• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Seldonia

Anmälan till soc är kanske inte vad som behövs när ett barn inte utveckas normalt? Att motoriken inte hänger med tycker jag är ett tecken på att det är något MER äv eventuell understimulans som är på tok.

Ofta anpassar man sig som förälder till ett handikappat barn, och föräldrar till friska barn kan ha många åsikter om hur man beter sig kring mat och andra situationer. När det är som du beskriver TS, så tror jag att det inte bara beror på mamman att det ser ut som det gör.

Berätta att du tycker att hennes barns utveckling inte alls verkar hänga med, och uppmana henne att söka hjälp på BVC eller ännu hellre barnkliniken!

• Anonym (usch)
    PennyD skrev 2011-02-23 23:55:53 följande:
    Jag tycker inte att det behöver vara respektlöst att göra en insats anonymt. Det kan t.ex. vara skönt för den andra föräldern att slippa veta hur illa man uppfattar något. Så att man kan förbli ett stöd under processens gång. Det finns säkert många som föredrar klarspråk, jag t.ex., men min uppfattning är att många föräldrar har svårt för det.

En anmälan till socialtjänsten ser jag som en försäkring. En tjänst som finns till hands för att försäkra oss om att alla mår väl och att de som inte gör det får hjälp. Hjälp är alltså vad det handlar om, och det tycker jag är omtanke.

Jag kan inte föreställa mig att soc omhändertar ett barn på grund av en något bristfällig kost. De omhändertar sällan barn. Och skulle de göra det så har de säkert sina skäl, och då är det ändå för väl. Sannolikt är snarare att de, om de kan bekräfta misstanken om bristande omsorg kan hjälpa föräldern till rätt redskap för sitt föräldraskap eller eventuellt , om barnets problem enbart är biologiskt/genetiskt betingade, remittera till läkare  för deras hjälp.
    Mitt barn har autism o jag fick höra av omgivningen före diagnosen, att han skulle prata bättre om jag läste fr honom. Hade nån anmält mig till soc hade jag blivit fly förbaskad. Jag kände att nåt var fel, bad BVC om hjälp o de ville att jag skulle avvakta, men till sist krävde jag tid hos logoped. Om man nu tror att föräldern inte är medveten om problemet, kan man ta upp det men inte mer,så länge barnet mår bra.
  • Anonym (usch)
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-02-23 23:12:53 följande:
    Jag kommer förmodligen aldrig kunna lita på BVC någonsin igen. Jag påtalade flera gånger att jag trodde att något var tokigt, men nej då, allt var så normalt så. Nu är min son död. Han blev bara 5 månader. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag litade på vad de sa.
    Så fruktansvärt! Vad var du orolig för o vad konstaterades som dödsorsak? Jag har inte mist något barn, men tappat också förtroendet för BVC. Min son vägrade sova på ena sidan, vi såg att han blev platt på ena sidan huvudet o bad om hjälp.Då sa BVC att de sett det ett tag. Då var vi tvungna att tvinga honom att sova på andra sidan. Tänk om de sagt till tidigare, så vi kunnat ta det lugnare. Huvudformen rättade nästan till sig o att han bara ville sova på en sida, visade sig bero på att halsmusleln tryckts ihop pga.förlossning med tång.
  • Anonym (usch)
    Laura03 skrev 2011-02-23 18:58:08 följande:
    Att använda mun och tunga är finmotorik. När barnet jollrar använder den tungan för att forma ljud.
    Räknas inte till finmotorik.
  • Anonym (usch)

Ni som är snabba med att hojta anmälan: En soc.anmälan på en oskylig är en oerhörd kränkning o påfrestning.Om föräldern jobbar med barn o blir anmäld, får den inte jobba så länge utredning pågår. Det är inte bara att anmäla o tro att det inte ger problem.

• PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 07:53:23 följande:
    Mitt barn har autism o jag fick höra av omgivningen före diagnosen, att han skulle prata bättre om jag läste fr honom. Hade nån anmält mig till soc hade jag blivit fly förbaskad. Jag kände att nåt var fel, bad BVC om hjälp o de ville att jag skulle avvakta, men till sist krävde jag tid hos logoped. Om man nu tror att föräldern inte är medveten om problemet, kan man ta upp det men inte mer,så länge barnet mår bra.
    Jag uppfattar det som att hon befarar att barnet faktiskt inte mår bra. Hur länge ska man vänta menar du? Och återigen, om miljön inte är orsaken utan det rör sig om något genetiskt betingat, då kan mamman bara tala om detta, vet hon det inte så är det ändå bara bra att hon får veta det illa kvickt. Eller?
  • Anonym (Trött!)

Har inte läst tråden sedan i förgår men ser att den fortsätter i samma mönster....dvs att alla tycker att man inte ska lägga sig i och hellre blunda för ev problem. Jag vet ju precis som alla andra att barn utvecklas olika och om mamman hade behandlat barnet normalt hade inte jag heller reagerat . I detta fallet tycker iallafall jag att det låter som understimulering vilket är fruktansvärt och kan påverka barnet hela livet.
    Ni menar alltså att det är ok för en 1-åring att tillbringa större delen av sin tid i en barnstol, att nästan aldrig få vara utomhus???? Nej, jag vet inte helt säker att det är så men är det värt att chansa och istället låta barnet lida och få men för livet???
    Jag är så trött på att alla bara tänker på hur synd det är om föräldrarna om man reagerar men vem tänker på barnen?? Idag är det så otoligt många barn som far illa utan att någon reagerar och den här tråden( förutom TS) får mig verkligen att fatta hur det kan bli så!   

• PennyD
    Anonym (usch) skrev 2011-02-24 08:03:06 följande:
    Ni som är snabba med att hojta anmälan: En soc.anmälan på en oskylig är en oerhörd kränkning o påfrestning.Om föräldern jobbar med barn o blir anmäld, får den inte jobba så länge utredning pågår. Det är inte bara att anmäla o tro att det inte ger problem.
    Det var mer än jag visste. Min uppfattning är nämligen att misstanken måste bekräftas innan en utredning ens påbörjas, och då kan det vara så att jobbet med barn får vänta. Vilket jag menar är bra, för då har man ju konstaterat att denna människa gjort något illa och alltså inte kunnat förklara barnets symptom med någon biologisk diagnos.
  • Anonym (usch)
    PennyD skrev 2011-02-24 08:13:59 följande:
    Det var mer än jag visste. Min uppfattning är nämligen att misstanken måste bekräftas innan en utredning ens påbörjas, och då kan det vara så att jobbet med barn får vänta. Vilket jag menar är bra, för då har man ju konstaterat att denna människa gjort något illa och alltså inte kunnat förklara barnets symptom med någon biologisk diagnos.
    Jobbet med barn får vänta? Hur ska personen försörja sig under de kanske 7 mån som utredningen pågår? Det är bara om soc är HELT övertygade om att den anmälde är oskyldig, som utredning inte påbörjas. Sen vet jag inte om det står i några papper att man blivit anmält,men inte behövt utredning eller hjälp. Bara för att barnet inte har diagnos, behöver det inte va förälderns fel. Barnet kan va sent utvecklat. Vakna!
  • Anonym (usch)
    Anonym (Trött!) skrev 2011-02-24 08:11:59 följande:
    Har inte läst tråden sedan i förgår men ser att den fortsätter i samma mönster....dvs att alla tycker att man inte ska lägga sig i och hellre blunda för ev problem. Jag vet ju precis som alla andra att barn utvecklas olika och om mamman hade behandlat barnet normalt hade inte jag heller reagerat . I detta fallet tycker iallafall jag att det låter som understimulering vilket är fruktansvärt och kan påverka barnet hela livet.
    Ni menar alltså att det är ok för en 1-åring att tillbringa större delen av sin tid i en barnstol, att nästan aldrig få vara utomhus???? Nej, jag vet inte helt säker att det är så men är det värt att chansa och istället låta barnet lida och få men för livet???
    Jag är så trött på att alla bara tänker på hur synd det är om föräldrarna om man reagerar men vem tänker på barnen?? Idag är det så otoligt många barn som far illa utan att någon reagerar och den här tråden( förutom TS) får mig verkligen att fatta hur det kan bli så!   
    Hur behandlar man ett barn NORMALT? Är bara ditt sätt att behandla barn normalt? Mitt barn utvecklades inte normalt, jag bad om hjälp men berättade inte för alla o han hade inte mått bra av att jag behandlat honom sk.normalt. Har du barn själv? Skulle inte tro det. Hur vet du att ungen sitter i barnstol så mycket o sällan är ute? Är du där varje dag flera timmar? Läs mina inlägg om vad som sker ifall oskyldiga anmäls.
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!