• MissSindra

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Bebbarna har nu böörjat komma. =)

BF Maj 2011 {#emotions_dlg.flower}

1

La vie en rose -  första barnet 
    Skalbagge - första barnet 
    Emma86 -  första barnet
    JosefineK - första barnet

2
    Jean - 1:a barnet 
    Fröken Löken -  första barnet 
    Misswiren - andra barnet 
    Therre -  2:a barnet 

3
    gosensgos -  4:e barnet 
    Dezert Roze -  2:a välsignelsen
    Minna71 -  1:a barnet
    Xcuseme - 3:e barnet
    NinnaLilltroll - 1:a barnet

4
    MiDi  andra underverket 
    LiAnna -  1:a barnet 
    Lovis79 -  1:a barnet 
    Jane C-  2:a barnet 
    mariesu -  3:e barnet 
    Nojnen - 1:a barnet

5

6
    novamedfamilj - 2:a barnet 
    gulliguld  2: barnet 
    FrökenHanna -  1:a barnet 
    Kittycut- 1:a barnet

7
    LillEm  1:a barnet 

8
    Elisss andra barnet 
    Tidförbarn75 -  2:a miraklet
    Sofi79 - andra barnet 
    Angi07- 5:e barnet

9
    Mary -  1:a barnet 
    Downn under -  2:a barnet 
    Sabina87-  2:a barnet 
    ellabella76- 4:e barnet 
    Barbabelle -  första barnet
    Cassie - 1:a barnet

10
    Cina1978 - , andra barnet
    Vix -  3:e barnet 
    Jenpuh -  1:a barnet 
    Tussilagot - 1:a barnet
    MammaE2011 - 1:a barnet

11
    Tove83 - förrsta barnet. 
    Jojo7809- , första barnet
    minya - andra barnet
    werkestam . 1:a barnet

12
    Ljuslängtan3030 -  1:a barnet 
    smultr0n -  2:a barnet 

13
    JaneEyre -  1: barnet 
    Maggan08 - 1:a barnet 
    frau M -  2:a barnet. 
    therojasfamily -  3:e barnet 

14
    eelliinnaa-  1:a barnet 
    Lovelyy -  2:a barnet

15
    TUVA04 - 2:a barnet
    Itzumo - 2:a barnet
    käärlek - 2:a barnet
    Joanna84 -  1:a barnet 
    Anna8505 -  1:a barnet
    Euphoriah - 1:a barnet

16

sarasessi - 1:a barnet 
    Ewima -  2:a barnet
    emeliemarietherese -  2:a barnet
    Ellenkicki - 1:a barnet

17
    Annizen1 -  1:a barnet
    Majja82 - 1:a barnet

18
    Maddelu-  1:a barnet
    vintervärld -  1:a barnet
    sockernos82 - 2:a barnet

19

20

Kevin Molly - , 4:e barnet 
    Carpe momentum -  2:a barnet
    Moi mokulat -  2:a barnet
    natalieh - 1:a barnet
    jakeline -  2:a barnet 

21 
    OoSOLINoO -2:a barnet
    Fliona - 3:e barnet
    Ladylovelylocks -  1:a barnet 
    Sta Cecilia - 1:a barnet

22
    Lakriz - 1:a barnet
    Madeleinelouise - 4:e barnet
    Maj09 - 2:a barnet
    Misssindra 3:e barnet

23
    QueenEM - 1:a barnet

24
    LadyA01 -  1:a barnet
    Jennie85 - , 1:a barnet
    Ofeigur - 

25
    Talare -1:a barnet
    Rose-Marie 3:e barnet
    Kottemor-  3:e barnet

26
    Emmagumsan - 2:a barnet

27
    Rose - 2:a Barnet
    Mamma Maj08 - 2:a barnet

28
    2barnsmammaaa - , 3:e barnet
    Bella11- 2:a barnet
    Annine82 - 1:a barnet
    Neith - 1:a barnet

29
    murunen - 1:a barnet
    gladsessa - 2:a barnet

30
    HiHi  3:e barnet
    Marelis - första barnet

31
    SannaSanna - 1.a barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 20:02
    Snacktråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 08:24
    Fyll endast i "lista" på barnen som kommit inte gamla Bf lista.

Just nu är det bara 1 barn som är inskrivet i listan =)

• Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)
  • FruganH
    MammaTillS skrev 2012-06-18 10:17:58 följande:
    Hej vilka underbara bilder på era barn! Känns så konstigt att inte säga bebis haha!
    Jag har en liten fråga. Vår tjej har börjat matvägra och jag vet inte vad jag ska göra eller ge. Hon har alltid ätit allt, med råge!
    Nu vägrar hon gröt, välling och vanlig mat. Hon vill inte ens ha banan längre som är hennes favorit! Det som funkat är ägg. Och pannkakor. Men det kan hon ju inte leva på!
    Får hon vanlig mat äter hon två skedar och sedan spottar hon ut. Jag har testat att hon får äta själv men då kladdas det bara med maten eller så kastar hon tallriken i golvet.

Jag vet inte vad jag ska göra.

Kan säga att jag vet hur du har det Obestämd
    Dottern matvägrade 4 månader (november-februari) och det var skitjobbigt. Inget funkade, gjorde som dig och testa ALL mat, äta själv m.m.
    BVC var inte så oroliga, även fast dottern i princip slutade gå upp i vikt (då var hon ändå smal från början). 
    BVC sa att man skulle ge dom det dom ville äta. Något är bättre än inget. Det viktigaste var att få i dom dryck - gärna t.ex. mjölk.

Sen var det väl prat om att ge mat på fasta tider och så.
    Jag var jätteorolig och stressad över hela matsituationen och det kan ju ha varit så att dottern kände av detta och att det i sin tur påverkade henne negativt.

Kom på att BVC även rekommenderade Sempers magdroppar. Om barnen har obalans i magen/tarmarna kan de må illa och tappa aptiten. Så det kan vara värt att testa! Vi gjorde det och det var ungefär i samband med det som aptiten kom tillbaka för vår lilla. Vet inte om det berodde på dropparna, eller om det bara var en slump dock. 

Det vände dock för dottern, tack och lov, och hon började äta bättre. Hon är fortfarande ingen storätare och aptiten påverkas snabbt när hon blir sjuk. Men jag försöker hålla mig lugn och tänker att så länge hon är pigg och glad så klarar hon sig på det lilla hon får i sig.
    Nu har hon precis haft halsfluss och jag håller tummarna för att aptiten ska komma tillbaka igen snabbt!

Förresten, det är inte tänder på gång?

Hoppas det vänder snart för er, vet som sagt vilket helvete det är!          

• MammaTillS

TeosMamma: ja hon vägrar välling också. Bara blir arg och slänger iväg flaskan. Detta har hållt på i en vecka på onsdag :/

Har också testat olika bröd med olika pålägg men det vill hon inte heller ha.

Idag tex så har hon ätit ett ägg och två skedar gröt bara och hon vaknade 7! Gjorde lunch som hon vägrade äta, hon bara skrek så hon fick somna utan lunch nu :(

FruganH:

Åh fy så länge? Var hon gnällig och så under denna period också?

Jag känner inte igen vår annars så glada tjej.

Mjölk gillar hon inte. Har testat senast idag. Men om hon äter bara det hon vill äta, får hon i sig allt hon behöver då? Vad gav ni er tjej när hon matvägrade?

• FruganH

Ja, det kändes som att hon inte skulle börja äta igen :/
    Ja, hon var gnällig. Antagligen eftersom hon ju såklart var hungrig, men ändå vägrade hon äta.

Jadu, vi provade allt möjligt. Vissa dagar gick det med yoghurt (brukade köpa rysk yoghurt eftersom den är fet), ibland en ostbit, puré, kokta makaroner, äppleskivor, kokt broccoli, nyponsoppa osv.
    Det var jobbigt eftersom en sak funkade i princip en måltid så man fick i henne några skedar, så nästa gång fick man prova nåt nytt. Sen efter ett tag kunde man köra om från början igen.
    Så, prova er fram.

Jag tänkte också att hon inte fick i sig det hon behövde, men hon överlevde ju, så uppenbarligen fick hon det ändå.

Har ni pratat med BVC förresten?

• MammaTillS
    FruganH skrev 2012-06-18 14:26:05 följande:
    Ja, det kändes som att hon inte skulle börja äta igen :/

Ja, hon var gnällig. Antagligen eftersom hon ju såklart var hungrig, men ändå vägrade hon äta.

Jadu, vi provade allt möjligt. Vissa dagar gick det med yoghurt (brukade köpa rysk yoghurt eftersom den är fet), ibland en ostbit, puré, kokta makaroner, äppleskivor, kokt broccoli, nyponsoppa osv.

Det var jobbigt eftersom en sak funkade i princip en måltid så man fick i henne några skedar, så nästa gång fick man prova nåt nytt. Sen efter ett tag kunde man köra om från början igen.

Så, prova er fram.

Jag tänkte också att hon inte fick i sig det hon behövde, men hon överlevde ju, så uppenbarligen fick hon det ändå.

Har ni pratat med BVC förresten?

Jag ringde i morse men hon hade fullt upp så skulle ringa upp imorgon.

Nu har hon inte ätit sedan i morse och har sovit i två timmar nu så någonting är det ju. Hoppas jag kan pilla i henne något när hon vaknar!
  • Eleonor01

Mammatills

Har du provat att ge henne välling i sömnen? Jag menar när hon sover? Vi har också haft matvägran perioder men då har jag alltid lyckats få i honom två flaskor, en på dagen å en på natten. Prova!!
    Jobbigt när de små gör så :(
    lycka till

• mammatilljames
    FruganH skrev 2012-06-18 10:55:00 följande:

Kan säga att jag vet hur du har det Obestämd
    Dottern matvägrade 4 månader (november-februari) och det var skitjobbigt. Inget funkade, gjorde som dig och testa ALL mat, äta själv m.m.
    BVC var inte så oroliga, även fast dottern i princip slutade gå upp i vikt (då var hon ändå smal från början). 
    BVC sa att man skulle ge dom det dom ville äta. Något är bättre än inget. Det viktigaste var att få i dom dryck - gärna t.ex. mjölk.

Sen var det väl prat om att ge mat på fasta tider och så.
    Jag var jätteorolig och stressad över hela matsituationen och det kan ju ha varit så att dottern kände av detta och att det i sin tur påverkade henne negativt.

Kom på att BVC även rekommenderade Sempers magdroppar. Om barnen har obalans i magen/tarmarna kan de må illa och tappa aptiten. Så det kan vara värt att testa! Vi gjorde det och det var ungefär i samband med det som aptiten kom tillbaka för vår lilla. Vet inte om det berodde på dropparna, eller om det bara var en slump dock. 

Det vände dock för dottern, tack och lov, och hon började äta bättre. Hon är fortfarande ingen storätare och aptiten påverkas snabbt när hon blir sjuk. Men jag försöker hålla mig lugn och tänker att så länge hon är pigg och glad så klarar hon sig på det lilla hon får i sig.
    Nu har hon precis haft halsfluss och jag håller tummarna för att aptiten ska komma tillbaka igen snabbt!

Förresten, det är inte tänder på gång?

Hoppas det vänder snart för er, vet som sagt vilket helvete det är!          

Detta med matvägran har varit med oss sedan 3månaders ålder..  Det har kommit till och från, i perioder har han levt på några klunkar ersättning,välling eller bara gröt. Ibland har bara yoghurt funkat!  Det har alltid varit maten just han vägrat, men även gröt och välling- samtidigt. När han var sådär liten och matvägrade kunde vi liksom inte göra annat än att erbjuda mat oftare (ersättning)- eller såfort vi trodde det kunde vara liite hunger i hans lilla mage. Det gick inte så bra. Det slutade i att han kaskadkräktes ganska ofta.. För att han åt fast han inte var hungrig, bara för att han var snuttig..

Nu har han blivit aldelles tokig i sin välling, eller har varit sedan ca 10mån iallafall.. Och nu krånglar vällingen vääldigt sällan. Så funkar absolut inte mat, går gröt eller välling alltid ner (om han inte är sjuk, då funkar ju oftast inget alls). Även fast det inte är riktig mat, är det bättre än luft och vatten..

Vi har iallafall försökt med gröt, välling, smörgås med smör/leverpaster, skinkbitar, småbitar av vår mat, dvs potatismos, korvbitar, färsbiffar (småbitar) och ibland har det gått ner lite. Potatis, majs, ärtor, pasta, kyckling tex. Han har aldrig ätit 1 hel portion av det sådär, men iallafall lite.

Vi har haft fasta mattider sedan ca 6mån. Han äter alla sina mål med 3timmars mellanrum, och middagen ligger så nära kvällsvällingen att det bara är 2timmar emellan, men han klämmer i sig 275ml välling ändå!

08.30 frukost, gröt på 1,5dl vatten (Nestlé, favoriten är 8mån banan och mango)- ibland några små smörgås bitar med smör på, lite yoghurt,smörgåsrån med smör på, eller lite majskrokar. Alltid flaska med vatten eller mjölk.

11.30 lunch, tex kycklinggryta med ris, ärtor/broccoli (ganska smått mixat, men inte för löst) som han försöker äta av, medans jag matar. Vatten till.

Här sover James oftast middag, 1,5timme.

14.30 mellanmål: 1 skål yoghurt, eller smörgås, om vi är på språng har han någon gång fått mannafrutti (som han fullkomligt älskade),väldigt sällan men ibland 220-275ml välling. Vatten eller mjölk.

17.30 middag, samma som lunch, oftast en annan maträtt tex pasta/potatis med broccoli (ibland även blomkål) med ost och skinksås, eller klar favorit. Spaghetti och köttfärssås av alla olika former, älskar han.

19.30 nattis: 275ml välling.

Vi gick över till Semper's 1års välling vid 11mån.. Han åt precis som vanligt, men började allt oftare lämna 60-90 ibland 120ml på kvällen.. Men  nu har jag bytt tillbaka till 8mån välling, på ren magkänsla, jag tror han gillar denna mer. Mindre fullkorn, slätare välling och lösare. Japp nu äter han alltid upp och blir galen om han ser sin vällingflaska igen! Så vi stannar här, och byter nog inte välling igen.                        
  • Tiiinaa

Julian är nu snart 14 månader och växer inte riktigt i lika snabb takt längre (har kunnat ha storlek 74-80 hur länge som helst känns det som) men i övrgt utvecklas han i rasande fart. Börjat prata lite smått och härmar ljud vi gör hela tiden :)

angående matvägran så gör Julian det i perioder men aldrig så länge att jag hinner oroa mig. Jag låter han styra över det där mycket själv och försöker slappna av...äter han en bit bröd och en sked frukt så är ju det bättre än inget... men jag vet att det kan vara svårt iblqnd så jag lider med er som har problem med matvägrande barn..
  • mammatilljames
    MammaTillS skrev 2012-06-18 14:01:24 följande:
    TeosMamma: ja hon vägrar välling också. Bara blir arg och slänger iväg flaskan. Detta har hållt på i en vecka på onsdag :/
    Har också testat olika bröd med olika pålägg men det vill hon inte heller ha.
    Idag tex så har hon ätit ett ägg och två skedar gröt bara och hon vaknade 7! Gjorde lunch som hon vägrade äta, hon bara skrek så hon fick somna utan lunch nu :(

FruganH:
    Åh fy så länge? Var hon gnällig och så under denna period också?
    Jag känner inte igen vår annars så glada tjej.
    Mjölk gillar hon inte. Har testat senast idag. Men om hon äter bara det hon vill äta, får hon i sig allt hon behöver då? Vad gav ni er tjej när hon matvägrade?

Visst är det jättejobbigt.. Jag brukar tycka det är så jobbigt att jag har god lust att inte ens försöka ge honom något, så att han ska äta nästa mål, och vara superhungrig.  Så att han inte behöver känna sig tvingad alltså.. Men har aldrig gjort så, för varje gång tänker jag "han kanske äter nu!". Blir dock lika besviken varje gång han vägrar.

Vad ger du till lunch/middag? Har hon någon/några favoriträtter?

James ÄLSKAR broccoli/och ibland även blomkål i med ost och skinksås. Ibland potatis eller pasta till. När han är sjuk mixar jag detta till en aldelles slät puré, som små bebisar äter.. Då går det hur bra som helst. När han är frisk är det klumpigare men han älskar det ändå. Jag hittade faktiskt detta i Sempers eller om det var Hipp's reklam"blad" man fick hem på posten..

Dom överlever alltid, och även om de inte får i sig allt dom behöver, så får dom i sig så dom klarar sig fint. Om du eller jag är sjuka, så kanske vi äter en smörgås, lite pasta eller ja.. Vad som helst, i väldigt liten mängd, men vi klarar oss.. Samma är det såklart för barn. Fast det är viktigt med vätska åt dom, eftersom dom inte har så mycket att ta av. Dom blir mycket enklare uttorkade än vi. Så vatten, vätskeersättning, juice, mjölk, eller liknande är alltid bra att testa. Jag kom på det nu det någon skrev, om nyponsoppa.. Det är kanske ett bra alternativ om de är sjuka. Har aldrig tänkt på det! Vet att jag brukade äta det som liten (eller saftsoppa, blåbärssoppa) när jag var sjuk och inte ville ha mat. Jag själv var en riktig liten matvägrare, tills jag blev typ 15.. Åt enormt lite, OM jag ens åt. Men jag lever och mår bra. Har aldrig haft några vitamin eller näringsbrister.        
  • mammatilljames

Äter era barn frukt? Vilken frukt, och hur äter dom den?

James äter banan, men inte jätteofta tyvärr.. Och då äter han den i bitar/ direkt av en stor bit (han äter gärna 1 hel banan om han får) eller mosad..

Tänkte på det, det kanske är bra att flika in mer frukt, och till mellis är det ju perfekt. Speciellt om man är ute :)     

• MammaTillS

Tack så hemskt mycket för alla tips och trix! Har pratat med bvc och hon var inte lika orolig som jag och sa ungefär som ni, bjud på det hon vill ha, hon klarar sig. Hon är ju ingen spinkis direkt så hon har att ta av som bvc sa haha ;)

Igår fick jag i henne leverpastej smörgås till kvällsmat och tänkte bjuda på samma till frukost men nej, det funkade inte. Och haklapp är inte att tänka på.

Phuu vi börjar få lätt psykbryt här hemma!

Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)