• MissSindra

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Bebbarna har nu böörjat komma. =)

BF Maj 2011 {#emotions_dlg.flower}

1

La vie en rose -  första barnet 
    Skalbagge - första barnet 
    Emma86 -  första barnet
    JosefineK - första barnet

2
    Jean - 1:a barnet 
    Fröken Löken -  första barnet 
    Misswiren - andra barnet 
    Therre -  2:a barnet 

3
    gosensgos -  4:e barnet 
    Dezert Roze -  2:a välsignelsen
    Minna71 -  1:a barnet
    Xcuseme - 3:e barnet
    NinnaLilltroll - 1:a barnet

4
    MiDi  andra underverket 
    LiAnna -  1:a barnet 
    Lovis79 -  1:a barnet 
    Jane C-  2:a barnet 
    mariesu -  3:e barnet 
    Nojnen - 1:a barnet

5

6
    novamedfamilj - 2:a barnet 
    gulliguld  2: barnet 
    FrökenHanna -  1:a barnet 
    Kittycut- 1:a barnet

7
    LillEm  1:a barnet 

8
    Elisss andra barnet 
    Tidförbarn75 -  2:a miraklet
    Sofi79 - andra barnet 
    Angi07- 5:e barnet

9
    Mary -  1:a barnet 
    Downn under -  2:a barnet 
    Sabina87-  2:a barnet 
    ellabella76- 4:e barnet 
    Barbabelle -  första barnet
    Cassie - 1:a barnet

10
    Cina1978 - , andra barnet
    Vix -  3:e barnet 
    Jenpuh -  1:a barnet 
    Tussilagot - 1:a barnet
    MammaE2011 - 1:a barnet

11
    Tove83 - förrsta barnet. 
    Jojo7809- , första barnet
    minya - andra barnet
    werkestam . 1:a barnet

12
    Ljuslängtan3030 -  1:a barnet 
    smultr0n -  2:a barnet 

13
    JaneEyre -  1: barnet 
    Maggan08 - 1:a barnet 
    frau M -  2:a barnet. 
    therojasfamily -  3:e barnet 

14
    eelliinnaa-  1:a barnet 
    Lovelyy -  2:a barnet

15
    TUVA04 - 2:a barnet
    Itzumo - 2:a barnet
    käärlek - 2:a barnet
    Joanna84 -  1:a barnet 
    Anna8505 -  1:a barnet
    Euphoriah - 1:a barnet

16

sarasessi - 1:a barnet 
    Ewima -  2:a barnet
    emeliemarietherese -  2:a barnet
    Ellenkicki - 1:a barnet

17
    Annizen1 -  1:a barnet
    Majja82 - 1:a barnet

18
    Maddelu-  1:a barnet
    vintervärld -  1:a barnet
    sockernos82 - 2:a barnet

19

20

Kevin Molly - , 4:e barnet 
    Carpe momentum -  2:a barnet
    Moi mokulat -  2:a barnet
    natalieh - 1:a barnet
    jakeline -  2:a barnet 

21 
    OoSOLINoO -2:a barnet
    Fliona - 3:e barnet
    Ladylovelylocks -  1:a barnet 
    Sta Cecilia - 1:a barnet

22
    Lakriz - 1:a barnet
    Madeleinelouise - 4:e barnet
    Maj09 - 2:a barnet
    Misssindra 3:e barnet

23
    QueenEM - 1:a barnet

24
    LadyA01 -  1:a barnet
    Jennie85 - , 1:a barnet
    Ofeigur - 

25
    Talare -1:a barnet
    Rose-Marie 3:e barnet
    Kottemor-  3:e barnet

26
    Emmagumsan - 2:a barnet

27
    Rose - 2:a Barnet
    Mamma Maj08 - 2:a barnet

28
    2barnsmammaaa - , 3:e barnet
    Bella11- 2:a barnet
    Annine82 - 1:a barnet
    Neith - 1:a barnet

29
    murunen - 1:a barnet
    gladsessa - 2:a barnet

30
    HiHi  3:e barnet
    Marelis - första barnet

31
    SannaSanna - 1.a barnet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 20:02
    Snacktråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 08:24
    Fyll endast i "lista" på barnen som kommit inte gamla Bf lista.

