• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    MIJV skrev 2011-03-09 21:17:48 följande:
    Idag fick jag en total chock!

Har fått brevet å den 19 april skrivs jag in och den 3 maj är det dags för operation =) Blev helt skakis när jag läste brevet... Är det nog än, har lixom inte fattat det...
    Lycka till med operation så du skrivs in 19 april vad länge du får vara inskriven innan du får operation  varför är de så olika ?
  • Philippa
    littlemisstrouble skrev 2011-03-10 10:45:18 följande:
    hur många ska se kalla fakta idag?

bör man se om man inte har gjort op än?
    Jag ska självklart se den och jag hade sett den även om jag inte var opad ännu för att göra mig förberedd på vad som KAN hända.....
  • littlemisstrouble
    Philippa skrev 2011-03-10 10:52:06 följande:
    Jag ska självklart se den och jag hade sett den även om jag inte var opad ännu för att göra mig förberedd på vad som KAN hända.....
    ja jo det kanske man ska men vad som kan hända har man väl läst sig till och fått information om av läkaren förhopningsvis.
    Planering är a och o......
  • storkvinnan9901

Hejsan
    Vet någon kalla fakta som går idag om gbp op går i repris eller om man kan se det gratis på tv4 eftersom jag missar det ikväll?

• salsajenny

Ni som är opade, och har småbarn, när var ni redo att ta hand om dem igen efter open? Har inte en susning om hur man ska kunna planera, ens om allt går som det ska (vilket man ju får försöka utgå ifrån), ifall man kan lyfta det som behövs nästan direkt eller om det tar flera dagar/veckor innan man kan lyfta? Barnen är 2 och 4 år.

• Spetan
    Philippa skrev 2011-03-09 15:25:59 följande:
    Idag tog jag ett STORT steg och besökte en psykolog för att ta itu med mitt tänkande och känslor kring mat och hunger....

Det kommer bli ett hästjobb ska jag säga, men jag investerar i mig själv

Jag ska bota med matmissbruk även i hjärnan

*stolt*
    Bra gjort tjejen :)
    Casper 031120, Lucas 050803, Alice 090305
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-03-10 10:45:18 följande:
    hur många ska se kalla fakta idag?

bör man se om man inte har gjort op än?
    Hej jag ska se kalla fakta, jag vill göra en operation men de gick inte så bra igår när jag prata med sjuksköterskan på överviktsenheten men ska få träffa läkaren framöver så ska fråga honom
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-03-10 11:40:33 följande:
    Maddisen80 - Det var väl igår du var på möte? Hur gick det?
    Hej de gick inte bra, ssk tycker inte att jag ska göra op för jag har gått ner 20 cm i midjan på 1 månad
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)