• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • anne h
    Anonym skrev 2011-02-22 21:51:06 följande:
    Ursäkta, glömde att utesluta barn med funktionshinder i mitt inlägg. Givetvis är dessa barn undantag. Jag menade helt friska barn i mitt inlägg.
    "helt friska barn"? *flinar* undrar vad min kärnfriska unge med DS är då...? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Topcom

Jag tror på att barnet sitter, kryper och står när barnet är redo. Man kan inte öva fram något utan när barnet känner naturligt att de vågar något så gör den det. Balanssinnet ter sig olika på alla barn. 

• Anonym
    anne h skrev 2011-02-22 22:08:41 följande:
    Säkert helt underbar!
  • Anonym
    Anonym (nyfikna) skrev 2011-02-22 22:00:42 följande:
    Är själv mamma till ett barn med funktionsnedsättning.

Det heter funktionsnedsättning faktiskt! (Funktionshinder är det som samhället gör det till genom att vara otillgängligt).

Hursomhelst var vi på barnkalas i helgen. Många barn i olika åldrar och många mammor. Alla mammor pratade naturligtvis om sina barn, deras utvecklingsnivåer, personligheter etc.

Ingen frågade något om mitt barn. De nonchalerade mitt barn men följde barnet nyfiket med blicken. De trodde att jag inte såg det).

Innan vi skulle gå var det en mamma som absolut inte kunde hålla sig utan var tvungen att fråga, precis innan hon skulle gå: "- Har ditt barn sånt där XXXXXX???"
    - Ja, svarade jag. Sedan sa jag inget mer och hon slutade fråga för hon märkte väl att jag inte ville diskutera mitt barns diagnos med henne.

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att det är jävligt trist, både för barn och förälder, att vara identifierad med en funktionsnedsättning. Sluta bry er att förhöra oss! Vi vill bara vara som alla andra, vara med i gemenskapen och inte bli ifrågasatta. Att jämt få svara påera nyfikna frågor är ytterligare en börda förutom den att man träffar olika vårdpersonal hela tiden som man måste redogöra för och berätta bakgrundshistorik och diagnos för.
    Förlåt, men det här tycker jag låter lite galet. Du säger att du inte vill svara på "nyfikna frågor" men du irriterar dig på att ingen frågade något om ditt barn, trots att de noterade att det var avvikande?
  • Ari Gold
    Anonym (BVC-sköterska) skrev 2011-02-22 21:16:38 följande:
    Om jag hade varit som du så hade jag ringt (Du kan göra det anonymt) till det BVC där din kompis går och bett dem ta en extracheck på barnet. I bästa fall har de bara "förspillt" en halvtimme på ett besök som inte behövdes, i värsta fall så har du rätt i dina farhågor. Lycka till! Din kompis skall vara glad för att du bryr dig!
    Men varför denna brådska? Om BVC inte sett något än (vilket desäkert har) så gör de väl det vid nästa utvecklingsbedömning.

Det verkar som om många här tror att BVC har någon magisk knapp de kan trycka på om ett barn inte utvcklas korrekt, och liksom rätta till detta. Så fungerar det inte.

Om barnet nu har ett funktionshinder spelar det i de flesta fall ingen som helst roll vid exakt vilken ålder barnet får en diagnos. Barnetkommer inte få en bättre prognos av att utredas vid 12 månader än vid24. För vems skull ska man skynda? Låt mamma och barn ta den tid de behöver.
  • Poison82
    Sthlmsparlan skrev 2011-02-22 22:06:56 följande:
    Inte undra på att idioter alltid ALLTID ska vara anonyma. Personer som "anonym" bör få en käftsmäll i trynet. Nu kommer jag bli anmäld, men jag skiter i det. Blir irriterad när jag läser anonyma kommentarer som handlar om oskyldiga barn. 
    Ja, det är ju därför dom är anonyma. Jag har inget emot tt anonymitet finns men det är sorgligt att sånna kommentarer alltid ska komma från en anonym identitet. Om hennes unge nu är sånt jäkla praktexempel så kan hon ju visa upp det....
  • Tokern
    anne h skrev 2011-02-22 22:08:41 följande:
    Så länge ditt barn inte åker på en förkylning så är han/hon "helt frisk" eller hur?  Flört Men i förkylningstider ligger vi alla risigt till{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (nyfikna)
    Anonym skrev 2011-02-22 22:11:49 följande:
    Förlåt, men det här tycker jag låter lite galet. Du säger att du inte vill svara på "nyfikna frågor" men du irriterar dig på att ingen frågade något om ditt barn, trots att de noterade att det var avvikande?
    Nej, jag irriterade mig på att de inte behandlade oss som de andra. De studerade mitt barn men ville inte prata "kallprat" med mig som de gjorde med varandra.  Man kan ju faktiskt prata om annat också, eller hur?

Ett exempel: Om ett barn skulle skela med ögonen så går jag inte fram till mamman och börjar prata operation och glasögon med henne. Jag kanske istället frågar vad hennes barn heter. Vad barnet gillar och inte gillar. Vilket dagis föräldrarna har valt. Etc, etc. Förstår du skillnaden?
  • Topcom
    Poison82 skrev 2011-02-22 22:13:21 följande:
    Ja, det är ju därför dom är anonyma. Jag har inget emot tt anonymitet finns men det är sorgligt att sånna kommentarer alltid ska komma från en anonym identitet. Om hennes unge nu är sånt jäkla praktexempel så kan hon ju visa upp det....
    Enligt mig finns inga praktexempel på barn, alla barn är praktexempel, vem säger att ett barn är bättre och smartare för att han/hon är tidig? Jag är själv sen och inte är jag något pucko för det, jag studerar och får bra betyg :) När jag tänker efter så sa mamma till mig att alla mina syskon också var sena. Haha xD

Sitta, krypa och gå kommer förr eller senare. Säg den 10åring som fortfarande inte kan sitta? samma sak med stressen att barnet ska sluta med napp och annat, vilken 10 åring går runt med napp idag? det är OT, men jag ville bara ge jämförelsen. 
  • Topcom
    Anonym (nyfikna) skrev 2011-02-22 22:18:33 följande:
    Nej, jag irriterade mig på att de inte behandlade oss som de andra. De studerade mitt barn men ville inte prata "kallprat" med mig som de gjorde med varandra.  Man kan ju faktiskt prata om annat också, eller hur?

Ett exempel: Om ett barn skulle skela med ögonen så går jag inte fram till mamman och börjar prata operation och glasögon med henne. Jag kanske istället frågar vad hennes barn heter. Vad barnet gillar och inte gillar. Vilket dagis föräldrarna har valt. Etc, etc. Förstår du skillnaden?
    Mden jag förstår att de är lite osäkra. Tror inte att de hade avsikten att frysa ut dig, ibland kan reaktioner komma plötsligt..
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!