• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Annicka
    Munchies skrev 2011-03-07 09:53:04 följande:
    Nu opas jag alldeles snart. Har det jobbigt, blev lovad förut att jag skulle få lugnande på morgonen (lider av panikångest), men de vägrar ge mig. Hatar när de lovar saker men inte skriver in det i journalen!
    Lycka till!

Kram Annicka
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-05 21:02:28 följande:
    Imorgon kväll skrivs jag in och på måndag kl. 13 är min operation planerad... Är så nervös, börjar få kalla fötter. Är mest sjukhusrädd, tror det bidrar till dessa känslor.

Är jättenojjig över att vakna upp och få veta att jag inte blivit opererad. Har haft stora problem med att flyta, har haft svårt att få i mig alla påsarna. Diskuterade saken med min dietist och kirurgen, men det gick inte att prata med dem.

Kirurgen var stenhård, välj mellan dessa två märkena och väljer du något annat så kommer vi inte kunna operera dig + han opererade en kille igår och det var såååå svårt att få till det och de såg direkt att han hade fuskat. Måste bara tillägga att jag blev lite stött, berättade för kirurgen att jag hade problem med flytet - då drog han historian om killen som fuskat och svullat i sig en massa. Varför antar han att jag inte kan hålla mig ifrån gottat några veckor bara för att jag är tjock? Försökte avbryta hans tal och berätta att jag hade problem med att få i mig påsarna, inte att jag vill äta mat. Han lyssnade inte alls utan körde sin grej om att jag inte fick äta en massa mat. Roligt med kirurger och läkare som lyssnar på sina patienter, alltid uppfriskande.

Iaf, vissa dagar har jag "fuskat". Har jag bara fått i mig 180 kcal och jag inte har klarat av att dricka fler påsar, så har jag två gånger ätit en liten måltid med lika mycket kalorier som 1-2 påsar. Har det varit jättedumt av mig? Kunde ju inte riktigt prata med dietisten, och jag tänkte att det borde handla om viktnedgång och kalorier - inte själva pulverkosten i sig.

Har gått ner fem kg på två veckor nu. Tror jag hade gått ner mer om jag ätit så mycket som det är meningen att man ska äta, och vissa dagar har jag inte ens druckit vatten och det kanske bidrar till den lilla viktnedgången. Om det nu är en väldigt liten viktnedgång, läser man runt tycker jag att andra går ner mer än vad jag gjort.

Tror ni att jag behöver oroa mig för att inte lever ska ha minskat, med tanke på att jag ätit riktig mat två gånger?
    Hej hoppas att operation går bra ska tänka på dig klockan 13..00 idag :O) De är inte lätt med flytet men hoppas att du har klarat de.  Så du fick inte en syl i vädret av kirurgen ??? Grattis till din viktminskning de är ju jättebra jobbat :)
  • Maddisen80
    RadarQueen skrev 2011-03-06 21:08:25 följande:
    8 dagar med flyt och fyra kvar. Har bara haft kebab i huvudet men nu övergick det till köttfärssås :S
    Har iaf förlorat 6 kilo på dessa dagarna =)
    Grattis till din viktminskning de är ju superbra jobbat.
  • Maddisen80
    Frusun skrev 2011-03-07 09:35:47 följande:
    EloHi; Lycka till imorgon! Gissar att du skrivs in idag. Jag kommer imorgon så ses vi kanske på onsdag eller fredag ;)
    kram! (och vi ses på andra sidan!)

Lycka till alla andra som har, ska eller vill operera sig!
    lycka till med operations håller tummar och tår att allt går bra.
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-07 09:53:04 följande:
    Nu opas jag alldeles snart. Har det jobbigt, blev lovad förut att jag skulle få lugnande på morgonen (lider av panikångest), men de vägrar ge mig. Hatar när de lovar saker men inte skriver in det i journalen!
    Du har ju rätt att få lugnande tycker jag men de kommer gå bra ska du se lycka till .
  • salsajenny

Usch, nu börjar jag inse allvaret och verkligheten med operationen....

Var ju så glad hela helgen över att äntligen ha fått min tid, och idag fick jag veta att tjejen min kirurg träffade för bedömning samma dag som jag var där, och som jag fått kontakt med på nätet sen, oxå ska opas den 1 april, så vi har sällskap hela tiden.

Men nu blir det läskigt tycker jag...det är 30 mil mellan min hemstad och op-staden, så att säga. 3 timmar med bil. Jag har börjat känna att det är otryggt att vara så långt hemifrån under en så stor grej som en operation, och enligt planen skulle jag inte ha nån med mig, mer än denna tjejen då. Men hon skulle ju pxå opas!

Pratade dock med mamma precis, och hon är beredd att köra till kalmar på op-dagen, och vara med mig före och efter! Gud vilken lättnad att höra! '

Hur har ni andra gjort, som opats långt hemifrån? har ni haft med er nån anhörig?

Här är det så stökigt med barnen och så....jag och min man separerar till helgen, och han ska naturligtvis jobba den helgen jag opas, så det blir till att böka med barnvakter och kanske ändrade jobbtider för hans del. Sen vet jag inte hur mycket jag kan ha barnen de kommande två veckorna, förutsatt att allt går bra...? de är 2 och 4 år, den lille behöver ju lyftas i vissa situationer och så, men hur är det med den biten efter en sån här operation?

Dessutom är det ju omöjligt att planera, för man vet ju aldrig hur det blir med komplikationer osv....!

Usch. Vilken dipp jag fick idag....

• Maddisen80
    salsajenny skrev 2011-03-07 11:18:47 följande:

Usch, nu börjar jag inse allvaret och verkligheten med operationen....

Var ju så glad hela helgen över att äntligen ha fått min tid, och idag fick jag veta att tjejen min kirurg träffade för bedömning samma dag som jag var där, och som jag fått kontakt med på nätet sen, oxå ska opas den 1 april, så vi har sällskap hela tiden.

Men nu blir det läskigt tycker jag...det är 30 mil mellan min hemstad och op-staden, så att säga. 3 timmar med bil. Jag har börjat känna att det är otryggt att vara så långt hemifrån under en så stor grej som en operation, och enligt planen skulle jag inte ha nån med mig, mer än denna tjejen då. Men hon skulle ju pxå opas!

Pratade dock med mamma precis, och hon är beredd att köra till kalmar på op-dagen, och vara med mig före och efter! Gud vilken lättnad att höra! '

Hur har ni andra gjort, som opats långt hemifrån? har ni haft med er nån anhörig?

Här är det så stökigt med barnen och så....jag och min man separerar till helgen, och han ska naturligtvis jobba den helgen jag opas, så det blir till att böka med barnvakter och kanske ändrade jobbtider för hans del. Sen vet jag inte hur mycket jag kan ha barnen de kommande två veckorna, förutsatt att allt går bra...? de är 2 och 4 år, den lille behöver ju lyftas i vissa situationer och så, men hur är det med den biten efter en sån här operation?

Dessutom är det ju omöjligt att planera, för man vet ju aldrig hur det blir med komplikationer osv....!

Usch. Vilken dipp jag fick idag....

Hej tråkigt att ni separerar :/( de är aldrig roligt. Men operation kommer gå bra ska du se de är inget att oroas sig för de är tur att din mamma följer med de är ju snällt.
  • Zodic
    JohannaL skrev 2011-03-04 20:53:34 följande:
    Vill inte skrämma nån, men vill bara varna er som börjat fundera på att bli gravida innan 1 år, Jag blev gravid i mån 6, dvs aldeles för tidigt, är nu bara i v 19, men denna graviditet är fruktansvärd, har aldrig varit så trött och mått så illa som jag gör nu, är liggandes hela dagen, dumpar på allt jag ätr, har idga träffat dietist och ska pressa i mig näringsdryck också. Så en liten vink till er som börjat tänka samma tankar som jag gjorde, låt det första året få gå så era kroppar fixar det bättre för detta är inget jag önskar nån =(

Förstår att det inte e samma för alla, men troligheten att det blir jobbigare när dte är för tidigt är nog stor.. 
    Fy så jobbigt, lider med dig! :(
    Det är ju jobbigt att vara gravid annars också, men kombinationen kan inte vara kul. Ser inte fram emot nästa graviditet (jo, fast inte illamåendet och tröttheten).  
  • tittelito
    Uller skrev 2011-03-01 06:00:08 följande:
    Såg att det disskuterades om trailern inför kalla faktas avsnitt. Tjejen i trailern bloggar
    www.trasdockanlinda.blogg.se

Låter jättejobbigt det som hon upplevt, men hoppas att de inte bara utmålar allt svart. Att de pratar om alla % som det går bra för av de 7000 patienter/år
    Hej här är jag som är med i trailer för kalla fakta....
    Som det är idag så pratas det ofta om hur bra denna operation är och ALLA vi som fått de mest jobbiga komplikationer, tystas ner.
    man har sett program och följt debatter om hur bra den är, och absolut för dom som gör den och som slipper komplikationer är den säkert suverän, ngt jag inte kan yttra mig om då jag haft denna skit sen open gjordes januari 2007.
    Jag trodde jag a ensam i att må så här, men efter att jag va med på lokalnyheterna och att jag öppna min blogg har så många andra trätt fram, och som precis som jag gjort ialla år jämt mig pga att man känner sig som ett enormt misslyckande.
    Kalla fakta denna gång tar upp mitt o några andras fall, men även en person som det gått bra för.
    Men genom att det görs mer o mer såna här operationer så kommer det oxå fram mer o mer komplikationer som ingen tänkt på.
    Vi är många som lidit i det tysta men hoppas nu på hjälp o att få ett värdigt liv =)
  • anli00

Ar lite nyfiken, hur lang tid tog det for er emellan infmotet tills ni hade varit pa bedomning och fatt en optid?
    Ska pa infomote nu den 4/4, trodde dock att det skulle ta lite langre tid innan jag ens fick komma pa info, men ibland ar det bra antar jag att inte ha for stora forhoppningar :D 

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)