• Toppenloppan

Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade

Min bakgrund:

Gravid i vecka 38+2 efter 4 års kamp mot barnlösheten. Lyckades äntligen efter 6:e IVF-återförandet (4 IVF, 2 FET). Har endometrios vilket hittades under utredningen.
    Har egentligen 100-tals tankar jag skulle vilja förmedla men skriver ner några....

# VÄNTA inte!!! Detta tål att upprepas hur många gånger som helst! Vänta inte "över sommaren" utan sök hjälp via Landstinget när ni försökt hemma i 12 månader, eller på privat klinik tidigare om ni har råd!

# Oavsett hur erfaren eller duktig IVF-läkare så finns tyvärr inte alltid svaret på "varför" det inte går, trots fina resultat vid IVF. Läs gärna på fakta på tex FL och våga ifrågasätta MEN....lita oxå på att läkarna faktiskt har stor erfarenhet och kunskap, annars blir man bara misstänksam och "knäpp". FL är en fantastisk källa till kunskap, stöd och pepp men oxå ett forum för många "vilda tankar" och kunskap tagen ur sitt sammanhang. BYT läkare eller klinik om ni inte känner förtroende.

# BERÄTTA för familj, vänner och kollegor. Var beredd på "dumma" frågor och kommentarer och förklara då så detaljerat ni kan. Utan allas stöd och förståelse skulle vi aldrig klarat detta, IVF innebär mycket frånvaro på jobbet tex...

# Ställ in er mentalt på att det INTE går på första IVF-försöket OCH att hela världen ändå kan rasa efter första misslyckade försöket.

# Slutligen: GE INTE UPP!!!  Även om 2/3 av alla par som gör IVF lyckats föda sitt efterlängtade barn efter 3 IVF-försök så tar det inte sällan minst 3 ytterliggare försök innan man lyckas.

2011 ska bli ett bättre år!
Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade