• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • 1638
    christer01 skrev 2011-03-18 08:42:49 följande:
    0530 Frukost - 1st smörgås
    0930 Mellis - 1st liten fullkornsfralla + 1 kopp te
    1200 Lunch - 1 dl Kött, 1 dl grönsaker 1 st liten potatis
    1500 Mellis -  1 st frukt + 1 kopp kaffe
    1800 Middag - 1 dl Kött, 1 dl grönsaker 1 st liten potatis
    2030 - Mellis 1 knäckebrödsskiva med lite köttpålägg + 1/2 kopp kaffe

Dricker c:a 1 l / dag
    Jag äter inga grönsaker alls, där fyller jag med protein o lite mer kolhydrater istället. Kan bli 2-3 gurkskivor på en knäcke någon/några gånger i veckan- thats it! Vitaminerna från frukt o grönt tar jag via vitaminer.... Äter hellre bra med sånt jag gör av med o som innehåller energi....
  • Benjamin82
    hej. jag bara undrar lite om denna operation är
    1. hur är det med överskotts hud kommer det va mycket?
    2.hört att denna operation gör att man mår väldigt dåligt psykist stämmer detta?
    3.om man får en massa överflöds hud kan man få hjälp för detta?

skall till läkaren 31 mars och prata får se vad han säger. om jag får den eller ej

mvh
  • Philippa
    Benjamin82 skrev 2011-03-20 22:12:43 följande:
    2.hört att denna operation gör att man mår väldigt dåligt psykist stämmer detta?

skall till läkaren 31 mars och prata får se vad han säger. om jag får den eller ej

mvh
    1. Beror på hur stor överviakt man har och hur snabbt viktnedgången går.. ju saktare det går ju bättre hänger huden med.
    2. Beror på hur förbered man är på den stora förändringen och hur stabil man mår innan. Det är inte alla som mår dåligt psykiskt efter, och OM man mår dåligt ska man skaffa hjälp av psykolog, det är bara du själv som avgör när/om du behöver den hjälpen.
    3. Inte i vårt landsting, men i en del får man hjälp, du får kolla hur det är i ditt landsting. Annars får man spara ihop eller ta lån och göra denna op på en privat klinik.
  • solstraalen

Nu har jag chansat och skickat egenremiss till st göran och sös, samt norrtälje och jag bor i Uppsala.

Finns det EN chans iaf att det kan funka trots att jag är uppsalabo?

• zara04

Hej har hittat hit trevligt trevligtFlörtska idag på gruppinfo på ersta sen den24/3 läkarbesök hoppas jag för oprationstid snarast vill gärna bli smalare till sommaren hoppas hoppas hehe....

• zara04
    solstraalen skrev 2011-03-21 09:41:43 följande:

Nu har jag chansat och skickat egenremiss till st göran och sös, samt norrtälje och jag bor i Uppsala.

Finns det EN chans iaf att det kan funka trots att jag är uppsalabo?

Hej pröva att skicka till ersta sjukhus hörde att dom har lägst vänte tid typ 6mån bara,hoppas hoppasSkrattande
  • Maddisen80
    zara04 skrev 2011-03-21 09:49:06 följande:
    Hej har hittat hit trevligt trevligtFlörtska idag på gruppinfo på ersta sen den24/3 läkarbesök hoppas jag för oprationstid snarast vill gärna bli smalare till sommaren hoppas hoppas hehe....
    Hej välkommen hit ,hoppas att du kommer få operationen.
  • Badfantasten
    Benjamin82 skrev 2011-03-20 22:12:43 följande:

mvh
    1: Individuellt. Beror inte bara på antal kilo man går ner. Jag fick "bara på magen". Viktnedgång 35 kg, nu norrmalvikt
    2: Jag mår toppen, har aldrig mått så bra. Pigg, nöjd med min viktnedgång, mycket ork/energi
    3: Jag fick det genom landsting (GBP privat som betalades själv). Remiss från Vårdcentralen skickade till sjukhuset 1 år efter GBP och bukplastik utfördes 4 v senare genom landsting.
  • Benjamin82

jag ska som sagt prata med en läkare. jag kom dit på remiss.
    så korsa fingrana för mig 31 mars  är inte nervös alls =)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)