• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-03-26 23:09:47 följande:
    PruttPottan skrev 2011-03-26 20:48:38 följande:
    Antar att du ska opas..

Här är min lista som jag släpa med, mycket onödigt men det var en bra bit hemifrån..

Mjukisbyxor Goa sockar Vattenflaska, som jag inte kommer kunna dricka några mängder ur ändå *s* Mobilladdare!! Mobil kanske så jag har nåt att ladda :P Bok! Schampo och sån skit ska väl med? Pyjamaser Trosor Behåar Byxor Tröjor Knarkarkoftan Sjalar Handsfreen till mobilen Kalender Plånbok Anteckningsboken Pennor! Bindor fall ifall.. *ryser* Dosett av något slag så klart!!! Cigg *ermm* Tändare.. Mascara TOPS!!! Lång ner på listan men icke att förglömma! Hårborste Hårsnoddar! Liten fickspegel Glasögonfodral Glasögon, borde sitta på när jag åker men man vet aldrig.. Min kudde <3 Deo! PINCETT (Systers råd) Nagelfil! Tender Care! (lypsyl) Handkräm Tandborste Tandkräm
    jo jag ska opas. men behöver man massa grejer om man bara ska opas en dag och åka hem nästa om allt ser bra ut?
    Hej så mycket grejor behöver du nog inte om du stannar en dag
  • Anne B M
    Maddisen80 skrev 2011-03-27 18:49:48 följande:
    hej jag har ansökt skulle vara roligt att följa er
    Har ngn godkänt dig då?
  • Anne B M
    Anne B M skrev 2011-03-27 19:25:56 följande:
    Har ngn godkänt dig då?
    Såg nu att ngn gjort det . Roligt! Welcome!
  • PruttPottan
    Maddisen80 skrev 2011-03-27 18:47:41 följande:
    Hej så mycket grejor behöver du nog inte om du stannar en dag
    Du och alla andra kanske kunde komma med en egen packlista ist? Det där var bara ett förslag.

Sista gången jag stack ut näsan för försöka vara hjälpsamma.........

Kanske du kunde tala om vad som är onödigt istället?
  • SilverEmma

PruttPottan - Jag tyckte det var en bra lista jag! Har själv tagit fram min lista jag skrev när jag skulle packa bb-väskan! Tar jag bort allt bebis-relaterat så funkar den jättebra!

Maddisen trodde nog bara det var packning för en enda dag, och då hade det kanske varit lite mycket.

• PruttPottan
    SilverEmma skrev 2011-03-27 20:28:38 följande:
    PruttPottan - Jag tyckte det var en bra lista jag! Har själv tagit fram min lista jag skrev när jag skulle packa bb-väskan! Tar jag bort allt bebis-relaterat så funkar den jättebra!

Maddisen trodde nog bara det var packning för en enda dag, och då hade det kanske varit lite mycket.
    Tack Emma =)

Jag var ju så sjukt nervös att jag packade med lite allt möjligt, efter en månad på neo så märkte jag vad jag saknade. Sen räknade jag kallt med 4 dagars inläggning, lika bra det liksom.

Kanskee gjorde hon det, men då kan man leverera en som man själv kommer att ha eller hade *anser*
  • littlemisstrouble
    PruttPottan skrev 2011-03-27 08:46:26 följande:
    Jag har två stycken, en dosis och en Careousel, mina piller ryms inte i en vanlig plus att de har alarm =)
    littlemisstrouble skrev 2011-03-26 23:09:47 följande:
    jo jag ska opas. men behöver man massa grejer om man bara ska opas en dag och åka hem nästa om allt ser bra ut?
    Nej, klart man inte behöver, som jag skrev, mycket onödigt men min packlista såg ut som den jag la upp, Jag hade ändå platsen eftersom jag hade en dragväska, insåg att jag nog inte kunde lyfta en bag, plus attt min tempurkudde tog massa plats =)
    Många saker tar ingen plats alls. Jag räknade med att behöva vara kvar 3 nätter men 2 räckte =)
    vet du, nu när väskan är färdigpackad så blev nog listan ännu längre än din var tack för tipsen föresten. har också dragväska och har alltid en tendens att ta med mig mer än vad jag behöver men men å andra sidan så saknar man inget då heller.
    Planering är a och o......
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)