• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Philippa
    ullis83 skrev 2011-03-23 08:15:20 följande:
    ok, men pulverdiet äter man innan operationen, efter då?
    Efter äter du vanliga släta soppor, fil etc...
  • PruttPottan
    ullis83 skrev 2011-03-23 08:15:20 följande:
    ok, men pulverdiet äter man innan operationen, efter då?
    Vi fick bra info om vad vi skulle äta. Första vecken efter var det flytande såsom soppar osv.
    Andra veckan fick man äta bl.a knäckebröd *mums*
  • SilverEmma

Har en liten fundering...kom på igår att jag tackat ja till en fest (anmälan bindande) den 7:e maj. Det är 1½ vecka efter min operation. Hur pass pigga var ni då? Skulle ni orka sitta och umgås med goda vänner några timmar?

Jag har såklart inga problem med att inte dricka alkohol och jag kan ta med mig egen mat (soppa) och värma där.

Vad tror ni? Är jag för optimistisk?

Då var man fru då!
  • Philippa
    SilverEmma skrev 2011-03-23 12:07:28 följande:
    Har en liten fundering...kom på igår att jag tackat ja till en fest (anmälan bindande) den 7:e maj. Det är 1½ vecka efter min operation. Hur pass pigga var ni då? Skulle ni orka sitta och umgås med goda vänner några timmar?

Jag har såklart inga problem med att inte dricka alkohol och jag kan ta med mig egen mat (soppa) och värma där.

Det skulle inte ha varit några problem för mig....

Ha så kul! Har du ont är det bara att gå hem....
  • SilverEmma
    Philippa skrev 2011-03-23 12:44:05 följande:
    Det skulle inte ha varit några problem för mig....

Ha så kul! Har du ont är det bara att gå hem....
    Toppen! Då satsar jag på det!
    Då var man fru då!
  • Maddisen80
    SilverEmma skrev 2011-03-23 12:07:28 följande:

Det går säker bra ,hoppas på de bästa ;)
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-03-22 21:04:13 följande:
    Hello!

Nu har jag varit inlagd på Södersjukhuset igen. Fick så otroligt ont i söndagsnatt. Dom hittade en njursten på 1 cm i omkrets. Gör djävulskt ont. Planen är att spränga sönder den.
    Vilken otur du har :/ hoppas att dem får bort njurstenen och att du kommer få må bättre snart.
  • littlemisstrouble

höll ni er friska innan operationen?

ska jobba helgen innan nu och är lite nojjig över att bli sjuk. men men det ska nog gå bra men när man jobbar i vården är man lite utsatt.

Planering är a och o......
  • sabina1983

Hejsan alla =)
    Tänkte höra me dom som ha blivit gravid efter en GBP gick ni upp mkt i vikt å hur va de efter..gick ni ner dom kg som ni gick upp? Hört att man ha svårt å gå ner efter en graviditet.

Jag är nämligen gravid nu. Fick höra detta ida så vart bara lite nyfiken kring de hela lät bara lite konstigt.. Eller ja skulle bara va bra å veta.

• ullis83

Jag har även en fråga angående sjukskrivningen efteråt, hur länge gäller och hur länge känner man sig dålig efteråt?

Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)