Just nu är det bara 1 barn som är inskrivet i listan =)

• Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)
  • mammatilljames
    Maruid skrev 2012-04-12 12:28:15 följande:
    Ja, nattningarna är inte lätta här heller. På dagen är det oftast inga problem men på kvällen är det ett rent skämt. Jag försöker desperat med alla trick i alla böcker. Just nu försöker jag införa rutiner för både natt och dag med samma tider för uppstigning, lunch, läggning etc. Men i alla böcker står det; "lägg ditt barn i sängen sömnigt men vaket". Och visst har jag provat. Det resulterar i att hon kryper runt, ställer sig upp, klappar händer och jag vet inte vad. Och går jag därifrån och stänger dörren så gråter hon efter en stund och stannar vi borta längre gallskriker hon tills hon inte kan andas. Och i min värld är det sannerligen inget sätt att få någon att somna på.

Just nu har vi försökt i tre dagar med rutiner men igår kväll var det värre än någonsin och jag känner mig både arg och upprörd. Vi bråkar om allt känns det som. När jag skulle ge henne lunch så bara matvägrar hon, vad jag än ger henne, det gör ingen skillnad om det är mat eller frukt eller risifrutti eller gud vet vad.

Och BVC är rena skämtet. Alla gånger jag tagit upp att vi har problem med kvällarna, att hon inte kommer i ro trots mysbelysning, kramar, kel, ingen TV... Så säger tanten bara, "det är helt normalt, helt normalt. Det löser sig". Tar jag upp det med min mamma eller min man eller någon annan i min närmsta krets och menar att andra barn faktiskt somnar själva och sover hela natten så säger dem bara att det inte är sant och att folk överdriver. Ja, tack för hjälpen. Det är ju konstruktiv till tusen att tro att alla andra har fel eller ljuger.

Känner mig helt ärligt väldigt ensam i detta och totalt misslyckad. Så nej, några råd har jag verkligen inte men jag kan i alla fall säga så mycket som att du är inte ensam.
    Jag känner veeerkligen igen det!

Vi har dock inte så mycket problem ÄN, vad gäller nattningen. SOm vi gör funkar ju, oftast helt utan gråt.. Men alltså, hur länge ska man behöva vagga sitt barn i famnen, inlindad i en filt (som om han fortfarande låg i magen;)) liksom? Det känns nästan sjukt.. Han blir 1år om en månad. När andra ser oss natta honom, även dagtid, då vi gör likadant skrattar dom. Dom skrattar och säger "men sådär kan ni väl inte natta? Lägg honom bara i sängen så somnar han".. Men det är verkligen inte så. Det är omöjligt. Jag vet inte om det är vårat "fel", för att vi vaggade från början? Vi började med att "vagna" med vagnen för att få honom att somna när han var runt 2-3mån, för då somnar dmo ju inte bara sådär (stänger ögonen och sover från ingenstans, hela tiden) utan är vakna, och börjar kräva lite rutiner. DÅ var det så mysigt att lägga honom hos sig i famnen (det är det såklart fortfarande, men nu är det ju ingen liten bebis som somnar på 1minut) och sitta där, ibland vaggga lite lätt för att han skulle somna. Nu får man ju kramp i armen av att vagga honom, , men det är det enda som funkar, och då somnar han snabbt, oftast.  

Och när han sedan vaknar på natten, när man är urvaken, fryser ihjäl och måste stå och vagga hans säng, lägga honom ner och ge nappen 4ggr, och vagga i 10minuter, det tär på allt. Det tär på förhållandet till min sambo, (då jag ofta ber honom ta över, eller tvärtom), men även på mig som människa, mamma och på mig och min son. Jag blir irriterad. Försöker stå ut, men ibland ger man upp och känner "nää det här håller inte!! Det måste bli en ändring".  Men inget annat funkar.. *suck*.

När det gäller maten, James är inte jättesugen på att bli matad längre , han ska hjälpa till. Och det känns HELT OK! Han börjar ju komma upp i den åldern, där han vill äta själv. Så det känns bra, att han visar intresse för det. MEN- ibland duger ju inte det heller.. Då ä'r det krångel, gråt, skrik, ingen mat duger, testar olika burkar, frukt, yoghurt och oftast duger lite av varje, eller något av det, men alltså man blir ju tokig.. Vi tänkte (har fått tips) att man kanske ska börja göra så att man ger mat, och matar, låter honom hjälpa till, och vägrar han- Ja då får han vara utan. Det ska funka. Flera har gjort så, (speciellt fler som har fler barn, som inte har haft varken ork, eller tid att sitta och truga i 40minuter med VARJE måltid) och deras barn äter själv nu, gillar mat, och fattar att dom äter det dom får, annars får dom vara utan. Så har jag också blivit "uppfostrad", jah fick inga 4alternativ inte, jag fick det som serverades eller inget. Ibland fick man väl kanske en macka eller gröt eller så, men absolut inte så man hade det som vana, att få det man vill alltså.

Vet dock inte om jag vågar göra så. Barn är ju smarta. Dom fattar ju grejen snabbt.. Det märker man! Nu när vi ger 20 alternativ, EFTR att han vägrat första tänkta rätten, så vet han att om han fortsätter såhär, får han alltid det han vill- TILLSLUT. Och så vill vi inte ha det. Inte på dagis heller.  Så skulle vi göra att vi serverar en mat, duger den inte, får det vara, skulle han säkert fatta det inom en vecka. Men- Jag är rädd att han inte ska gå upp i vikt osv då. Eller bli kräsen av sig, och ogilla matningar.. Jag vet inte?!?

(Min lilla kille ä'r ganska liten, annars hade jag inte oroat mig. Han är 11mån och väger 9320g, och 77,5cm lång)

Alla (nära vänner som har barn, mor och farföräldrar, bvc osv) sa till oss "nu i början kommer ni vara vaken massor på nätterna, mata, byta blöjor, trösta otröstlig bebis"- Ja visst stämmde det, till viss del. Men sen fick vi också höra "allt blir enklare och enklare, vid 6mån ungefär brukar barnen sluta äta och sova hela nätterna". Ja visst stämmer det litegrann, vid 3mån slutade han äta nattetid, men inte sov han hela nätter (GÖR INTE ÄN, HAR HÄNT FÅ GÅNGER)..Jag undrar då, är det James som är annorlunda, eller vet "alla" inte vad dom pratar om? För mig känns det som att dmo har glömt/ förträngt/eller inte ens HAFT BARN, när dom talar om allt det där..       Vi har iallafall sagt "Åh vilken lättnad när han blir lite äldre, sådär runt året, då kommer han äta dethan får, sova hela nätterna och kunna roa sig lite själv om dagarna".. Haha!! Jag kan inget annat än att skratta, för det är helt tvärt om. Nu kräver han mer uppmärksamhet än någonsin (men det är det minsta som gör något, det är kul blandad med jobbigt, såklart), han trottsar väldigt mycket, bla med maten, och vaknar upp till 5-6-7-8ggr på natten.. Nu är han dessutom mer svår att få att somna om än tidigare..

Men- ska inte bara gnälla. Vi har det jäkligt bra också! Han äter det mesta faktiskt, även om han kanske föredrar endel saker, framför annat. Han ÄR matglad (trotts att han ibland- men inte ofta längre faktiskt, matvägrar) och gillar att smaka på ALLT. Han är oftast glad- förutom just nu, när han har någon trottsperiod- och jättemysig och busig! :)  
  • Eleonor01

Nattning

Vid två månader till Isak var fem månader Sov han på min mage. Sen KLOSS intill bredvid mig å nu när han e elva månader om några dagar så mattas han bredvid mig med ersättning å min mobil vid sju snåret Han tittar alltid på filmer som jag spelat in på honom under dagen. Tre fyra minuter totalt typ sen stänger jag av filmen å han somnar bredvid. Sen lägger jag honom i sin säng. Han brukar sova där till tolv tiden då han äter å då går det inte att natta om honom i sin egna säng igen utan han somnar bredvid mig. Sen vaknat han kl två å vill ha mat igen å sen kl fem å sen går vi upp vid sex. Alla barn e jätte olika. Jag tycker att detta funkar trots lite sömn. Jag vet ju att han ändrar beteende när han e redo. Det har han ju gjort hela sitt liv. Jag bryr mig absolut inte om vad andra tycker så länge mitt barn mår bra så gör vi så här!!

• MammaTillS

Mammatilljames:

Tyvärr har jag inga direkta tips till dig då jag är en av "dom andra" du pratat med om barn. Min tjej har alltid sovit och ätit bra men jag kan säga att jag har alltid fått höra tvärtom de du fått.

Alltid fått höra "vänta du bara" när man nämnt att hon sovit hela natten, att hon äter bra eller när man är stolt över alla framsteg.

Men sånt kan man ju iallafall strunta i att lyssna på.

• Eleonor01

Mat

Just nu e han ett matvrak å äter varannan timme nästan. Igår exempelvis

100 ml välling kl 0500
    Gröt 0630
    Ersättning + yoggi 0800
    Lunch mat å frukt 1130
    Gröt 1330
    Middag 1700
    Ersättning plus en svårt välling 1900

I sen alla matningar på natten...
    Kommer ha en sumobrottare inom kort ;)

Ja ja det blir bättre. När de e tonåringar gör de inte så här iaf. Då ska mamma hämnas! Kl sju varje lördag å söndag ska jag hoppa i hans säng på morgonen ;)

• TeosMamma

Misswiren; ni får verkligen ha det jobbigt! Ber att nu snart får vila och återhämta er!

Här hemma har vi det jobbigt nu, det började igår mitt på dan med gnäll, närhetssökande, gråt etc. Jag trodde bara att han var trött efter vår långa resdag dagen innan. Men det bara fortsatte, han grät och vägrade sova trots trötthet och sent omsider somnade han halvliggande över min mage... Sen vaknade han mest hela natten och grät, detta har jag ej sett sen han var spädis så jag började ana oråd.

Vi hade ett läkarbesök inbokat idag; pricktest för mjölkproteinallergi och äggallergi så vi beslöt att vänta in det. Usch vilken jobbig dag fram till 11 bara gråt och sen kom domen, stackaren har fått öroninflammation :( det gör ju så ont :(
    Pricktestet flyttades fram 2 v.

Nåja, nu ska vi köra på med pc och hoppas det går över. Jag ska sova nu, sömnbrist sedan inatt och rädsla för kommande natt, usch vad de små får lida! ;( blä!

Kram till er alla, ville kommentera det ni skrivit också men orkar inte nu.

• FruMadde4barnTätt

ikväll åker vi till turkiet Alanya, allt är färdigpackat.

mammatilljames
    har ni provat sova ihop med honom, de har ett stort närhetsbehov.
    vår pojke Filip sover hela nätter, jag sover ihop med honom, han vaknar några gånger på natten och vill hålla om mig sen somnar han om med nappen i munnen.

Filip äter ganska bra, ibland matvägrar han. Filip gillar att äta små ost bitar, så får se när vi kan börja med små mackbitar.

Filip tog 4 steg igår några gånger och tittar på mig och ser så glad och stolt ut, sötis!♥♥♥♥ 

Misswiren
    håller tummarna för att allt är bra med honom, bra ni kolla upp det.
    Grattis, fyller han snart 1 år.
    Filip blir 11 månader den 20 april

Fina bilder på era barn! så söta så!

ha en bra vecka! vi hörs!
    kram 

• mammatilljames
    FruMadde4barnTätt skrev 2012-04-14 07:50:20 följande:
    ikväll åker vi till turkiet Alanya, allt är färdigpackat.

mammatilljames
    har ni provat sova ihop med honom, de har ett stort närhetsbehov.
    vår pojke Filip sover hela nätter, jag sover ihop med honom, han vaknar några gånger på natten och vill hålla om mig sen somnar han om med nappen i munnen.

Filip äter ganska bra, ibland matvägrar han. Filip gillar att äta små ost bitar, så får se när vi kan börja med små mackbitar.

Filip tog 4 steg igår några gånger och tittar på mig och ser så glad och stolt ut, sötis!♥♥♥♥ 

Misswiren
    håller tummarna för att allt är bra med honom, bra ni kolla upp det.
    Grattis, fyller han snart 1 år.
    Filip blir 11 månader den 20 april

Fina bilder på era barn! så söta så!

ha en bra vecka! vi hörs!
    kram 
    Ja det har vi testat. Han komemr inte till ro när han ligger mellan oss (mig och sambon). Han ligger och buffar runt, vill busa och mysa samtidigt, men blundar ALDRIG. Vi har dock inte testat nu på någon månad.. Men jag tycker faktiskt det skulle kännas lite dumt, att vänja honom att sova mellan oss nu. När vi ska flytta till en 3a så han får eget rum 1Juni.. Plus att han är ju snart 1, när han aldrig velat det innan så känns det lite onödigt att börja med det nu.

Igår somnade han vid 20.00, vaknade igen vid 21.30ca, han somnade om direkt. Sen sov han till 07, somnade om till 09. Vi sa att han sov hela natten, för det fanns ingenting som var jobbigt. Det kändes så häärligt! 

Nu är han inne i en matvägran period. Han har lärt sig gå, har en ny tand som precis kommit fram och en som är påväg att spricka igenom.. Jag antar att matvägran och kanske sömnen är en mix av utvecklingsfas och tandsprickning. Det låter vettigt. Jobbigt är det dock.. Vi bestämde oss härom dagen att sluta med barnmatsburkar, för att vänja honom vid vanlig mat tills i sommar (höst, till dagis) och även för att minska matbudgeten litegrann.. Ja det går ju sådär! Men alltså, det känns ändå inte som att vi ska avbryta. Nu har han matvägran (han äter, frukost, mellis och kvällsmålet bra, det är lunchen eller middagen som krånglar, men ofatst bara en av dom) och får en helt annan mat, så kanske han helt enkelt bara accepterar den när han blir "sig själv" igen. Jag hoppas det. Vi har för många gånger försökt, men gett upp direkt han visar att han inte vill ha. Nu bestämmer vi oss (hört att det är det enda som faktiskt fungerar. Barn har aldelles för stark vilja, och får ju det dom vill om man alltid ger upp) så nu blir det såhär. Han kommer inte svälta för att han äter lite mindre vissa dagar, eftersom han alltid äter sin gröt och välling, och ypghurt, även rån/majskrokar och lite plock från oss (om vi inte äter samtidigt)..

Hur gjorde ni när ni började ge er mat (om ni inte alltid gjort det?)     
  • Maruid

Jag började med smakisar redan vid fyra månader eftersom vår flicka var så intresserad av när vi åt med bestick. Hon satt och stirrade på oss och dregglade så snart hon såg att vi åt.

Sedan dess har jag gett egen mat i princip alltid. Det har varit burkar någon enstaka gång då vi varit bortbjudna eller då jag inte hunnit laga mat tills det varit dags att äta.

Men jag har lagat efter samma principer som jag gör till oss men utan salt självklart. Dock har det varit svårt med maten den senaste tiden. Gröt vägrar hon och välling ger jag inte. Så det har blivit väldigt mycket mackor, frukt och ersättning den senaste tiden vilket jag själv inte känner är vettig mat på längre sikt.

Dock pratade jag med min syster om just detta och hon gav mig rådet att ge henne mat i sin renaste form och i bitar så att hon kan äta själv. Så igår lagade jag en kycklingfilé och ångkokte broccoli som jag la lite smör på. Skar allting i små bitar och ställde framför henne. Och hon åt som hon aldrig sett mat förr. Så nu ska jag testa varianter på samma tema och se om det går bättre än grytor och ihoprörda saker.

Men för min del försöker jag insistera med just mat och försöker se till att inte ge massa annat  för jag märker att dottern mer än gärna äter sig mätt på riskakor eller liknande och då senare ratar maten. Så nu försöker vi renodla och ge ordentliga måltider på mer fasta tider och försöka få hungern att bli någon form av rutin.

• mammatilljames
    Maruid skrev 2012-04-17 10:05:57 följande:
    Jag började med smakisar redan vid fyra månader eftersom vår flicka var så intresserad av när vi åt med bestick. Hon satt och stirrade på oss och dregglade så snart hon såg att vi åt.

Sedan dess har jag gett egen mat i princip alltid. Det har varit burkar någon enstaka gång då vi varit bortbjudna eller då jag inte hunnit laga mat tills det varit dags att äta.

Men jag har lagat efter samma principer som jag gör till oss men utan salt självklart. Dock har det varit svårt med maten den senaste tiden. Gröt vägrar hon och välling ger jag inte. Så det har blivit väldigt mycket mackor, frukt och ersättning den senaste tiden vilket jag själv inte känner är vettig mat på längre sikt.

Dock pratade jag med min syster om just detta och hon gav mig rådet att ge henne mat i sin renaste form och i bitar så att hon kan äta själv. Så igår lagade jag en kycklingfilé och ångkokte broccoli som jag la lite smör på. Skar allting i små bitar och ställde framför henne. Och hon åt som hon aldrig sett mat förr. Så nu ska jag testa varianter på samma tema och se om det går bättre än grytor och ihoprörda saker.

Men för min del försöker jag insistera med just mat och försöker se till att inte ge massa annat  för jag märker att dottern mer än gärna äter sig mätt på riskakor eller liknande och då senare ratar maten. Så nu försöker vi renodla och ge ordentliga måltider på mer fasta tider och försöka få hungern att bli någon form av rutin.
    Vad kul att du skrev, det sistnämnda har jag nu insett sker här med!!

Men allt stämmer förutom att vi itne lagat maten själva.

Vi började med smakportioner vid 4mån, sonen verkade jätteintresserad, och han ratade sin flaska väldigt ofta (så vi tyckte det var ett tecken). Han började med gröt och katrinplommon, sen fick han grönsaker, potatis osv. Sen gick det väldigt fort. Vid 5mån åt han "riktig mat". Vid 6mån åt han "redan" lite drygt ½burk med mat, plus frukt efter.

Numera verkar han småhungrig, och sugen hela tiden. Vi har fasta mattider och har haft sen han var ca 4mån (fast ibland får man ju rucka på tiderna om han inte ville äta eller liknande). Och det har alltid funkat bra. Vi har gjort tiderna efter när vi har tyckt han verkar hungrig nog för att äta 1 helt mål. Han äter frukost 09, lunch, 12.00, mellis 15.00 middag, 18.00 och en kvällsslurk välling (275ml) vid 20.00 för att sedan sova direkt.

Eftersom han verkar sugen och hungrig mest helatiden (men inte tillräckligt hungrig för att äta upp hela lunchen längre!!) så har han fått riskakor, majskrokar, och smörgåsrån osv. Vi har ju bara tänkt "bra att han äter mer utöver hans mål, än bara det". Men nu har vi fått svar på varför han kanske inte äter ordentligt!! Har aldrig tänkt på att man kan bli mätt på majskrokar etc.. (dumt av mig.. HAHA! Man kan ju äta sig mätt på godis, chips, popcorn osv själv så..).. Men tack!          Vi har sm sagt alltid gett burkar, men låter han få småbitar av vår mat. Nu har vi börjat göra egen mat (angående det: Är du viktig med att det alltid är grönsaker i hennes mat?)

Och ibland går det bra, ibland inte. Men det kanske beror på att det är lite annorlunda smaker, hans favoriter i burkväg är all orange mat, tomat-ig mat alltså. Tycker det är svårt att göra själv.. Vi gör ju tex potatismos, eller mosar potatisen, ja han älskar potatis.. Med kött, kyckling osv.. Vi gav ugnspannkaka för ett par dagar sedan. Det mesta lekte han med faktiskt.. Men det kanske krävs fler "testgånger" än en, för att dom ska förstå att det är den riktiga lunchen/middagen? 
Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)