• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Philippa
    tittelito skrev 2011-03-07 13:11:23 följande:
    Hej här är jag som är med i trailer för kalla fakta....
    Som det är idag så pratas det ofta om hur bra denna operation är och ALLA vi som fått de mest jobbiga komplikationer, tystas ner.
    man har sett program och följt debatter om hur bra den är, och absolut för dom som gör den och som slipper komplikationer är den säkert suverän, ngt jag inte kan yttra mig om då jag haft denna skit sen open gjordes januari 2007.
    Jag trodde jag a ensam i att må så här, men efter att jag va med på lokalnyheterna och att jag öppna min blogg har så många andra trätt fram, och som precis som jag gjort ialla år jämt mig pga att man känner sig som ett enormt misslyckande.
    Kalla fakta denna gång tar upp mitt o några andras fall, men även en person som det gått bra för.
    Men genom att det görs mer o mer såna här operationer så kommer det oxå fram mer o mer komplikationer som ingen tänkt på.
    Vi är många som lidit i det tysta men hoppas nu på hjälp o att få ett värdigt liv =)
    Berätta, vilka komplikatopner har du och när kom de? Direkt efter op??
  • storkvinnan9901
    tittelito skrev 2011-03-07 13:11:23 följande:
    Hej här är jag som är med i trailer för kalla fakta....
    Som det är idag så pratas det ofta om hur bra denna operation är och ALLA vi som fått de mest jobbiga komplikationer, tystas ner.
    man har sett program och följt debatter om hur bra den är, och absolut för dom som gör den och som slipper komplikationer är den säkert suverän, ngt jag inte kan yttra mig om då jag haft denna skit sen open gjordes januari 2007.
    Jag trodde jag a ensam i att må så här, men efter att jag va med på lokalnyheterna och att jag öppna min blogg har så många andra trätt fram, och som precis som jag gjort ialla år jämt mig pga att man känner sig som ett enormt misslyckande.
    Kalla fakta denna gång tar upp mitt o några andras fall, men även en person som det gått bra för.
    Men genom att det görs mer o mer såna här operationer så kommer det oxå fram mer o mer komplikationer som ingen tänkt på.
    Vi är många som lidit i det tysta men hoppas nu på hjälp o att få ett värdigt liv =)
    Hejsan
    Det undra jag också vilka komplikationer har du mer än att du har svårt att behålla maten efter du har ätit som det står i din blogg.
  • tittelito
    Philippa skrev 2011-03-07 15:08:43 följande:
    Berätta, vilka komplikatopner har du och när kom de? Direkt efter op??
    Hej...
    Oj ja komplikationerna har varit rätt många och startade väl ca 4-5mån efter open jag låg ju kvar på sjukhuset ett bra tag för att jag fick infektion m.m
    Sen har jag haft tarmvred och massa sammanväxter, ärr bråck, sen va de tydligen vanligt att man kan få gall besvär vilket jag fick och fick ta bort den.
    Det värsta i dags läget är väl just att inte kunna äta eller att inte få i sig den vatten mängd man behöver.
    Dagliga smärtor i magsäck och tarmar, som kan va fråktansvärda och man ligger i fosterställning.
    Och av att man inte får i sig mat så är man undernärd med näringsbrist vilket oxå ger sina symtom.
    Magsår...
    Hungern försvinner ju inte bara för att du inte kan äta så jag kanske försöker ngr gg per dag om jag orkar då jag vet hur det blir men jag hoppas ju att en dag ska jag få behålla det jag äter.
    Men ngnstans på vägen mot magsäcken fastnar det och det gör såååå ont och även om jag kämpar mot smärtan i ca 2timmar slutar det alltid med att jag kräks för att slippa det sjukligt onda, och när man kräkts så kommer det andra smärtor i magen =(
    Så svårt att förklara med ord hur man har det
  • PetraD
    tittelito skrev 2011-03-07 19:26:16 följande:
    Hej...
    Oj ja komplikationerna har varit rätt många och startade väl ca 4-5mån efter open jag låg ju kvar på sjukhuset ett bra tag för att jag fick infektion m.m
    Sen har jag haft tarmvred och massa sammanväxter, ärr bråck, sen va de tydligen vanligt att man kan få gall besvär vilket jag fick och fick ta bort den.
    Det värsta i dags läget är väl just att inte kunna äta eller att inte få i sig den vatten mängd man behöver.
    Dagliga smärtor i magsäck och tarmar, som kan va fråktansvärda och man ligger i fosterställning.
    Och av att man inte får i sig mat så är man undernärd med näringsbrist vilket oxå ger sina symtom.
    Magsår...
    Hungern försvinner ju inte bara för att du inte kan äta så jag kanske försöker ngr gg per dag om jag orkar då jag vet hur det blir men jag hoppas ju att en dag ska jag få behålla det jag äter.
    Men ngnstans på vägen mot magsäcken fastnar det och det gör såååå ont och även om jag kämpar mot smärtan i ca 2timmar slutar det alltid med att jag kräks för att slippa det sjukligt onda, och när man kräkts så kommer det andra smärtor i magen =(
    vad tråkigt att höra hur du har det!!!
    Hoppas verkligen att kommer gå åt rätt håll
  • zookie
    Hej...
    Magsår...
    usch vad jobbigt:O(...jag tycker det bodre finnas med båda sidor på möten så att man får heö bilden sen borde dom samla så att alla få genomgå samma rutiner med diet och samtal innan.
    Jag fick en hemsk känsla av löpande band när jag opererades inte trevligt alls.
    Nu är jag bara i början och mått dåligt psykist efetr min OP då jag inte var redo så jag kommer nog välja att inte titta på programmet då jag vet hur jag funkar och jag kommer få för mig en massa saker men jag hoppas du får hjälp för så här ska du inte behöva leva om det kan kallas liv ..
    kram till dig.
  • entity
    Hej...
    Magsår...
    Usch - jag lider med dig! Hoppas att de får någon fason på det så att du slipper gå runt såddär!
  • jazmine25

Jag är överlycklig idag. jag opades för 11 månader sen och idag var min mamm på bedömning. Hon är 60 år och har hjärtsvikt så jag trodde inte hon skulle bli godkänd men det blev hon. Hon ska opas på södersjukhuset och vad snabba dom är. Dom reggade hennes remiss den 8/2 och hon va på bedömning idag alltså den 7/3 och kommer opas i April. men gud vad glad jag är.

• storkvinnan9901
    Hej...
    Magsår...
    tråkigt att höra..hoppas du bättre...ska se den 10 mars.
    kramar
  • storkvinnan9901
    storkvinnan9901 skrev 2011-03-08 06:58:35 följande:
    tråkigt att höra..hoppas du bättre...ska se den 10 mars.
    kramar
    hoppas du blir bättre (har precis vaknat så jag sitter nog och halv sover framför datan)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)