Jag önskar för allt i världen att jag och min sambo hade vetat redan i januari 2013, att glidmedel, speciellt de med silikon inblandat, kan vara en stor bidragande orsak till att graviditet uteblir. Jag började ana mer och mer nu i slutet på sommaren och i höst, att det kanske var det som var problemet, när infertilitetsutredningen i somras inte visade några fel på varken mig eller sambon. Tyvärr fick vi aldrig frågan från någon av alla läkare vi träffade under utredningen, om vi använde glidmedel. Fattar inte varför de inte frågar det!?
Deprimerande nog var sambon övertygad att det glidmedel vi använde "Klick Caring Silk Glide", inte påverkade spermierna, så då fortsatte vi med det märket, dumt nog. Det var ju bara hans egen teori, som nu visat sig inte stämma. Klandrar mig själv att jag inte sa till honom att köpa vattenbaserat istället, jag bara tänkte tanken, och hoppades att han skulle vara klok och ta en sån sort när nya inköpet gjordes, men icke. Jag borde ha sagt nåt! Kan säga att detta håller mig sömnlös numera. Sambon fattar inte varför, trots att jag säger att jag mår dåligt över detta pga min ålder = förlorad tid! Han är sex år yngre än mig, och har inte förstått än tror jag, att min fertila tid snart är slut!
Jag blir inom kort 41, och det känns för hemskt att jag inte kom på redan från början att ta reda på fakta tidigare via Internet. För det annonseras ju inte vitt och brett om att man ska undvika glidmedel i detta fall. De kan väl ha en text på tuberna så man vet!
Skrev till RFSU som har märket Klick förra veckan och frågade om vad de anser om glidmedel om man vill bli gravid. Svaret var att de avråder från att använda det. Då kunde jag inte avhålla mig från att svara tillbaka och beklaga mig över det faktum att den informationen inte finns på tuberna, finns inga broschyrer hos tex Gyn., Apoteket, eller som annan sorts informationsreklam. Hur ska man då veta? Får se om jag får ett svar igen...
I oktober bad jag sambon att vi kunde prova utan glidet, då jag hade läst så mycket negativt om att kombinera glidmedel och försök till barnalstring. Mystiskt nog blev jag gravid! Så i mitt fall är jag övertygad om att jag förlorat ett år av min sista värdefulla fertila tid, pga av att vi använt fel sorts glidmedel.
Står tom i IVF-kö och har tid i mitten av december, men har inte vågat avboka än, livrädd som jag är för att få missfall, nu när spermien äntligen kom fram till ägget...