• nirakanna2

Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade

Jag tänkte att vi som varit i barnlöshetsvängen ett tag skulle kunna skriva lite saker vi önskar att vi vetat/tänkt på medan vi kämpade. Själv hade jag turen att få barn till sist, men andra har kanske gått vidare med adoption eller lärt sig leva meningsfulla liv utan egna barn. Jag börjar med ett banalt exempel och hoppas att fler vill fylla på med sånt som kan vara till hjälp för andra.

# Jag skulle inte ha tagit så många tidiga grav-test. Är man gravid och allt går bra har man gott om tid att testa och "testmissbruk" gynnar bara företagen.

• Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade
  • Thuleslapper
    Catgodess skrev 2011-06-02 23:58:24 följande:
    Glömde säga att känner man att det finns arbetskamrater man kan diskutera det mesta med kan de vara mera stöttande än man tror, alla på avdelningen där jag jobbar är glada över att jag och maken lyckades till sist och ska få våra tvillingar.
    Det kan jag verkligen hålla med om.
    Kände att jag ville berätta för mina närmsta kollegor då jag gärna ville slippa funderingar på varför jag är
    1) frånvarande pga läkarebesök så ofta
    2) sjukskriven efter ÄP
    3) Ettrig och sur vid hormonbehandlingarna.

Detta underlättade för alla, såväl mig, chefen och kollegorna
  • kanskesnart

Att inte lita blint på vad läkarna säger! Ibland är deras konstaterande rena chansningar. Jag blev utddömd av vår läkare efter andra försöket (vi hade manlig faktor också men det var tydligen inte största problemet enligt henne). Fick väldigt många ägg, men de var av väldigt dålig kvalitè. Skulle förmodligen inte ha någon chans att lyckas ens med ivf enligt henne. Förhållandet tog slut och jag träffade en ny man. Blev gravid efter en månad! Trodde såklart det var ett under att jag blivit gravid. När första barnet var 10 månader hade vi oskyddat sex en gång. Blev gravid direkt igen! Min gissning är att äggen blev dåliga pga överstimuleringen och inget annat.  Blir fortfarande rasande när jag tänker på läkaren som sa att jag aldrig skulle kunna få egna barn!

• Pussesnuttan

Mitt tips är att ställa de obekväma ekonomiska frågorna till kliniken, typ: vad händer om jag inte svarar på behandlingen, vad händer om äggen inte delar sig, sätter ni tillbaka dåliga (läs 2-celliga) embryon eller avbryter ni, betalar man lika mycket om man får ut ett ägg som flera osv.
    Jag fattade inte från början att svaren på dessa frågor var olika från klinik till klinik och att de dessutom var förhandlingsbart..
    Gjorde våra första försök på Sophiahemmet och där var det bara att betala och hoppas på det bästa. Bytte så småningom till CvK och där FRÅGADE de oss hur vi ville gå vidare när förutsättningarna inte såg så bra ut. Gissa om jag blev förvånad när vi fick tillbaka pengar när vi valde att inte fullfölja försöket eftersom det var lönlöst.
    Hade vi fått den infon/möjligheten på Sophiahemmet hade vi aldrig slutfört flera (misslyckade) behandlingar.

• darkisen
    kanskesnart skrev 2011-06-21 23:34:50 följande:
    Att inte lita blint på vad läkarna säger! Ibland är deras konstaterande rena chansningar. Jag blev utddömd av vår läkare efter andra försöket (vi hade manlig faktor också men det var tydligen inte största problemet enligt henne). Fick väldigt många ägg, men de var av väldigt dålig kvalitè. Skulle förmodligen inte ha någon chans att lyckas ens med ivf enligt henne. Förhållandet tog slut och jag träffade en ny man. Blev gravid efter en månad! Trodde såklart det var ett under att jag blivit gravid. När första barnet var 10 månader hade vi oskyddat sex en gång. Blev gravid direkt igen! Min gissning är att äggen blev dåliga pga överstimuleringen och inget annat.  Blir fortfarande rasande när jag tänker på läkaren som sa att jag aldrig skulle kunna få egna barn!
    det va exakt samma för mig. Läkarna skulle precis ställa mig i kö för ÄD men då tog mitt förhållande slut och jag träffade en ny. Ett oskyddat samlag blev en liten dotter, något jag trodde va helt omöjligt efter åtta års barnlöshet?? Jag vart också överstimulerad vid våra ivf,er...
  • Toppenloppan

Min bakgrund:

Gravid i vecka 38+2 efter 4 års kamp mot barnlösheten. Lyckades äntligen efter 6:e IVF-återförandet (4 IVF, 2 FET). Har endometrios vilket hittades under utredningen.
    Har egentligen 100-tals tankar jag skulle vilja förmedla men skriver ner några....

# VÄNTA inte!!! Detta tål att upprepas hur många gånger som helst! Vänta inte "över sommaren" utan sök hjälp via Landstinget när ni försökt hemma i 12 månader, eller på privat klinik tidigare om ni har råd!

# Oavsett hur erfaren eller duktig IVF-läkare så finns tyvärr inte alltid svaret på "varför" det inte går, trots fina resultat vid IVF. Läs gärna på fakta på tex FL och våga ifrågasätta MEN....lita oxå på att läkarna faktiskt har stor erfarenhet och kunskap, annars blir man bara misstänksam och "knäpp". FL är en fantastisk källa till kunskap, stöd och pepp men oxå ett forum för många "vilda tankar" och kunskap tagen ur sitt sammanhang. BYT läkare eller klinik om ni inte känner förtroende.

# BERÄTTA för familj, vänner och kollegor. Var beredd på "dumma" frågor och kommentarer och förklara då så detaljerat ni kan. Utan allas stöd och förståelse skulle vi aldrig klarat detta, IVF innebär mycket frånvaro på jobbet tex...

# Ställ in er mentalt på att det INTE går på första IVF-försöket OCH att hela världen ändå kan rasa efter första misslyckade försöket.

# Slutligen: GE INTE UPP!!!  Även om 2/3 av alla par som gör IVF lyckats föda sitt efterlängtade barn efter 3 IVF-försök så tar det inte sällan minst 3 ytterliggare försök innan man lyckas.

2011 ska bli ett bättre år!
  • lantisen02

- har lärt mig att vara tacksam för det man har ,  istället för att fokusera på det man inte har "bebisen".
    är inne på 2:a kuren pergo och vi ligger som kaniner jag och mannen.

- ett annat tips är att göra något helt annat ett tag, fokusera på tex att boka en resa eller göra något kul du och mannen. Vi gifte oss här i maj som tog bort fokuset på barn lite, det var underbart! vi hade tänkt vänta med giftemål, men vi var tvungen att ha något kul att se fram emot i all denna misär som man ibland känner...

-prata mycket med varandra och stötta. min man öppnar sig mer och mer...

Tack för en super bra tråd från en som kämpar vidare

• nirakanna2

När det ser mörkt ut, tänk på att det kan komma en dag när de svåra minnena börjar blekna och man aktivt måste påminna sig om att vara extra tacksam för barnskratten i rummet bredvid. Så har jag det nu, med en 3-åring hemma. Hade vi inte orkat vårt 4:e försök när vi egentligen inte pallade mer, hade han inte stojat just nu.
    Kram och lycka till till alla som behöver! 

• Glitter2

Vänta inte!
    Har ni försökt ett år, sök hjälp!

Tro inte och lyssna inte på alla råd om att slaaaaappna bara aaaaav så går det... Blä

Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade