• Xofina

Jag VÄGRAR föda vaginalt

Usch jag lider med er som fått negativa upplevelser utav förlossningarna.

Jag vet att det kan låta helt stört detta i era öron men jag födde min son för nu 13 veckor sedan, vaginalt.
    Jag var livrädd innan, ville bara ha ut bebisen på något sätt annat än vaginalt.
    Men jag hade väl tur.. Mn förlossning var underbar trots smärtan och jag längtar till nästa gång!
    Jag fick värkstimulerande för mina värkar var så oregelbundna och jag blev sydd då jag fick en mindre bristning.
    3 veckor efter var jag nästan totalt återställd så jag läkte bra, det kan hända att nu ibland har jag riktigt ont i bäckenet när jag ibland gör vissa saker som belastar det, men det berör mig inte. Det är värt det! (I mina egna ögon)
    Jag pratar säkert om förlossningen varenda dag, jag är stolt över att jag vågade!
    Det var mitt livs största upplevelse i livet.

Men jag förstår de som fick uppleva hemska saker i samband med förlossningen, och det som är livrädda att ni vill ha kejsarsnitt, och det ska ni ha full rätt till! Inget snack om saken! En kvinna ska själv få bestämma över sin egen kropp.

(Detta var mer eller mindre till TS som är livrädd, och jag vet att du inte vill genomgå en vaginal förlossning men alla skriver så negativt här inne. Jag fick uppleva den positivt Glad)

• Xofina
    Cam78 skrev 2011-05-17 19:59:25 följande:
    Kvinnor som föder vaginalt är på benen mycket fortare och magen försvinner snabbare.
    Jag var på benen 2 timmar efter förlossningen och magen försvann HELT 2 veckor efter. Då var jag lika platt som innan graviditeten.
  • Xofina

En sak jag stör mig enormt på är folk som säger att kejsarsnitt är bättre för barnet? Ja det är bättre OM barnet ligger i säte, mår dåligt, eller är för stort eller för litet för att komma ut genom den NORMALA vägen.

Barnet mår helt klart bäst genom att komma ut där den ska, om någon protesterar angående detta så lär er använda internet, lär er läsa för det står TUSEN sidor angående detta.
    Naturen har gjort så vi ska kunna föda, alla däggdjur går igenom detta, det säger sig självt.
    Kejsarsnitt har vi människor uppfunnit = inget naturligt.

Just det argumentet gör mig förbannad för det är lögn, och alla risker står inte däruppe.

Men jag står fortfarande fast vid att en kvinna ska få välja själv hur hon vill föda men för barnets del gäller ovanstående.

• Xofina

"Ett kejsarsnitt är en operation och innebär därför alltid en viss risk både för mor och barn.. Ett kejsarsnitt görs aldrig i onödan eller ' för säkerhets skull'. För barnet är det betydligt bättre att successivt komma till världen genom den trånga förlossningskanalen, än att plötsligt lyftas från livmodern ut i fria luften.

Att födas vaginalt är ett sätt att starta upp alla stresshormoner mm hos barnet. Det gör att barnet har lättare att komma igång med egen andning och övriga funktioner när det föds. Barn som kejsarsnittas har ibland svårt att riktigt komma igång och kan behöva övervakas på barnklinik."

"Barn som föds med planerade kejsarsnitt får oftare diabetes, cancer och astma, enligt flera olika rapporter. Nu tror sig svenska forskare ha upptäckt en av förklaringarna. Barn förlösta med snitt får en annorlunda påbyggnad i sitt DNA i sina vita blodkroppar jämfört med de som genomgått vaginal förlossning. "

Jag orkar inte sitta och leta, men där är två exempel.. finns massa mer.

• Xofina

Komplikationer i samband med vaginal förlossning är kanska inte lika stor andel % som får i jämförelse med kejsarsnitt, därför det inte pratas om det.
    Men självklart är det fel att nonchalera de följder som uppstår.

Men jag håller fortfarande fast vid att vaginal förlossning är det bästa, för både mor och barn.
    Om nu inte barnet ligger i säte, mår dåligt eller är för litet eller för stort för att födas ut genom normal väg.
    Naturen har som sagt skapat oss så, kejsarsnitt är en uppfunnen metod utav oss människor.
    Men jag förnekar inte att det kan gå lika förjävligt i båda fallen, men procent mässigt är kejsarsnitt mer riskabelt.

• Xofina
    Queenie70 skrev 2011-05-19 07:09:56 följande:
    Och då ska vi ju minnas att typ var sjunde kvinna dör i samband med graviditet och förlossning i u-länder. Appropå att alla är SKAPTA så....
    Pga. Dålig hälsovård..Tycker du vi har det i Sverige?
    Vi är en av det bästa i hela världen och när det kommer till förlossning har Sverige minimal % risk för att stora komplikationer ska uppstå i samband med en förlossning.
    England har hög risk även danmark och Norge har sämre.

Men som jag skrivit tdigare så ska en kvinna SJÄLV få välja över sin kropp!
  • Xofina

Men ja vi är skapta för att föda barn, alla däggdjur gör det.
    Naturen har skapat oss så, det går helt enkelt inte att förneka.
    (Men vi människor föder våra barn alldeles för tidigt i jämförelse med djuren då vi har för trånga bäcken om vi skulle gå lika länge som dem dvs. 22 månader. Därför vi människor är så utsatta som bebisar)
    Kejsarsnitt är en uppfunnen metod utav oss människor = Inget moderjord har skapat.

Den moderna människan har funnits i ca: 200 000 och kvinnor har fött barn i alla år, döden var dvs hög.
    Men idag är den minimal tack vare duktiga läkare,kirurger etc.

• Xofina
    Sommarnatt2010 skrev 2011-05-19 09:42:29 följande:
    Helt OT men jag blev lite nyfiken på det här med att däggdjur skulle vara dräktiga i 22 månader...Är det inte typ bara elefanten som är dräktig så länge..De flesta däggdjur bär väl ungarna betydligt kortare tid än vi människor eller??
    Skulle våra barn vara lika långt gången i utvecklingen som andra djurs barn skulle vi behöva gå i 22 månader.
  • Xofina
    little mommy skrev 2011-05-19 09:49:28 följande:
    epidural,samt lustgas,sugklocka,tång,morfin,bricanyl,igångsättni ng spinalbedövning, bäckenbotts bedövning mm allt sånt kostar ocå i en vaginal förlossning

vid planerat kejsarsnitt så kostar det lika mycket som en förlossning med mycket smärtlindring och komplikationer.

så när det gäller pengar är det dumt att tänka så.. för en förlossningsrädd kvinna kommer använda massa bedövning vilket gör att summan blir detsamma vilketsom och vem vet kanske upplevelsen blir bra, kanske inte, det är inviduellt.

men om det är BARA en penga fråga då borde man själv få välja eller hur? 
    Men gud! Jag tror inte någon tar allt som finns, kan man ens vara vaken då?

Stod de bara om pengar?
    " I Sverige rekommenderar man kvinnor att välja vaginal förlossning såvida det inte finns medicinska eller psykologiska orsaker som talar mot det. Risken för komplikationer är nämligen något högre, både för mamman och för barnet, vid kejsarsnitt än vid vaginal förlossning. Sjukvården har också ekonomiska anledningar till att hålla nere antalet kejsarsnitt eftersom kostnaden för kejsarsnitt är betydligt högre."
    Det ser inte så ut iallafall...?????

Ja man ska få välja själv men jag tycker det är så EXTREMT egoistiskt att bara tänka på sig själv och inte barnet...att man ska få slapp vagina etc.? Så fruktansvärt omoget att tänka så?
    Jag har födde barn för 13 veckor sedan och jag har då inte en slapp vagina!
    Den enda jag tänkte på under hela förlossningen var min son! Jag hade förjävla ont men det enda jag fråga var :
    -Hur mår bebisen!?
    Jag skiter fullständigt i att jag behövde sy då jag fick en mindre bristning (fick sy över 7 stygn på yttre samt sy inre där det står flertal.) Jag fick ut en frisk och pigg liten son, det var det viktigaste av ALLT!

Tänk på 80-talet, då klippte dem upp alla därnere.
  • Xofina
    little mommy skrev 2011-05-19 10:02:55 följande:
    ja men bara för vi är skapta för det måste vi göra allt på det viset?

då kanske vi människor ska sluta ha sex? bara para oss när vi väl ska ha barn? (för människor är dom enda som gör det för nöjet) vi kanske inte heller ska få göra abort? det gör inte djur heller.
    och vi kanske skulle döda barn med "fel" direkt vid födseln precis som i naturen?
    låter väldigt sjukt..

då kanske vi heller inte skulle äta,klä oss, åka bilar, gå i skola, jobba, bota cancer, använda mediciner vid sjukdommar vårda sjuka osv. allt för det inte är "naturligt"  naturen ska ha sin gång?

jag tycker att man ska följa tiden idag är det 2011 vi kan åka flygplan vi kan bota mesta cancer sorter och vi kan föda med snitt och minimera skador på bäckenbotten och underliv, samt få rädda att våga skaffa barn. sjukvården är bra och har många resurser det tycker jag man ska använda sig av.

Jag tycker vi ska följa utvecklingen
    Nej det inte bara vi människor, delfiner gör det också.
    Okej men då kan vi ju sluta som robotar då?
    Odla barn i konstgjorda livmödrar.
  • Xofina
    little mommy skrev 2011-05-19 10:32:04 följande:
    nej men stygn är en annan sak, det läker på magen, det läker i underlivet.
    men magen och underlivet kan ha lika lång återhämtningsperiod. beroende på skador.

jag har fött båda mina barn vaginalt. och ja det ångrar jag, jag önskar jag hade gjort snitt med båda. 

Om du hade fått kejsarsnitt med första barnet, magen hade inte läkt, du hade blivit tvungen att operera bort din livmoder. Din andra dotter hade inte funnits.

Hade det varit värt det?

Du läser ju inte om komplikationerna i samband med kejsarsnitt som är MYCKET högre än i samband med vaginal förlossning?Folk skriver sånt härinne? Men det bryr du dig inte om?

Ja ivf är jätte bra, men det är i någon annan människa.
    Utvecklingen är på god väg att göra allt konstgjort? dem forskar om att fixa livmödrar som ska finnas labb?Jag vill inte dit iallafall!

• Xofina
    orf skrev 2011-05-19 10:42:01 följande:
    "Komplikationsfri" vaginal förlossning kostar omkring 18-20 000. Planerat kejsarsnitt omkring 40 000:- (2008, referens kan ges, är lite för lat just nu bara, googla själv). Så ja, ett kejsarsnitt kostar ungefär dubbelt så mkt om man nu föder på "normaltid". En utdragen vaginal förlossning kostar mer än 20 000:- Ställ denna kostnad mot de kanske 200 000:- i bidrag som en föräldraledig får för ett år. En förskoleplats subventioneras med ca 10-12 000:- per MÅNAD.

20 000:- extra för ett planerat kejsarsnitt är jag som skattebetalare villig at bidra med vilken dag som helst för någon med patologisk förlossningsrädsla. Det finns andra prioriteringar inom vården som jag är mer frågande till.

Jag är för valfrihet. Besluten ska grundas på korrekt fakta och inte en massa tyckande hit och dit. Pengafrågan kan INTE vara en avgörande faktor.

Det är jag också villig att betala men inte för det argumentet "att min vagina kommer bli slapp efter en vaginal förlossning"!!!!!

• Xofina

Ja min mamma var nära att dö under min storebrors förlossning, hon förlorade massa blod, fick 8 sprutor i benet och påsar intravenöst.
    Sen kom jag med en helt komplikationsfri förlossning, hon hann inte ens få någon smärtlindring.
    Hon skulle aldrig komma på tanken att göra ett kejsarsnitt.

Ja det är individuellt, jag har aldrig förbjudit någon att göra kejsarsnitt utan jag tycker det är kvinnans egen rätt att bestämma själv, det är hennes kropp.
    Men jag tycker det är VEKT att komma med argumentet "jag vill inte att min vagina ska bli slapp" innan man ens har prövat vaginalt, har man nu gjort det är det inget snack om saken att få göra kejsarsnitt. (Är man dessutom livrädd ska man också få bli beviljad kejsarsnitt då rädsla kan påverka barnet och förlossningen i sig).
    Det är min åsikt!

• Xofina
    Ferrari72 skrev 2011-05-19 13:06:23 följande:
    Ja vad säger man, trist för dej, men det är ju DITT underliv, mitt är fortfarande intakt.
    Du är ju patetisk, beter dig som en snorunge.
    Bara för att man föder barn och råkar spricka behöver man inte få en sladder mus? Jag blev sydd men inte fan syns det ett endaste litet ärr därnere, och sladderi sladd har jag inte heller är t.om. tajtare än innan förlossningen hur nu det har gått till.
  • Xofina
    Ferrari72 skrev 2011-05-19 13:19:12 följande:
    oj, för att jag inte tycker som du då eller?
    Vadå så enligt din åsikt får ALLA som föder barn vaginalt sladder mus, vaginan blir helt annorlunda, man blir helt förstörd?
  • Xofina

ferrari72 - "Jag ville att min fitta ( förlåt, underliv!!) skulle vara som den alltid varit"

Kanske ska omformulera nästa gång.

• Xofina

Nehe har du inte skrivit det som jag länka?
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-254/m58381743-2.html
    Varsågod!

Men automatik - "Jag ville att min fitta ( förlåt, underliv!!) skulle vara som den alltid varit"

Jaha man blir alltså förändrad (slapp,hänging etc. för hur fan kan ett underliv annars förändras?) när man föder eftersom det är en av anledningarna för att du undviker det.

• Xofina

Jag tycker hon skriver det som en pik till oss som fakiskt fött vaginalt..tycker det var en fruktansvärt spydig kommentar om jag får säga mitt.
    Men menar hon sig själv och att det inte drabbar oss alla så..

• Xofina
    FruG skrev 2011-05-19 18:32:53 följande:
    Men snälla! Risken att du blir överkörd när du e ute på barnvagnspromanad är antagligen större än att du blir sydd från anus till klittan som du beskriver det samt urin och analinkontinent.
    Om det skulle vara så illa så skulle vi inte behöva föda barn alls längre!

Tråkiga saker händer alltid, inom alla områden! Men hur stor sannorlikhet är det tror du? Som alla läkare säger så är riskerna med en operation så mycket större.

Jag har fött tre barn, mitt underliv är då inte totalhavererat och jag varken skiter eller pinkar på mig! Tampongerna sitter där de ska och sexlivet funkar kalas Det är så det ser ut för de flesta efter en förlossning.

Det värsta för underlivet är trycket från bäbis och livmoder ner u bäckenet under graviditeten, inte förlossningen!

Fast, jag måste säga att det e ganska underhållande att läsa ditt inlägg
  • Xofina

Vi tvingar ingen att föda vaginalt, men det är mindre risk för komplikationer i samband med vaginal förlossning än i jämförelse med kejsarsnitt. (det kan ingen förneka för det finns det klara bevis för..det kan som sagt gå FÖRJÄVLA illa i BÅDA fallen)
    Varsågod och ring till Hälso sjukvårdsnämnden.

Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt