• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • The75

Hej
    Ja Memaja han var lite små dålig och lite extra känslig 2-3 dagar efter,kompisens son fick feber.

• Paltkoma

puh, vacc-sprutorna låter superjobbiga tea o memaja;( om 2,5 v är det vår tur...inget jag ser fram emot, det skär ju i hjärtat när ens lill* har ont...
    sitter o läser en föräldratidning o där finns annons med ngn slags plåster som bedövar inför nålstick mm. jag har aldrig hört talas om det. har ni? är det ngn som använder det el är det bara ännu fler kemikalier för den lilla kroppen?
    får de mer känningar av 5mån-vaccinet än det vid 3 mån?

ivf-dagar- hoppas du inte behöver vänta allt för länge o att mini snart är här! håller med memaja, omlott är det enda vi använde första månaderna (o fortfarande favorit), alldeles för krångligt med överhuvudet-bodiesar.  innan dess är det ju "bara" själva leveransen att fixa;) lycka till!

• Memaja

Jaa, Paltkoma de här två dagarna har nog varit de två jobbigaste dagarna sedan de kom... Så mycket tårar (hos alla tre). När du säger det, så har jag faktiskt också sett annonser för det där plåstret. Men jag undrar hur mycket det hjälper och vad det innehåller? Och det känns mer som om det är innehållet som gör ont än själva sticket. Om jag har förstått det rätt så är det samma sprutor som de får vid 5 mån som vid 3 mån, men mina kände inte av 3 mån-vaccinet så här mycket. Hur har ni andra upplevt det?

• sommar201106

Hej alla!

För oss gick det mycket bättre vid 5-månaders sprutan, skrutt fick alvedon direkt när vi kom hem och blev inte alls ledsen som hon blev vid 3-månaders sprutan.
    Det finns ju Embla som man kan stryka på innan för att lindra sticket (tror man kan använda det på barn, men dubbelkolla för säkerhets skull innan).

Lycka till!

• Chocolate Eclaire

Hej!

Ett tips är att använda EMLA-kräm som bedövar. Funkar bra. Man sätter en klick på stället där sticket ska vara, under ett ett plåster, ngr timmar innan. Sedan har jag bett om att de ger sockerösning i samband med sticket för socker har en otroligt smärtlindrande effekt.
    När min äldsta var lite större (hade börjat äta fast föda oxå) gav jag honom en sockerbit själv.

• The75

Hej
    I min prins fall så var själva sticket inte så farligt andra gången men han hade ont i benet och var röd och öm efter och kände sig inte riktigt som sig själv ;0)

• Pussesnuttan

Har precis varit på Kvinnokliniken på SÖS och ännu en gång förvånats över okunskapen kring äggdonation. Tycker det är sorgligt när läkare pratar om "den andra mamman". Men idag var jag på hugget och orkade ta det, så nu vet i alla fall hon lite mer om hur äggdonation funkar och vem som är mamma och vem som är donator :)

• WildaMathilda
    Pussesnuttan skrev 2012-01-16 12:15:39 följande:
    Har precis varit på Kvinnokliniken på SÖS och ännu en gång förvånats över okunskapen kring äggdonation. Tycker det är sorgligt när läkare pratar om "den andra mamman". Men idag var jag på hugget och orkade ta det, så nu vet i alla fall hon lite mer om hur äggdonation funkar och vem som är mamma och vem som är donator :)
    Me like!
  • The75

Hej
    Pussesnuttan bra gjort :0) jag hade blivit tokig eller iallafall mycket upprörd om någon hade yppat de orden,då har man ingen aning om vad en mamma är!
    Undra om man inte skulle dra igång kurser för att utb folket.
    Hur kan det komma sig att folk som jobbar inom sjukvården, gyn, förlossning,MVC och BVC vet så lite om ÄD ? Det måste ju föddas ganska så många ÄD barn i Sverige varje år dels dom som kommer till via ÄD här hemma och dels ett stort antal som kommer till på kliniker världen över så varför vet dom då så lite? Är det så att många som gjort ÄD fortf mörkar om det och låter bli att berätta eller är det skrämmande på något vis??? Önska jag hade svar på den frågan!

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm