• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Carrella

Tack Miss Smilla! =) Håller tummarna för dig! 

Vad heter den kliniken? Jag behöver inte heller några pluttinutt rum bara man får sakerna gjorda :P Och det låter ju jätte bra med VUL och extra ultraljud =) 

Jag bor i Örebro så har ju en liten bit att resa men det är det absolut värt! Ringde du till kvinnokliniken på sjukhuset? Vi har en privat gynekolog här i Örebro som tog om jag inte minns fel 700 kr och då ingick alla prover man tog.Funderade på att gå till han/hon...eller om jag ska ringa min vårdc för att få träffa en barnmorska och göra alla proverna. För visst är väl de gratis på vårdc? Jag har inte ont om pengar men tycker att det är onödigt att betala mer än vad man behöver...

Min allra bästa vän har samma pojkvän sen tonåren (vi är idag 30 + båda två) och de har medvetet väntat med att skaffa barn men hon har ju iaf ett alternativ. Jag har föröskt att föra ämnet på tal, men det blir aldrig så att jag fullföljer och berättar. Jätte jobbig...jag litar på henne och allt det där men i just denna fråga så tror jag inte eller det känns inte som om hon förstår =(  

• Carrella

Mmmbop tack! och ett jätte stort GRATTIS!! =)) 

Då ska jag välja den privata gynekologen jag hittade här i Örebro det får vara värt de hundralapparna. =)
    Och jag följer med glädje din blogg och din resa!

När jag kommit längre på väg mot målet så ska jag berätta men just nu avvaktar jag lite och förbereder de lite grann sakta men säkert! =) 

• Fröken Smilla

Carrebarre:

Det är Gyn Grønlund i Helsingör: www.gyngronlund.dk/index.php (det är Lars Grønlund som utför inseminationerna). En liten klinik på en mysig liten innergård mitt i Helsingör, med gångavstånd från färjeläget. Han är en enkel och rak man som är trevlig och tillmötesgående. Fräscha och fina lokaler, känns rent och prydligt.
    Han kräver inte att några tester görs, men rekommenderar att man testar för de vanliga könssjukdomarna. Det är ju jättebra också att han gör VUL och han berättar och beskriver om det han ser.

Jag ringde gynmottagningen på vårt sjukhus här. Har inte hört talas om någon privat gyn här som är villig att ta emot singeltjejer, så jag håller mig nog till det. Vet inte hur utgifterna blir... Jag kommer att göra minst två inseminationer innan jag vill utredas, jag har inget som misstänker att jag borde ha svårt att bli gravid (tvärtom så verkar kvinnorna i min släkt ha lätt för det där med graviditeter hehe).

Imorgon har det gått 14 dagar sen min första insemination och jag hoppas verkligen det tagit sig för det är en ganska dryg process att gå igenom månad efter månad...

• Mmmbop
    Carrella skrev 2011-09-14 14:21:31 följande:
    Mmmbop tack! och ett jätte stort GRATTIS!! =)) 

Då ska jag välja den privata gynekologen jag hittade här i Örebro det får vara värt de hundralapparna. =)
    Och jag följer med glädje din blogg och din resa!

När jag kommit längre på väg mot målet så ska jag berätta men just nu avvaktar jag lite och förbereder de lite grann sakta men säkert! =) 

+ miss smilla

Min privata gyn har alltså sagt till mig att jag inte får säga när jag är på provtagningar och grejer att jag är singel. Tydligen har socialstyrelsen eller någon börjat gå på "vården" om att de inte ska hjälpa oss singelinseminerar i Sverige eftersom det är olagligt här. Min gyn hjälper mig ändå och skriver typ bara undersökning i min journal. Så om ni absolut inte måste säga att ni är singlar, gör inte det. Då kan man bli nekad både det ena och det andra om man har otur.

Hitta en bra (privat) gyn som kan hjälpa och ändå veta så att säga, det var väl egentligen det jag ville ha fram =)

Lycka till!
  • Mmmbop

PS: När man väl är gravid är det ju lugnt att tala om som det är, då kan de inte neka dig vård i vilket fall tydligen.

• Mmmbop

Hmm, förlåt men jag måste förtydliga inlägg 184: de har alltså blivit tillsagda att inte hjälpa oss svenskor som singelinseminerar i danmark... Eftersom vi är svenska medborgare och det inte är tillåtet i sverige. Jag gissar att de menar att vi får göra allt i danmark och betala för det själva.

• Carrella

Det kan ju vara skönt att veta själv också att man är frisk och fri från sjukdomar. 
    Jag ska genast gå in på hans sida och kolla runt =) Och som det låter på dig så e han en go gubbe =)
    Och så känns det bra att han inte tar lika mkt betalt som på de andra klinikerna.

Jag har också sagt till mig själv att 3 försök ska jag göra. Jag gjorde en abort när jag 19 år så vet att jag KAN bli gravid men man vet ju som sagt aldrig man kan ju ha haft nån infektion man inte vet om som kan ställa till problem. Jag hoppas ju att det ska räcka med en gång men efter vad jag läst så fungerar det inte så ofta på första försöket. Men jag håller tummen för din skull att du har samma lätthet att bli gravid som de andra kvinnorna i din släkt! och för min egen skull när jag kommit så långt =)  

• Fröken Smilla

Tack för infon mmmbop

Sitter här och har fått mens. Så himla typiskt att det sker tom innan BIM. Hann inte ens testa med CB-testerna. Känns för jävligt.

• Carrella

Ja det är inte klokt att Sverige som vill skryta om att de är så moderna. Att de inte ens vill hjälpa en människa att bli lycklig men missbrukarfamiljer hjälper de utan problem...sorry blir lite arg! VIll inte utmärka någon att de är bättre eller sämre...

Men jag ska lyda ditt råd Mmmbop och bara säga att jag vill genomgå en undersökning för att se om jag är frisk =) Tack för rådet!!  

• Carrella

O nej! Miss Smilla!!! Är så ledsen för din skull!!! Det kan inte bara vara en liten blödning har hört att man kan få det...? 

Massor av tröstkramar!!!  

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!