tur.. Mn förlossning var underbar trots smärtan och jag längtar till nästa gång!
    Jag fick värkstimulerande för mina värkar var så oregelbundna och jag blev sydd då jag fick en mindre bristning.
    3 veckor efter var jag nästan totalt återställd så jag läkte bra, det kan hända att nu ibland har jag riktigt ont i bäckenet när jag ibland gör vissa saker som belastar det, men det berör mig inte. Det är värt det! (I mina egna ögon)
    Jag pratar säkert om förlossningen varenda dag, jag är stolt över att jag vågade!
    Det var mitt livs största upplevelse i livet.

Men jag förstår de som fick uppleva hemska saker i samband med förlossningen, och det som är livrädda att ni vill ha kejsarsnitt, och det ska ni ha full rätt till! Inget snack om saken! En kvinna ska själv få bestämma över sin egen kropp.

(Detta var mer eller mindre till TS som är livrädd, och jag vet att du inte vill genomgå en vaginal förlossning men alla skriver så negativt här inne. Jag fick uppleva den positivt Glad)

• Xofina
    Cam78 skrev 2011-05-17 19:59:25 följande:
    Kvinnor som föder vaginalt är på benen mycket fortare och magen försvinner snabbare.
    Jag var på benen 2 timmar efter förlossningen och magen försvann HELT 2 veckor efter. Då var jag lika platt som innan graviditeten.
  • Xofina

En sak jag stör mig enormt på är folk som säger att kejsarsnitt är bättre för barnet? Ja det är bättre OM barnet ligger i säte, mår dåligt, eller är för stort eller för litet för att komma ut genom den NORMALA vägen.

Barnet mår helt klart bäst genom att komma ut där den ska, om någon protesterar angående detta så lär er använda internet, lär er läsa för det står TUSEN sidor angående detta.
    Naturen har gjort så vi ska kunna föda, alla däggdjur går igenom detta, det säger sig självt.
    Kejsarsnitt har vi människor uppfunnit = inget naturligt.

Just det argumentet gör mig förbannad för det är lögn, och alla risker står inte däruppe.

Men jag står fortfarande fast vid att en kvinna ska få välja själv hur hon vill föda men för barnets del gäller ovanstående.

• Minnie7

Fast vid kejsarsnitt är risken för asfyxi, plexusskador, brutna nyckelben mm

• Minnie7

Sorry, inlägget klipptes av.

Med dagens omhändertagande vid snitt är andningspåverkan på barnet minimal, det erkände tom min BM. Att bebisen skulle vara bättre förberedd på födseln ja- men det har ingen direkt betydelse för hur barnet mår. På vilket sätt mår snittbarn sämre?

• Minnie7

Efter mitt snitt var jag också på benen efter 2 timmar. Efter den vaginala knappt än (6 v sedan snart). Så vilket förlossningssätt som är "rätt" är olika för varje kvinna.

• Xofina

"Ett kejsarsnitt är en operation och innebär därför alltid en viss risk både för mor och barn.. Ett kejsarsnitt görs aldrig i onödan eller ' för säkerhets skull'. För barnet är det betydligt bättre att successivt komma till världen genom den trånga förlossningskanalen, än att plötsligt lyftas från livmodern ut i fria luften.

Att födas vaginalt är ett sätt att starta upp alla stresshormoner mm hos barnet. Det gör att barnet har lättare att komma igång med egen andning och övriga funktioner när det föds. Barn som kejsarsnittas har ibland svårt att riktigt komma igång och kan behöva övervakas på barnklinik."

"Barn som föds med planerade kejsarsnitt får oftare diabetes, cancer och astma, enligt flera olika rapporter. Nu tror sig svenska forskare ha upptäckt en av förklaringarna. Barn förlösta med snitt får en annorlunda påbyggnad i sitt DNA i sina vita blodkroppar jämfört med de som genomgått vaginal förlossning. "

Jag orkar inte sitta och leta, men där är två exempel.. finns massa mer.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt