• miia87

Jag VÄGRAR föda vaginalt

De som inte är beredda att föda fram ett barn kanske skulle tänkt på det innan de blev gravida. Är inte meningen med en förlossning att man ska föda vaginalt?? Bara för att man känner att man "inte vill" så ska väl inte en stor del av sjukhuskostnaderna bestå av en massa "onödiga" kejsarsnitt som kanske inte behövs?
    Förstår de som haft en hemsk förlossning tidigare, som har en mental rädsla. Men de som är helt "oerfarna" ska väl inte beviljas kejsarsnitt bara för att de inte har lust att föda vaginalt?
    Ursäkta, men fan vad irriterad jag blir!

• miia87
    little mommy skrev 2011-05-19 09:49:28 följande:
    epidural,samt lustgas,sugklocka,tång,morfin,bricanyl,igångsättni ng spinalbedövning, bäckenbotts bedövning mm allt sånt kostar ocå i en vaginal förlossning

vid planerat kejsarsnitt så kostar det lika mycket som en förlossning med mycket smärtlindring och komplikationer.

så när det gäller pengar är det dumt att tänka så.. för en förlossningsrädd kvinna kommer använda massa bedövning vilket gör att summan blir detsamma vilketsom och vem vet kanske upplevelsen blir bra, kanske inte, det är inviduellt.

men om det är BARA en penga fråga då borde man själv få välja eller hur? 
    Tänk också på hur mycket mer personal man måste ha - just därför trot jag det är dyrare. Som jag skrev så tycker inte jag att det räcker att man inte har lust att föda vaginalt, för att bli beviljad ett snitt. Tycker det är rätt fjantigt faktiskt.
  • miia87
    little mommy skrev 2011-05-19 10:02:55 följande:
    ja men bara för vi är skapta för det måste vi göra allt på det viset?

då kanske vi människor ska sluta ha sex? bara para oss när vi väl ska ha barn? (för människor är dom enda som gör det för nöjet) vi kanske inte heller ska få göra abort? det gör inte djur heller.
    och vi kanske skulle döda barn med "fel" direkt vid födseln precis som i naturen?
    låter väldigt sjukt..

då kanske vi heller inte skulle äta,klä oss, åka bilar, gå i skola, jobba, bota cancer, använda mediciner vid sjukdommar vårda sjuka osv. allt för det inte är "naturligt"  naturen ska ha sin gång?

jag tycker att man ska följa tiden idag är det 2011 vi kan åka flygplan vi kan bota mesta cancer sorter och vi kan föda med snitt och minimera skador på bäckenbotten och underliv, samt få rädda att våga skaffa barn. sjukvården är bra och har många resurser det tycker jag man ska använda sig av.

Jag tycker vi ska följa utvecklingen
    "minimera skador på bäckenbotten och underliv"
    Ja, det vore ju för hemskt om man skulle få råka sy några stygn i underlivet. Men en lång återhämtningsperiod från ett snitt är ju mycket enklare. Eller?
  • miia87
    little mommy skrev 2011-05-19 10:32:04 följande:
    nej men stygn är en annan sak, det läker på magen, det läker i underlivet.
    men magen och underlivet kan ha lika lång återhämtningsperiod. beroende på skador.

jag har fött båda mina barn vaginalt. och ja det ångrar jag, jag önskar jag hade gjort snitt med båda. 
    jag har också fött mina två barn vaginalt, och spruckit båda gångerna, ganska mycket. Inte fan ångrar jag det.
  • miia87
    Ferrari72 skrev 2011-05-19 12:56:31 följande:
    Det var väl det dummaste jag läst på länge. Skulle inte jag ha rätt att få skaffa barn bara för att jag inte vill klämma ut dom ur vaginan?? Jag ville ha snitt och fick det. Det var MITT sätt att få barn. Det kan ligga så mycket bakom som gör att man inte vill föda den "vanliga vägen". Det kan ha hänt hemska saker i folks liv som gör att snitt är den enda utvägen, så tänk på vad du säger innan du hasplar ur dej saker. Jag ber INTE om ursäkt för att jag blir irriterad iaf!
    Jag menar faktiskt inte det du påstår.
    Jag tycker inte man ska få snitt bara för att "man inte har lust" att föda vaginalt. Om det däremot finns saker som gör att man faktiskt PÅ RIKTIGT är rädd för att föda vaginalt så är det en annan sak.
  • miia87
    Ferrari72 skrev 2011-05-19 13:06:23 följande:
    Ja vad säger man, trist för dej, men det är ju DITT underliv, mitt är fortfarande intakt.
    vadå trist? Det är "smällar man får ta" när man tar beslutet att skaffa barn.
    Om man nu inte vill att underlivet ska förändras menar jag, för då gör man ju självklart kejsarsnitt.
    *ironi* 

Kan tillägga att mitt underliv inte är det minsta förändrat även fastän jag blivit sydd efter båda förlossningarna. 
  • miia87
    little mommy skrev 2011-05-20 09:17:22 följande:
    Men varför irioni? vem tycker det är kul att bli förändrad?

Jag tycker just den där här grejen med "slapphet" är inte en bagatell eller liten sak.
    Man ska ha rätt att inte vilja bli slapp, för det är ingen liten grej, det kan förstöra mycket.

Självklart vill väll ingen bli slapp. och man ska inte ta lätt på dom som blivit slapp. eller är jätte rädda för att bli det.
    det är lätt att säga "det är väll inget att bry sig i" men har du kännt känslan skulle ingen säga så. .

Deras liv kan ju bli förändrat föralltid.
    hur blir samlivet med partnern? blir det nå samliv alls?
    kan man ens skaffa fler syskon om man inte har sex?
    kanske man slutar ha sex helt, just pga av ingen känsel,
    och om samlivet tar slut, kanske förhållandet tillslut dör ut.
    törs man skaffa nån ny?
    törs man ens njuta på något vis?

Och ja jag kan relatera till detta, efter förlossningen var vi en aning snabba med att ha sex.. och då kändes det riktigt slappt. jag grät floder, var helt knäckt, för sex är en viktig del för mig och för mitt förhållande.
    i många dagar var jag totalt nedstämd och i mitt huvud gick tanken, "tänk om det blir så här föralltid nu?"
    Jag kände mig oerhört osexig och vart jätte besviken och ledsen. det var fruktansvärt!
    Jag började träna ännu mer  med knip övningar och dylikt.
    Men efter andra förlossningen tog det längre tid att återhämta sig än efter första.(det visste inte jag då) så nu månader efter är det precis som vanligt (som innan sista förlossningen) och det känns ju bra.(tack och lov!)
    men tänk om det inte hade funkat med knipövningar? tänk om jag alltid haft det där känslan? då hade jag ångrat min vaginala förlossning ännu mer än jag redan gör, och jag hade då varit bitter på mig själv att jag inte tog snitt. (visst man kan få andra skador av snitt, men inte i underlivet)  och ja underlivet är VIKTIGT för dom flesta
    Så ja jag kan känna oerhört medlidande med dom som faktiskt blvit slappa och dom som inte vill bli det.
    .
    förändring är en del av graviditet och förlossning. That´s life.
    Jag blev "större" (eller hur man nu ska säga det) men det blev helt återställt efter  3 månader, med hjälp av knipövningar. Så ja, jag har varit med om detta också. Finns ganska många ute i världen som varit med om samma sak, och värre, men ändå föredrar vaginal förlossning. 
Svar på tråden Jag VÄGRAR föda vaginalt