• nirakanna2

Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade

Jag tänkte att vi som varit i barnlöshetsvängen ett tag skulle kunna skriva lite saker vi önskar att vi vetat/tänkt på medan vi kämpade. Själv hade jag turen att få barn till sist, men andra har kanske gått vidare med adoption eller lärt sig leva meningsfulla liv utan egna barn. Jag börjar med ett banalt exempel och hoppas att fler vill fylla på med sånt som kan vara till hjälp för andra.

# Jag skulle inte ha tagit så många tidiga grav-test. Är man gravid och allt går bra har man gott om tid att testa och "testmissbruk" gynnar bara företagen.

• Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade
  • Gaaaa

Hormoent DHEA kan öka chanserna för oss som är 30+ Har själv beställt det från USA nu.

Gå alltid båda när det är läkarbesök. Har varit med om att informationen ändrades i efterhand. Hade inget "vittne" då utan gråtandes och blåst fick lämna kliniken utan den hjälp jag blivit lovad.

Fick en titthålsoperation trots att de fick igång flödet i mina äggledare. vaknade med 2 hål. Svaret var att de vill ta en titt. Nu var det tur för de hittade endometriosen då.

• Gaaaa

Det enda jag vet är att det ersätter fårt vanliga hormon som vid + 25 sjunker och fortsätter sjunka till klimakteriet tror jag :-S Det gör så att vi "äldre" får svårare att få barn.
    Sedan hjälper det till vid dåliga värden med AMH, men jag kan inte så mycket om det och har inte kollat mitt värde ännu.
    Så under 3 månader hjälper hormonet ägget mm att växa som det ska + att kroppen orkar pruducera ägg vid varje ägglossning.

Jag har fått mina tabletter och vi ska försöka på den "vanliga" vägen lite nu.

Min mage mådde aldrig bra med all stimulering och slutsprutan, allt detta stimulerade bara min endomertrios.
    Ibland hade jag så ont så jag knappt kunde gå..

• Gaaaa

Ni som har endometrios se till att få den behandlad innan ni börjar med IVF, eftersom ivf stimulerar endon.

Köp E vitamin som är bra för livmodern. Bidrottning gele (tabletter) super nyttigt, Kvinna gravid är inte heller fel.
    Jag tog även B vitamin, omega 3 och folsyra.

Ta reda på hur tjock slemhinna ni har, hur mycket ägget delat sig innan ni får tillbaka det osv..
    När man lär sig så kan man ifrågasätta!!

• Gaaaa

Ta reda på vad erat AMH värde ligger på. Detta talar om äggreserven bra är mellan 2-6.

• CN83

Gaaa: Gud vad spännande.. Du måste hålla oss uppdaterade med hur det går.

• Kärlekens gåva
    Gaaaa skrev 2012-07-26 17:57:31 följande:
    Hormoent DHEA kan öka chanserna för oss som är 30+ Har själv beställt det från USA nu.

Gå alltid båda när det är läkarbesök. Har varit med om att informationen ändrades i efterhand. Hade inget "vittne" då utan gråtandes och blåst fick lämna kliniken utan den hjälp jag blivit lovad.

Fick en titthålsoperation trots att de fick igång flödet i mina äggledare. vaknade med 2 hål. Svaret var att de vill ta en titt. Nu var det tur för de hittade endometriosen då.
    Har du fått det och börjat använda det... ? kan man ta det samtidigt som man sprayar och tar sprutor? vilken sida beställde du det ifrån... har hittat några sidor från Sverige.
  • Gaaaa

Jag beställde det från DHEA.com.
    Jag har inte tagit det i samband med IVF, men det beror på att jag inte visste att det fanns då.

Jag ska lägga in länken om DHEA.

Jag har fått ta AMH provet på min klinik fast jag är färdig. Det kanske beror på att läkaren själv vill ha svar.. För hon misstänker att mitt sjunkit.

• Mettebus

Efter att ha fått resultatena v Dr G har vi räknat och funderat. Vi är alltså genetiskt för lika varandra och mitt immunförsvar attackerar alla embryon med makens DNA som vore det mutationer på mina egna celler. Mitt immunförsvar är efter alla dessa behandlingar alldeles topp-tunnor-rasande och attackerar obönhörligen allt som tar sig in och skall fästa i livmodern. Dr G säger att det är behandlingsbart, med LIT men.... det skulle krävas två LIT initialt inom loppet av tre veckor (a £850 plus resa och boende för två till London två gånger på tre veckor), följt av nya tester (£1000 plus resa och boende för två i London). Om allt därefter är OK kan vi åka till Riga och hämta våra sista tre embryon (€950 plus resa och boende i Riga för två). Om allt inte är OK blir det ytterligare minst två LIT till (jepp, återigen £850 x2 plus resa och boende i London för två personer två gånger inom tre veckor). Om embryona inte fäster måste vi göra en ny ÄD (SEK 70 000) alternativt en embryoadoption (oklar kostnad), eftersom mitt eget AMH (0.6) är för lågt för en egen IVF. Skulle vi lyckas bli gravida följer sedan LIT i London var 6:e vecka (£850/gång plus resa och boende för två) under hela graviditeten för att min kropp skall förhindras från att utveckla antikroppar. Eftersom vi inte täljer pengar med smörkniv har vi övergått till plan C, som numera är uppgraderad till plan A. Surrogatmamma. Antagligen borde man skämmas eller ha ångest däröver, men efter alla dessa år i träsket har den moraliska kompassen slutat peka norr. Alla som har tips om SM får därför väldigt gärna inboxa mig.

• StoraM

Hej

Jag har också ngt jag vill dela med mig av. Jag gjorde sex ivf, tre graviditeter och tre missfall.

Sedan bestämde vi oss för adoption. Det var det bästa vi har gjort och jag önskar att vi iaf hade ställt oss i kö i samma ögonblick som vi förstod att detta skulle inte bli så lätt. Adoption är inget andrahandsalternativ utan ännu ett fantastiskt sätt att få barn även om man inte tänker så när man är i situationen "Min kropp fungerar inte som jag trodde".

Tyvärr separerade jag och min man av andra orsaker och adopterade aldrig. Men jag valde att stå kvar i kö, utifall att jag inte skulle träffa en bra kille att försöka med igen och fr att jag inte vill stressa fram en relation utan ha valet att kunna göra som jag vill.

Hör och häpna, nu är jag gravid igen och håller tummarna att det ska gå vägen den här gången. Jag blev gravid på naturlig väg med en kille jag träffat ett fåtal gånger. Dessutom under vad jag trodde var en "säker" period. Jag har aldrig trott på att mankan vara inkompatibel med någon. Herregud, spermier som spermier och ägg som äggg... Men den killen jag blev gravid med är väldigt attraktiv och min försat tanke när jag kom i närheten av honom var hur galet gott han luktade. Känns det igen? Ännu en grej som jag inte trott på men som vissa forskare hävdar. Och detär inte hans parfym som luktar gott, det är han.

Det jag vill säga är iaf - var inte ledsna, det finns flera bra alternativ till att få barn den vanliga vägen. Och vill du ha ett barn att ta hand om och älska så är adoption utmärkt. Inga påfrestande behandlingar, ingen graviditetsoro... Men vill du ha en kopia av dig själv så får du kämpa på...

Men en lyckad ivf eller misslyckad behöver inte avgöra om du ska leva barnlös eller inte.

Så må inte dåligt i onödan. Oroa er inte i onödan. Känn inte skuld att ni hellre vill ha ett "eget" barn istället för att adoptera. Ställ er i kö och ha det som ett alternativ, kanske hjälper det er att slappna av. Det är en lång process och detär lika bra att börja köa när ni inte är superangelägna.

Kram till er alla          

• Tant Groda

Håller på med min första ivf och jag önskar att jag varit mer förbered på hur mycket tid det skulle ta och hyr påfrestande det är!

• Gaaaa
    Tant Groda skrev 2012-10-23 16:50:45 följande:
    Håller på med min första ivf och jag önskar att jag varit mer förbered på hur mycket tid det skulle ta och hyr påfrestande det är!

Oftast så går det bara bra!!
  • Vårväntanochlängtan

Tack för uppkomsten av denna tråden{#emotions_dlg.flower} Vi är bara igång i utredningsprocessen (17 mån försök och 1 MA), vi får våra provsvar i slutet av januari. Men jag känner mig genast tryggare med alla olika alternativ som finns och att man verkligen inte är ensam om att kämpa och längta månad ut och månad in.
    Mitt bästa tips är som många ovan skriver, ta hand om varandra! Man är två som längtar och som har det tufft.
    Se till att mysa och hitta på roliga saker på egen hand. Stanna inte upp resten av livet under tiden ni försöker skaffa barn!
    Kramar Hjärta

• nirakanna2

Tråden har varit inaktiv ett tag, men många av tipsen gäller såklart än, så jag puffar den

• knasen21

Jag önskar för allt i världen att jag och min sambo hade vetat redan i januari 2013, att glidmedel, speciellt de med silikon inblandat, kan vara en stor bidragande orsak till att graviditet uteblir. Jag började ana mer och mer nu i slutet på sommaren och i höst, att det kanske var det som var problemet, när infertilitetsutredningen i somras inte visade några fel på varken mig eller sambon. Tyvärr fick vi aldrig frågan från någon av alla läkare vi träffade under utredningen, om vi använde glidmedel. Fattar inte varför de inte frågar det!? 

Deprimerande nog var sambon övertygad att det glidmedel vi använde "Klick Caring Silk Glide", inte påverkade spermierna, så då fortsatte vi med det märket, dumt nog. Det var ju bara hans egen teori, som nu visat sig inte stämma. Gråter Klandrar mig själv att jag inte sa till honom att köpa vattenbaserat istället, jag bara tänkte tanken, och hoppades att han skulle vara klok och ta en sån sort när nya inköpet gjordes, men icke. Jag borde ha sagt nåt! Gråter Kan säga att detta håller mig sömnlös numera. Sambon fattar inte varför, trots att jag säger att jag mår dåligt över detta pga min ålder = förlorad tid! Han är sex år yngre än mig, och har inte förstått än tror jag, att min fertila tid snart är slut!

Jag blir inom kort 41, och det känns för hemskt att jag inte kom på redan från början att ta reda på fakta tidigare via Internet. För det annonseras ju inte vitt och brett om att man ska undvika glidmedel i detta fall. De kan väl ha en text på tuberna så man vet!

Skrev  till RFSU som har märket Klick förra veckan och frågade om vad de anser om glidmedel om man vill bli gravid. Svaret var att de avråder från att använda det. Då kunde jag inte avhålla mig från att svara tillbaka och beklaga mig över det faktum att den informationen inte finns på tuberna, finns inga broschyrer hos tex Gyn., Apoteket, eller som annan sorts informationsreklam. Hur ska man då veta? Får se om jag får ett svar igen... 

I oktober bad jag sambon att vi kunde prova utan glidet, då jag hade läst så mycket negativt om att kombinera glidmedel och försök till barnalstring. Mystiskt nog blev jag gravid! Så i mitt fall är jag övertygad om att jag förlorat ett år av min sista värdefulla fertila tid, pga av att vi använt fel sorts glidmedel.

Står tom i IVF-kö och har tid i mitten av december, men har inte vågat avboka än, livrädd som jag är för att få missfall, nu när spermien äntligen kom fram till ägget... 

• Falumamman

Att det är mer psykiskt än fysiskt jobbigt att genomgå ivf. Sprutor vänjer man sig vid, men att stå melkan hopp och förtvivlan är skitjobbigt. Att få ägg inte behöver vara något negativt, det behövs bara ett enda som är bra. Att berätta för anhöriga. Det är inte pinsamt att berätta att man inte kan få barn. i falun finns det ingen kö till ivf kliniken. Så bor man i dalarna är det perfekt.

• knasen21

Hej Falumamman. Jo, det är kö till IVF i Falun, vi fick tre månaders väntetid. Men det kanske är för att vi sökt privat pga min ålder. Landstinget i Dalarna vill inte bidra när man passerat 39 år vad jag förstått.

• Falumamman

Ok. Vi kom in på en gång. Kanske för att vi bor i det landstinget :)

knasen21 skrev 2013-11-28 15:47:34 följande:
    Hej Falumamman. Jo, det är kö till IVF i Falun, vi fick tre månaders väntetid. Men det kanske är för att vi sökt privat pga min ålder. Landstinget i Dalarna vill inte bidra när man passerat 39 år vad jag förstått.

Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade