• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • SilverEmma
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-10 22:47:38 följande:
    Nu har min mamma tittat på det iaf, o hon tyckte det va ett konstigt program. Jag har inte sett det än, men mamma brukar ha rätt så :)

Ja det var ju inte längesen jag berätta för mamma att jag nästan är helt hundra på o göra operationen (om jag får den givetvis). Så hon har inte haft så lång tid på sig o smälta det än, så då kan jag förstå att hon mest ser komplikationerna. Men jag gör mitt bästa för o "sälja in den" till henne. O hon i sin tur gör sitt bästa för o stötta mig :)

För övrigt, är det bara jag som blir lite ledsen när man läser alla dessa anti-GBPtrådar? Typ se dom säger "men ryck upp dig o sluta va lat så kommer du gå ner i vikt, ditt fetto". Jag menar, jag vill ju inte ha operationen för att det är lätt utan för att det är verktyget jag behöver för att få mitt liv tillbaka. Eller, tillbaka o tillbaka, så mkt till liv har jag inte haft innan... Jag vill ju bara va en normal 25åring som klarar av o gå upp för en trappa utan att få andnöd o ont i knäna...
    Jag försöker låta bli dessa anti-op trådar...jag blir bara ledsen av att folk inte förstår. Om jag hade kunnat gå ner 40 kg på egen hand så hade jag gjort det för länge sedan. Jag har kämpat i 15 år med min vikt, jag vill inte gå 15 år till. Det är så lätt att säga att "det är bara att inte äta"...kan vi inte säga till de med anorexia att "det bara är att äta"? Nej det skulle väl ingen få för sig.

Tycker också det är lite roligt att vissa tror att vi bara är ute efter en lätt väg till en drömkropp. Jag väger 40 kg för mycket. Även om jag går ner 40 kg så kommer jag aldrig att få någon drömkropp...inte ens med operationer. Jag har sabbat min kropp för mycket för det. Jag är ute efter ett drägligt liv där övervikten inte begränsar mig varje dag, i alla situationer. Drömkroppen har jag inga fantasier om längre, det lämnade jag när jag passerade 100 kg.

Jag önskar att jag vågat ta detta steget för länge sen. Sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker om det.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    CharmingGirl skrev 2011-03-10 22:05:39 följande:
    Jag har ju knappt påbörjat min resa ännu (ska på första besök på VC med en läkare den 21/3), men jag känner som du. Blev inte heller avskräckt, och är trygg i mitt val. Jag vet att det är rätt för mig (hoppas bara jag blir godkänd för operation).
    Var bor du någonstans?
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-03-10 23:02:43 följande:
    Jag försöker låta bli dessa anti-op trådar...jag blir bara ledsen av att folk inte förstår. Om jag hade kunnat gå ner 40 kg på egen hand så hade jag gjort det för länge sedan. Jag har kämpat i 15 år med min vikt, jag vill inte gå 15 år till. Det är så lätt att säga att "det är bara att inte äta"...kan vi inte säga till de med anorexia att "det bara är att äta"? Nej det skulle väl ingen få för sig.

Tycker också det är lite roligt att vissa tror att vi bara är ute efter en lätt väg till en drömkropp. Jag väger 40 kg för mycket. Även om jag går ner 40 kg så kommer jag aldrig att få någon drömkropp...inte ens med operationer. Jag har sabbat min kropp för mycket för det. Jag är ute efter ett drägligt liv där övervikten inte begränsar mig varje dag, i alla situationer. Drömkroppen har jag inga fantasier om längre, det lämnade jag när jag passerade 100 kg.

Jag önskar att jag vågat ta detta steget för länge sen. Sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker om det.
    Ja jag får nog hålla mig ifrån dom jag med. Känns som om folk är oinformerade o inte vet vad det är de tycker till om egentligen. O det är det jag känner med, jag har varit överviktig hela livet så jag vill gärna ha lite livskvalitet nån gång iaf.

Haha, jag är ju fortfarande fånig o naiv så jag tror jag kan få drömkroppen :P Men innerst inne vet jag ju att det kommer inte gå med tanke på att jag väger dubbelt så mkt som jag ska. Men en flicka kan ju få drömma iaf :P Men om/när min kropp klarar av o gå i trappor, springa till bussen, träna precis det jag vill, leka med framtida barn osv så kommer jag tycka att min kropp är en drömkropp :)
  • Sanda

Imorgon ska jag till vc för läkarbesök! Första kontakt! Funderar på att skriva ett papper på alla besvär jag har, vad jag försökt innan och varför jag vill göra det. Känns som man kommer få tunghäfta annars. Är rädd att jag inte vågar stå på mig!

• Fru U

Ni som såg programmet och tänker göra op jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga till er.

Kände ni att de som var med hade fel förväntningar på operationen? För det var den känsla jag fick, att några (i princip alla) trodde att livet skulle bli perfekt bara de gjorde en gbp

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Sanda

Fru: påsätt och vis men framför allt ett känsligt psyke! De borde fått hjälp av psykolog, men det är bara du själv som vet hur du mår och kan ta den kontakten, vill du inte bli hjälpt spelar det ingen roll! Tror det är viktigt att man är medveten om varför man har sitt matmissbruk så man hela tiden kan arbeta med sitt psyke. både, före, under och efter op

• ComicBookGuy

Jag sitter o kollar just nu. O jag tänker på den unga tjejen med problem med huden. Om jag skulle bli skickad till ett annat ställe för o bli GBP-opererad skulle jag ju ändå kolla med mitt landsting om de gör bukplastik. Då vet jag ju redan från början om jag behöver spara pengar för o kunna göra en sån... Det är ju ändå 2 olika operationer, även om man kan se bukplastiken som en fortsättning på GBP.

• Fru U

Men psykologkontakt, ingår inte det när man bedöms? (jag såg inte hela programmet)

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Zodic
    Fru U skrev 2011-03-11 00:03:20 följande:
    Men psykologkontakt, ingår inte det när man bedöms? (jag såg inte hela programmet)
    Jag tror man kan få det om man själv ber om det, jag fick iaf aldrig frågan om det. Känner heller inget behov av det men tror absolut många skulle behöva det!
    Fru U skrev 2011-03-10 23:17:19 följande:
    Ni som såg programmet och tänker göra op jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga till er.

Kände ni att de som var med hade fel förväntningar på operationen? För det var den känsla jag fick, att några (i princip alla) trodde att livet skulle bli perfekt bara de gjorde en gbp
    Såg inte programmet men har fått den uppfattningen på andra håll också, livet kommer få en mening helt plötsligt, blir kommer bli bra.. vilket inte alls har med vikten att göra, men klart det kan hjälpa, speciellt om man lider av viktrelaterade sjukdomar.

• ComicBookGuy
    Fru U skrev 2011-03-11 00:03:20 följande:
    Nu har jag bara vart på första besöket o på gruppinformationen, men än så länge har det inte blitt nått sånt för mig. Fast om det inte ingår kommer jag själv fixa den kontakten. Kan ju va bra både för det ena, det andra o det tredje :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)