• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mary Jo
    RadarQueen skrev 2011-03-16 06:31:27 följande:
    Mary Jo skrev 2011-03-15 22:10:33 följande:
    Ja,och om du insåg att det var ett misstag hade du fasiken kunnat be mig om ursäkt!
    Men jösses, bara lämna det, det blev ett missförstånd och personen ifråga insåg vad som skett och bad om ursäkt även om just ditt namn inte nämndes specifikt i ursäkten så var det ändå en ursäkt till oss inblandade i ämnet.
    Det är ju mig du ska vara arg på som var otydlig.
    Livet består av känslor och ibland är vi inte synkade, som tur är. Så upp med hakan ochh gå vidare nu, ingen mår bättre av att älta småsaker =)

Vi är ju här för att stötta och ge råd i resan till ett nytt liv och vi behöver varandra Hjärta

Fresten gomorron till er från en som tycker sig smaka trämask i munnen *s*
    Jamen jag såg inte att hon hade sett att det var ett missförstånd! Och nej,ingen kanske mår bra av att älta saker men det var fan inte snällt skrivet av den personen.

jag lämnar denna grupp!:) håller mig till den låsta! tack o hej ! :)
  • solstraalen

Hej tjejer (och killar )

Jag har ett bmi på 38,9 i dagsläget. Jag har stora problem psykiskt med min vikt samt stort problem med ena knät och sömnproblem.

Här i Uppsala är gränsen 40 fr en op, men 35 om man har medicinska problem?

Min läkare har skickat en remiss nu, men tror ni jag blir nekat op pga 38.9 i bmi bara?? Har kämpat med övervikten i 11år snart..

Sen en fråga, dom på överviktsenheten sa att jag får en tid om 8mån för att träffa läkaren, om han bedömmer att jag ska få gå vidare/träffa honom.

Gäller inte vårdgarantin?

• TantZ
    solstraalen skrev 2011-03-16 11:37:53 följande:
    Hej tjejer (och killar )

Jag har ett bmi på 38,9 i dagsläget. Jag har stora problem psykiskt med min vikt samt stort problem med ena knät och sömnproblem.

Min läkare har skickat en remiss nu, men tror ni jag blir nekat op pga 38.9 i bmi bara?? Har kämpat med övervikten i 11år snart..

Sen en fråga, dom på överviktsenheten sa att jag får en tid om 8mån för att träffa läkaren, om han bedömmer att jag ska få gå vidare/träffa honom.

Om du åberopar den, så blir du skickad till ett annat landsting som har kortare kö till kirurg/läkare..
  • Munchies
    solstraalen skrev 2011-03-16 11:37:53 följande:
    Hej tjejer (och killar )

Jag fick remiss skickad fast jag hade samma BMI som du. Det som var avgörande för mig var att jag varit överviktig som liten och försökt väldigt många gånger med olika saker.

Klart vårdgarantin gäller! Den är lagstadgad nu mer. Ring och ifrågasätt den, be om att få åberopa vårdgarantin.
  • Munchies
    PruttPottan skrev 2011-03-16 06:34:06 följande:
    Eftersom mitt liv just nu består i att längta efter mat (och mitt fly innan varade bara i i knappt två veckor) blir min fråga:

Vad var det första ni åt som var tuggbart efter op?

Jag känner att mannen med stort H snart är här, han kommer till och med kunna få följa mig till sängs, ja ni gissade rätt - Husman, att knäcke kan vara såå lockannde :P
    Åt en hårdbrödmacka första gången. När får du börja äta puré?
  • solstraalen

Är någon av er insatt, om ja nu blir kallad, och får en tid om 8månader, hur går jag tillväga då, och vad har jag fr rättigheter?

• PetraD

Vill bara fråga om råd, hur ni tycker och gör. I dagsläget äter jag ca 3dl/gång 6ggr/dag. Men kan ofta få sånt sug emellan eller bli hungrig någorlunda snabbt igen. Funderar om man kanske istället skulle äta 7ggr/dag, men kanske ca 2dl/gång istället eller kanske ca 2&en halv/gång? Hur tycker ni/hur gör ni/hur skulle ni göra?

• PruttPottan
    Munchies skrev 2011-03-16 11:54:31 följande:
    Åt en hårdbrödmacka första gången. När får du börja äta puré?
    En vecka efter så det blir fredag, eller egentligen imorn men jag får se om jag kan hålla mig *s*

Pratade med dietisten innan om en annan sak och hon sa att första knäckemackan brukar vara som julafton *s* Så jag tänkte be ungen och mannen klä sig rött så förstärks det kanske ?  *ler*
  • Munchies
    PruttPottan skrev 2011-03-16 12:17:04 följande:
    En vecka efter så det blir fredag, eller egentligen imorn men jag får se om jag kan hålla mig *s*

Pratade med dietisten innan om en annan sak och hon sa att första knäckemackan brukar vara som julafton *s* Så jag tänkte be ungen och mannen klä sig rött så förstärks det kanske ?  *ler*
    För mig var det totalt underbart!

Hur mår du nu efter open? Jag opades 7:e mars så vi ligger ju ungefär lika. Har du gått ner nåt?
    Jag har besvär med ett sår som inte läker bra.
  • PruttPottan
    Munchies skrev 2011-03-16 12:30:35 följande:
    För mig var det totalt underbart!

Hur mår du nu efter open? Jag opades 7:e mars så vi ligger ju ungefär lika. Har du gått ner nåt?
    Jag har besvär med ett sår som inte läker bra.
    Jag mår toppenbra, försöker att inte lyfta vår son och nu senaste två dagarna inte böja mig för det gör ont men min energi är densamma som innan op  =) Under flytet fick jag massor av energi och den håller som sagt  sig.

Jag gick ner 8 kilo på 11 dagar under mitt korta flyt så jag anade redan då att jag skulle stå still. Imorn är det mätning igen, vikten struntar jag liite i just nu eftersom den ju står still *s*

Mina sår läker bra hittils *peppar peppar* men jag var hos ssk idag för att kolla varför det var så hårt bakom ena såret men det var ingen fara =)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)