• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • PruttPottan
    Mary Jo skrev 2011-03-15 08:29:21 följande:
    Varför är den så oseriös? Kikade in i den nu och den liknar svammelhörnan,fast den här gruppen är inte låst.:/
    Är det inte oseriöst att utlova att bara medlemmar kan se när det inte är så?
  • PruttPottan
    Munchies skrev 2011-03-14 23:52:08 följande:
    RadarQueen: Varför ska man akta sig för gruppen du syftar på? :-/
    Precis som jag skrev, är det den med katten gustav som bild så "men jag kan se vad alla skriver och om detta är din grupp så är det en mycket oseriös grupp som utlovar något den inte håller."

Jag vet inte med er men att skriva om vilken ångest osv man har helt öppet på facebook är att gå lite väl privat.

Nu visade det sig att det INTE är denna grupp, och det glädjer mig.
  • Mary Jo
    RadarQueen skrev 2011-03-15 08:30:59 följande:
    Är det inte oseriöst att utlova att bara medlemmar kan se när det inte är så?
    Jaha,jag såg inte att dom hade lovat det. Alltså visst kan man tycka att det är konstigt att skriva om ångest öppet men många gör ju det.. men men.. Jag tycker det är bra att svammelhörnan är låst och hemlig så att inte alla ser:)
  • Munchies
    RadarQueen skrev 2011-03-15 08:32:41 följande:
    Precis som jag skrev, är det den med katten gustav som bild så "men jag kan se vad alla skriver och om detta är din grupp så är det en mycket oseriös grupp som utlovar något den inte håller."

Jag vet inte med er men att skriva om vilken ångest osv man har helt öppet på facebook är att gå lite väl privat.

Nu visade det sig att det INTE är denna grupp, och det glädjer mig.
    Om man lovar att bara medlemmar kan se, men så inte är fallet så är det givetvis inte okej!
    Var bara nyfiken på vad man skulle akta sig för.
    Philippa skrev 2011-03-15 07:18:39 följande:
    Jag började äta pasta och ris ca 3-4 veckor efter op och det funkar bra för mig....

Mjukt fiberbröd går bra oxå för mig men inte vanligt vitt bröd, då får jag ont i magen...

Prova dig fram i sakta fart och se vad som går bra...!
    Är rädd för att pastan eller riset ska klegga ihop och att det är farligt... Tror jag har läst det någonstans. :-/

Testar saker jätteförsiktigt, men är ändå nojjig för att minsta lilla ska göra skada. Man läser för mycket hemskt kanske...

Vågar inte testa mjukt bröd i dagsläget, väntar med det.
  • Maddisen80
    Sanda skrev 2011-03-15 07:25:30 följande:
    Undrar verkligen hur det gick för anne b m. man kan ju inte få reda på nåt sätt! Hoppas hon kommer tillbaka snart!
    Hej jag tänker på anne b med ,hoppas att de går bra för henne.
  • Maddisen80
    Munchies skrev 2011-03-14 23:56:07 följande:
    Maddisen: Jo socker finns det ju massor av i ketchup. Tänker testa sockerfri, har för mig att det finns. Jag älskar verkligen ketchup, vet inte om jag klarar mig utan det.

Men är fortfarande rädd för att man ska äta för mycket. Är sjukt dålig på att äta regelbundet och att komma på andra mellanmål än knäckebröd... Svårt att komma på mat öht, man vill ju ha snäll mat för magen eftersom det är så kort tid som gått efter open.

Är det farligt att äta ris eller pasta kort efter operationen? Fått för mig det...

När har ni kunnat äta mjukt bröd igen? Fått för mig att det också är dåligt att äta. Är det bara vitt bröd som brukar ge dumpning?
    Hej de enda ketchupen jag har hittat är mindre socker i har inte hittat den med utan socker längre :(
  • PruttPottan
    Mary Jo skrev 2011-03-15 09:17:06 följande:
    Jaha,jag såg inte att dom hade lovat det. Alltså visst kan man tycka att det är konstigt att skriva om ångest öppet men många gör ju det.. men men.. Jag tycker det är bra att svammelhörnan är låst och hemlig så att inte alla ser:)
    Jo det stod men det visar sig att det finns flertalet liknande grupper. Det är ju inte helt säkert att medlemmarna vet att gruppen är öppen. Men som sagt, detta var en helt annan
    Ja svammel är väldigt bra =)
  • VäntanPåEttMirakel

RadarQueen skrev 2011-03-14 23:46:29 följande:
    Ursäkta.. Men är det den med garfeild som foto?

Där skulle jag ALDRIG gå med, visserligen kan jag inte skriva men jag kan se vad alla skriver och om detta är din grupp så är det en mycket oseriös grupp som utlovar något den inte håller.

WOW! detta gjorde mig både upprörd och chockerad! NEJ min grupp har inte Garfield som visningsbild!
    Vi är ett härligt gäng som nämnt ovan pratar om, just gbp erfarenheter och mående!

DETTA vill jag ju snarare kalla än svammelhörna än klubben jag har skapat

VI HAR VERKLIGEN EN HÄRLIG STÄMNING & är en god stötta till varandra

POSITIVA DAGEN?

äh ... adjökens med er
  • VäntanPåEttMirakel

Fröken positiv, vad gör MIN grupp till en större svammelhörna än denna?
    och JA gruppen är låst och endast tillgänglig för medlemmar!
    Kalla fakta medlemmarna är bland annat medlemmar, kallar du då dem svammelhönor?

Nu får du banimej ta dig i kragen.
    Usch för folk som dig i världen! Förvånad
  • VäntanPåEttMirakel

Glömde också att nämna för dig/er ... att en facebook administratör emailade mig ang gruppens goda anda!
    Vilket var en underbar känsla i hjärta

Sug på den du!

Önskar i alla fall er andra optimister varmt välkomna Hjärta

För att undgå missförstånd om vad & vilken klubb det är så skickar jag nu en länk till sidan:

LÄNK --- > http://www.facebook.com/photo.php?fbid=206103922748632&set=a.186476488044709.55628.100000470787988&theater#!/home.php?sk=group_164986220216926

Ha en underbar dag gott folk & gör som jag nut av det vackra vårvädret   {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)