Anette91 skrev 2011-05-19 12:26:25 följande:
Hej förlåt att jag snor tråden lite men så att jag har en "pojkvän" i fängelse, en E-anstalt = Öppen? :/
Vi har inte varit tillsammans mer än sådär 3 veckor men känt varandra i flera år och jag visste att han skulle åka in över 1år men nu saknar jag honom så sjukt mycket att de gör ont & han har inte fått min direkta adress och undrar om jag kan utan att han ansökt om de tidigare kan skicka brev till han ? :/ Det är snart 2v sen han åkte in.
Och är de då adressen på kriminalvårdens hemsida ? :/
Kommer han få breven (dock genomlästa har jag förstått) även fast inte han ansökt om de tidigare ?? :/
En fråga till, hur länge tror ni att han kommer sitta när han fått 1 1/2 år för medhjälp vid grovt rån?
Har läst att man kan få permiss inom 3/4 av straffet alltså ca halvår?
Kan han få komma ut helt innan straffet är slut ?
Hur strikta är de med straff och att få flytta närmare kommunen?
Tacksam för svar, inboxa gärna mig om ni vill ..
Jag kan försöka svara lite på dina frågor :)
Du får alltid skicka brev till honom, det behövs inget tillstånd för det. Det enda han behöver tillstånd för är om ni ska ha telefonkontakt eller besök, men eftersom du skriver att han sitte rpå en öppen anstalt behövs ibland inget tillstånd, du kan ju ringa anstalten och fråga.
Adressen till anstalten finns på kv´s hemsida, ofast under "våra häkten".
Vanligast är att man sitter tre fjärdedelar av straffet, men oftast så brukar man få komma ut på antingen vårdvistelse (om han har alkohol eller drog problem) eller fotboja och för att få något av detta måste han ha suttit minst 6 månader i fängelse.