stresss skrev 2011-03-04 20:35:14 följande:
Barn är olika och har olika behov. Barn som kan sitta vid 1 års ålder gör det inte för att deras föräldrar har varit extraduktiga, utom för dom har förmågan. Att man saknar förmågan att sitta kan bero på att barnet har en svårighet, eller att den helt enkelt är sen. Samma gäller maten. alla barn äter inte allt som serveras.
Och har man ett barn som inte beter sig som alla andra så kommer alla möjliga människor med dom mest konstiga förklaringar, som för det mesta går ut på att det beror på föräldrarna.
Även om man vanvårdar ett barn ganska grovt, så innebär det ganska ofta att barnen till det yttre utvecklas som alla andra. man kan oftast inte märka vanvård på barnens utveckling.
Däremot så anklagar sig de flesta föräldrar till barn med svårigheter, av sig själva och omgivningen för att vara orsakerna till barnens svårigheter.
Din väninnas barn vrkar inte speciellt ostimulerad eller vanvårdad, det finns faktiskt inget som pekar på det, även om hon inte tar hand om honom exakt på samma sätt som du tar han om ditt barn, som är en annan individ med andra behov.
Om du undrar om hon inte även ger honom annan mat kan du ju alltid fråga.
Det är vanligt att små barn som rör sig lite är tjockare. De går ner i vikt när de blir mer aktiva, och det är inte farligt och leder inte till övervikt högre upp i åldrarna.
Fast det där stämmer ju inte. Eftersom vi var uppsatta på adoption en längre tid och väldigt insatta i det vet jag väldigt mycket om ostimulerade barnhemsbarn och hur OFTA de är efter i utvecklingen just på grynd av ostimulans. De får mat, rena kläder, leksaker och allt annat men saknar stimulans.
Jag tycker fortfarande det är hemskt att så många i tråden tycker det är bättre att blunda för barnet KANSKE inte far illa. Hellre reagrea en ggr för mycket än för lite tycker jag när det gäller barn. En 1-åring som tillbringar större delen av sin tid i en barnstol är inte helt ok enligt mig.
Och snälla alla som tjatar om att barn utvecklas olika....Det vet vi och det är inte det som detta handlar om!