• Anonym

Hennes 1åring kan inte sitta!!!!

Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

• Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!
  • Anonym (men)

*Gör vågen för Ari Gold och Anonym(barnläkare)*

Skönt med lite vett och kunskap!

• Anonym (skärpning kanske)
    Anonym skrev 2011-02-22 09:53:10 följande:
    Detta gäller en bekant till mig... Hennes ettåring kan inte sitta?! Det ska väl en ettåring normalt kunna göra?, hon lägger kuddar bakom honom precis som man gör med en 4 månaders! han ålar inte, kryper inte och har heller inte försökt resa sig upp.
    Hon gör inte mkt med barnen, de är mest hemma och ett åringen sitter mkt i matstolen vad jag förstår.
    Jag vet att hon älskar sitt barn, det vet jag, men fattar hon inte vad hon gör med barnet?!

Han verkar heller inte äta som en ettåring borde, min ettåring äter typ allt som vi äter, hennes får ersättning.. ERSÄTTNING?! Yoggi och fruktpure....Alltså barn behöver ju fett å allt sånt för att hjärnan... Barnet väger mkt för att vara ett år.. riktigt tjock...konstigt, med tanke på maten han får.. men å andra sidan rör han sig ju inte ett skit :/

Säger jag något om detta kommer hon säkert ta jätteilla upp... hur ska man göra?!

BARA LÄST TS:

Alla barn är olika. Du kan inte gemföra hennes och ditt eget.
    Min son kröp en vecka innan han gick. Han gick vid 15mån. Satt gjorde han också sent. Han har alltid varit stor för sin ålder, dock hade han längden så han såg inte direkt tjock ut kanske men so? Alla barn VÄXER olika också. Herregud, sköt du ditt istället.  
  • Anonym (mia)

Han kanske har ett handikapp som hon skäms över att berätta.
    Min dotter har autism och var senare än andra barn, var hönsig o så tyckte andra när jag satte kuddar så hon inte skulle trilla.

• Doriath

Om det stämmer det du säger så tycker jag du kan ta upp det med din BVC-sköterska när du är inne nästa gång. Misstänker du vanvård kan man göra en anonym anmälan till soc så görs en utredning.

Att vara mycket hemma är inget negativt i sig, många föräldrar inbillar sig att man är bättre förälder för att man är ute och flänger med barnen. Uppfostran och socialt samspel i småbarnsåren tränas bäst i hemmets lugna vrå.

Vad gäller utveckling så följer inte alla barn normalkurvan. Precis som det finns många barn som är tidiga så finns det naturligtvis lika många barn som är sena, därav normalen.

Är du orolig på allvar, gör något åt det, men tro inte att din kompis kommer vara speciellt tacksam.

Om det inte finns andra omständigheter kring familjen som gör att du drar öronen åt dig, så som tecken på missbruk eller våld, finns det inget som tyder på att du är tvungen att agera för barnets bästa i det här läget.

• Anonym (F:d tjockismamma)

ts, du säger ju att ni inte bor i samma stad, hur vet du hur de har det när inte du är där?? Hon kanske vet att barnet är sen och att det håller på att utredas, men inte orkar svara på frågor om varför han inte sitter osv, vad vet vi egentligen.. men visst kan det stämma oxå att barnet är understimulerad och att hon inte kollat upp.. men jag gissar att hon oroar sig ändå.. sen tog jag illa vid mig av tjockispratet.. jag vägde dubbelt så mycket än vad jag borde nä barnen var små (dock bantat bort det mesta) men bara för att jag var fet så var jag inte inaktiv. var ute på stan, var ofta till öppna förskolan osv.. tråkigt med fördomar..

• Anonym (S)

När vi var på 8-månaderskontrollen på BVC kunde inte mina flickor sitta så sköterskan kände lite på dem hur stadiga de var osv eftersom de flesta barn kan sitta vid den åldern. Hon sa att vi skulle hem och träna lite och att hon förstod att det inte blev lika mycket träning när man har tvillingar som om man har ett barn som man kan lägga all träningstid på. 5 dagar senare satt ena tjejen och efter ytterligare 3 dagar satt andra tjejen också och när de väl lärt sig så behövde vi knappt några kuddar för då var de jättestadiga från början, de hade nog helt enkelt inte viljan till det innan för när man försökte sätta dem så blev de bara helt stela och skulle stå istället. Nu är de nästan 15 månader och har inte börjat gå förrän nu senaste veckan så de har väl varit lite sena och det är ju väldigt olika från barn till barn men 1 år och inte kan sitta låter ju inte så bra men jag tror säkert att BVC har det under uppsikt, kanske något din väninna inte velat berätta för dig bara. Hon kanske skäms lite för att hennes son inte kan när hon ser andra barn som kan så hon försöker skyla över det med att låta barnet sitta i stolen när du är där.

• Anonym (rätt reagerat)

Det låter lite som om han är utvecklignstörd. För även om man inte stimuleras jättemycket, så nog kan barnet sitta om man sätter det på golvet, vid 12 månader?

• Anonym (shit)
    Anonym skrev 2011-02-22 09:53:10 följande:

Men vet du om hennes 1 åring har belägg för att vara sen i utvecklingen?
  • Tokern
    Ari Gold skrev 2011-02-22 18:15:17 följande:
    Jag skulle tro att din "vän" är mycket väl medveten om att hennes barn har en utvecklingsförsening men väljer att inte tala om det med dig.

Anledningen till att det är svårt för föräldrar till barn med funktionshinder/misstänkt funktionshinder att dela detta med  människor i sin omgivning är att somliga fortfarande än  idag tror att utvecklingsmässiga funktionshinder beror på föräldrarnas agerande. På det sätt du skriver omämnet tycker jag att det är helt logiskt att hon inte vänder sig till dig i frågan.

Det KAN också vara så att hon ännu inte "är där" med att förstå att barnet har en annorlunda utveckling -men det är faktiskt inte ett problem. Den process som det innebär att förstå och smälta att man har ett annorlundabarn måste få ta den tid det tar. Det kan inte pressas fram av omgivningen.

Vid de allra flesta vanliga funktionshinder sker ingen träning  eller behandling i den tidiga barnomen, det finns därmed ingen självändamål i att söka hjälp hos BVC. Sådan hjälp kan föräldrarna söka om  DE behöver stöd - för barnets del är det ändå så att det måste få mogna i sin takt och mötas på en nivå där det befinner sig.

Att din väninna behandlar barnet på ett sätt som är förenligt med barnets utvecklingsmässiga ålder snarare än den biologiska ser  jag inte heller problemet med. Det är lite av en "hönan och ägget" konstruktion här...du tror att barnet är försenat i utvecklingen pga hur det behandlas. Jag  tror att barnet behandlas som ett mindre barn pga att det är sent i utvecklingen. Att barnet inte skulle kunna sitta vid ett års ålder pga att det inte får vara så mycket på golvet tror jag dock att vi helt kan utesluta. SÅ stora konsekvenser får det inte att vara en "dålig mamma" ens om så vore fallet.
    Kloka ord!
Svar på tråden Hennes 1åring kan inte sitta!!!!