• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    SnuttanSnuttan skrev 2011-03-13 12:41:02 följande:
    Hej allihop! Jag opererades i onsdags eftermiddag och har mått relativt bra sedan dess. Kom hem dagen efter men på fredagen kräktes vår lilla kille, så jag rymde hem till mina föräldrar och kom hem i morse igen. Det var tufft! Men jag ville inte riskera att få magsjuka det första jag gör......

Jag är ganska så ledsen. Känner mig "tom", på något konstigt vis. Har hört att det visst kan bli så efter operationen.. ?! Det är jobbigt, tårarna kommer både till och från från ingenstans..... Det är det jobbigaste med operationen hittils, helt klart. 

Jag kämpar på med maten, men det är inte lätt att äta 8 ggr om dagen när man inte ens är hungrig. Men, det går :) Jag hoppas att allt lägger sig snart, och jag längtar efter att dessa 5 veckor med flytande kost samt pureekost går fort! Vill kunna känna mig "så normal" som möjligt igen.. 

Annars så har jag inte ont i såren alls, nu har de börjat läka för det kliar som tusan! Jag kan både nysa och hosta så gott som vanligt, fast det gör lite ont att skratta. 

Ligger fortfarande på rygg eller höger sida när jag sover. Annars är jag en mag-människa. Sover alltid på mage! Längtar tills jag kan det igen..... es. 

Men som sagt. Allt med operationen har gått jättebra!

Tack för att alla ni här inne finns, att ni undrar och bryr er - speciellt när man känner sig så nere, ledsen och ensam. (fast jag vet ju innerst inne att det kommer bli bättre.. tid... ska bara låta det ta tid....)
    Hej roligt att höra från dig igen vad bra att operation har gått bra . Hoppas att de går bra med ditt nya liv :=)
  • HelenN

Tack alla som svarade mig angående flyt-frågorna jag hade! Är idag inne på 8:e dagen och mår skitbra. Nu väntar jag några dagar till innan jag tar bort kaffet.... Har dock dragit ner.

Fler som ska opas i Kalmar 1/4??

• littlemisstrouble

måste man sluta med kaffe? kaffe och the är väl okej tillsammans med det flytande? har jag precis för mig

Planering är a och o......
  • HelenN

Ja jag skulle sluta med kaffe en veca innan op för abstinensens skull

• Munchies

Jag fick dricka kaffe fram till op och sedan två dagar efter... Alltid älskat kaffe, folk har irriterat sig på att jag dricker så mycket, men nu smakar det blä.

• Mli79
    Queenie70 skrev 2011-03-13 10:39:14 följande:

Nån som kan berätta exakt HUR "sjuk" eller orörlig man blir efter en bukplastik? Hur mycket kan man lyfta? Hur länge sjukskriven? Skulle ha ringt kirurgen efter jul, men drar mig eftersom jag inte vet om det är möjligt för mig att göra en bukplastik nu när jag är ensam med en 2.5 åring.

Jag har ingen aning, men vill också veta. 
  • littlemisstrouble

hur länge man blir sjukskriven och när man får lyfta verkar vara väldigt olika från sjukhus till sjukhus. skumt tycker jag. operationen är ju dock den samma för alla men både före och efter skiljer sig det med alla rekommendationer.

Planering är a och o......
  • Mli79

För er som är intresserade så har jag pratat med akademikliniken i Skåne, de som tillhandahåller bukplastik genom landstinget. Man måste ha ett BMI under 30, gärna 28. Man ska ha varit viktstabil i 6 månader, dvs INGEN viktskillnad what so ever. De räknar med att man har nått den vikten efter tidigast 1,5 år efter OP, innan dess är det inte lönt..  Efter möte med dom får man skriva en egenremiss, alternativt så skriver opererande enhet en remiss. Sen blir det läkarbesök och sen OP. Sjukskrivningstid 2-4 veckor beroende på teknik och arbete.

Så jag får nog lugna mig lite.. hade ju tänkt att söka till hösten men får väl avvakta till nästa år. Det känns lite drygt eftersom min vikt verkligen sniglar sig nedåt, går bara ner i vikt eftersom jag tränar mkt och verkligen tänker på vad jag äter.

• zookie
    Philippa skrev 2011-03-13 12:28:28 följande:
    En fundering... varför opade du dig om du visste att du inte var redo mentalt?
    det visste jag inte riktigt då jag kände inte så mycket hade typ oveverklighetskänlsor  och var väldigt påverkad av  vad min omgiving tyckte.
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-12 19:44:03 följande:
    Nej, det är pissigt

MEN jag har förstått att vissa landsting inte kör med flytande efteråt och att man äter vanlig mat tidigt efter open. Har inte fått tag i min dietist, men jag har börjat äta vanlig mat istället. Får i mig maten utan problem, har inte fått ont (förutom av ketchup och coca cola light). Helt plötsligt så lever jag igen! Vet att många anser att man nitiskt ska följa de kostråd som ens egna landsting ger, men i slutändan är det min egna kropp det handlar om. Har även en psykisk sjukdom som kräver att jag får i mig bra med näring osv.

Men jag blir faktiskt orolig över att operationen inte ger effekt. Visst kan jag inte få i mig så mycket jämfört med förut, kanske 1-1,5 dl mat två gånger om dagen. Äter även mellanmål, 1 hårdbrödmacka med korv, leverpastej eller ägg som pålägg (2 mellanmål). Äter det till frukost ibland, men mest fil. Tycker ni att detta låter mycket så tidigt efter operationen? Har gått snart en vecka.
    Är jättenojjig över att detta inte ska funka!! Kan även dricka flera klunkar vatten på en gång utan att det är några problem, är det normalt? Kallt vatten får jag lite ont i magen av dock, jobbigt.
    Testade endast för att jag ville veta om jag skulle reagera på det, lite lite pizza idag av sambon. Kände absolut ingenting, förutom att det inte alls var gott. Vill ju dumpa på sånt, vill inte kunna äta en massa skitmat.
    Hej de är ju bra att du kan äta vanlig mat utan att du mår dåligt :) Ketchup är de ju så mycket socker i de är väl därför du mår dåligt .
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)