• StoraM

Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade

Hej

Jag har också ngt jag vill dela med mig av. Jag gjorde sex ivf, tre graviditeter och tre missfall.

Sedan bestämde vi oss för adoption. Det var det bästa vi har gjort och jag önskar att vi iaf hade ställt oss i kö i samma ögonblick som vi förstod att detta skulle inte bli så lätt. Adoption är inget andrahandsalternativ utan ännu ett fantastiskt sätt att få barn även om man inte tänker så när man är i situationen "Min kropp fungerar inte som jag trodde".

Tyvärr separerade jag och min man av andra orsaker och adopterade aldrig. Men jag valde att stå kvar i kö, utifall att jag inte skulle träffa en bra kille att försöka med igen och fr att jag inte vill stressa fram en relation utan ha valet att kunna göra som jag vill.

Hör och häpna, nu är jag gravid igen och håller tummarna att det ska gå vägen den här gången. Jag blev gravid på naturlig väg med en kille jag träffat ett fåtal gånger. Dessutom under vad jag trodde var en "säker" period. Jag har aldrig trott på att mankan vara inkompatibel med någon. Herregud, spermier som spermier och ägg som äggg... Men den killen jag blev gravid med är väldigt attraktiv och min försat tanke när jag kom i närheten av honom var hur galet gott han luktade. Känns det igen? Ännu en grej som jag inte trott på men som vissa forskare hävdar. Och detär inte hans parfym som luktar gott, det är han.

Det jag vill säga är iaf - var inte ledsna, det finns flera bra alternativ till att få barn den vanliga vägen. Och vill du ha ett barn att ta hand om och älska så är adoption utmärkt. Inga påfrestande behandlingar, ingen graviditetsoro... Men vill du ha en kopia av dig själv så får du kämpa på...

Men en lyckad ivf eller misslyckad behöver inte avgöra om du ska leva barnlös eller inte.

Så må inte dåligt i onödan. Oroa er inte i onödan. Känn inte skuld att ni hellre vill ha ett "eget" barn istället för att adoptera. Ställ er i kö och ha det som ett alternativ, kanske hjälper det er att slappna av. Det är en lång process och detär lika bra att börja köa när ni inte är superangelägna.

Kram till er alla          

Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade