• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Anonym

Men det är väl klart att bvc har koll på det! Våran läkare sätter barnen upp redan vid 4 mån för att se om dom kan balansera sin kropp lite grann... Med tanke på att du lägger ut detta för allmän beskådning så kanske det finns en anledning varför din "kompis" inte talar ut med dig!

• Anonym

Jag tror också att BVC måste veta om detta redan, kanske det är något med barnet som hon bara väljer att inte delge med dig TS?

Jag tror du ska hålla dina tankar för dig själv, för det är nog inget hon har gjort för att få hennes barn sådär heller, du kan ju försöka prata med barnet ofta, öva på att sitta och sånt för skojs skull när du är där, inte för att vara elak utan hjälpsam. Så vet du att barnet iaf får lite övning..

Så håll dig bara utanför det TS :)

• studentbruttan29

Herregud..sköt du ditt istället.

• PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 22:12:29 följande:
    Men du skojar va? Vad ska det stå i den anmälan?

Jag känner till en som har ett barn som inte kan sitta fastän barnet är ett år..! Och att mamman bullar upp med kuddar som stöd... ! (Hemsk mamma - bättre att barnet slår huvudet i golvet kanske?!) Och maten - ja huah - hon ger barnet ersättning...! (Är inte det för barn?) Och fruktprué...! Vad är "riktig" mat om jag får lov att fråga? Är ersättning och fruktpuré låtsasmat?!

Och att de mestadels är hemma - det är för fan ingen lag på att ta med barnet på kafe? Eller öppna förskolan? Ikea? Mataffären?

SLUTA lägga er i så in i bänken - hur fan kan det vara välvilja att lägga sig i på det här sättet? Tycker snarare att TS borde titta lite närmare på ord så som respekt, empati, hänsyn och omtanke?
    Jag skulle förmedla min oro kring ett barn som inte tycks utvecklas normalt, som tycks understimulerat och undernärt (miss-närt). Om så ej är fallet så kommer det ju uppdagas.

(Min omtanke gäller i första hand barnen, och inte deras föräldrars eventuella stolthet.)
  • PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 22:12:29 följande:
    Men du skojar va? Vad ska det stå i den anmälan?

Jag känner till en som har ett barn som inte kan sitta fastän barnet är ett år..! Och att mamman bullar upp med kuddar som stöd... ! (Hemsk mamma - bättre att barnet slår huvudet i golvet kanske?!) Och maten - ja huah - hon ger barnet ersättning...! (Är inte det för barn?) Och fruktprué...! Vad är "riktig" mat om jag får lov att fråga? Är ersättning och fruktpuré låtsasmat?!

Och att de mestadels är hemma - det är för fan ingen lag på att ta med barnet på kafe? Eller öppna förskolan? Ikea? Mataffären?

SLUTA lägga er i så in i bänken - hur fan kan det vara välvilja att lägga sig i på det här sättet? Tycker snarare att TS borde titta lite närmare på ord så som respekt, empati, hänsyn och omtanke?
    Vad är det i mitt inlägg du tycker visar på brist på empati, respekt och omtanke? För allt jag skrev kommer därav. Jag ser inte socialtjänsten som ett straff utan som ett potentiellt stöd. Att vilja någon detta är väl empatiskt?
  • Anonym (nämen sluta!)
    PennyD skrev 2011-02-23 22:58:59 följande:
    Vad är det i mitt inlägg du tycker visar på brist på empati, respekt och omtanke? För allt jag skrev kommer därav. Jag ser inte socialtjänsten som ett straff utan som ett potentiellt stöd. Att vilja någon detta är väl empatiskt?
    Du anser att en anonym anmälan är en handling i all välmening. Respekterar man någon så anmäler man väl inte den personen anonymt? Empati? Hur menar du då? Och omtanke? Får för allt i världen inte ihop det med en anonym anmälan till socialtjänsten...?

Och du skriver att du ser det ur barnet synvinkel - ett barn som inte utvecklas normalt - vad ska soc göra åt det? Och missnärt? Så ger man barnet oboy, skogaholmslimpa, saft och kräm - då ska soc ta barnet? För att det är bäst för barnet? 
  • Anonym (änglamamma)
    Anonym (jag) skrev 2011-02-23 15:57:48 följande:

Bvc har INTE alltid koll.. vet en som har gått dit med sitt barn.. de har ej sagt någon.. hon har träffat läkare och sköterska..  han är väldigt sen.. kan ej gå eller prata. hon har fått fixa det mesta själv. Ringa läkare osv.. han är över 2 år..    

Jag kommer förmodligen aldrig kunna lita på BVC någonsin igen. Jag påtalade flera gånger att jag trodde att något var tokigt, men nej då, allt var så normalt så. Nu är min son död. Han blev bara 5 månader. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag litade på vad de sa.
  • PennyD
    Anonym (nämen sluta!) skrev 2011-02-23 23:08:10 följande:
    Du anser att en anonym anmälan är en handling i all välmening. Respekterar man någon så anmäler man väl inte den personen anonymt? Empati? Hur menar du då? Och omtanke? Får för allt i världen inte ihop det med en anonym anmälan till socialtjänsten...?

Och du skriver att du ser det ur barnet synvinkel - ett barn som inte utvecklas normalt - vad ska soc göra åt det? Och missnärt? Så ger man barnet oboy, skogaholmslimpa, saft och kräm - då ska soc ta barnet? För att det är bäst för barnet? 
    Jag tycker inte att det behöver vara respektlöst att göra en insats anonymt. Det kan t.ex. vara skönt för den andra föräldern att slippa veta hur illa man uppfattar något. Så att man kan förbli ett stöd under processens gång. Det finns säkert många som föredrar klarspråk, jag t.ex., men min uppfattning är att många föräldrar har svårt för det.

En anmälan till socialtjänsten ser jag som en försäkring. En tjänst som finns till hands för att försäkra oss om att alla mår väl och att de som inte gör det får hjälp. Hjälp är alltså vad det handlar om, och det tycker jag är omtanke.

Jag kan inte föreställa mig att soc omhändertar ett barn på grund av en något bristfällig kost. De omhändertar sällan barn. Och skulle de göra det så har de säkert sina skäl, och då är det ändå för väl. Sannolikt är snarare att de, om de kan bekräfta misstanken om bristande omsorg kan hjälpa föräldern till rätt redskap för sitt föräldraskap eller eventuellt , om barnets problem enbart är biologiskt/genetiskt betingade, remittera till läkare  för deras hjälp.
  • PennyD
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-02-23 23:12:53 följande:
    Jag kommer förmodligen aldrig kunna lita på BVC någonsin igen. Jag påtalade flera gånger att jag trodde att något var tokigt, men nej då, allt var så normalt så. Nu är min son död. Han blev bara 5 månader. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag litade på vad de sa.
    Jag beklagar verkligen sorgen. Kan inte tänka mig något mer fruktansvärt.

Det är också därför jag angående institutioner och deras uppgift brukar säga att hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hellre noggrann än slarvigt. Hellre det säkra före det osäkra.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!