• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • littlemisstrouble
    Zozzo87 skrev 2011-03-04 15:05:15 följande:
    Man åker in en gång för mycket helt enkelt... :) För tanken som sitter kvar hos mig är..."Hur känner man av en komplikation av övervikt?"...Det är alltså större chans man får en kompliaktion som överviktig än som GBP OPad...

Hejja hejja!! Ni klarar detta!! :)
    hmm lite långt att åka tillbaka till stockholm för min del. får väl åka till vanliga sjukhuset där dom inte kan ett skvatt isåfallen. men men man får vara inställd på att allt kommer att gå great!
    Planering är a och o......
  • Maddisen80
    SnuttanSnuttan skrev 2011-03-04 13:00:53 följande:
    Jag ska opereras på Aleris Kristianstad - på ONSDAG Förvånad

och vi ligger också bara över en natt. Vid 14.00 dagen efter åker vi hem igen... Nervös!
    Det kommer gå bra ska du se :)
  • Maddisen80
    Annicka skrev 2011-03-04 11:50:37 följande:
    Skriv en egenremiss!
    Hej jo ska göra det :OI ska skriva i helgen och skicka på måndag
  • JohannaL

Vill inte skrämma nån, men vill bara varna er som börjat fundera på att bli gravida innan 1 år, Jag blev gravid i mån 6, dvs aldeles för tidigt, är nu bara i v 19, men denna graviditet är fruktansvärd, har aldrig varit så trött och mått så illa som jag gör nu, är liggandes hela dagen, dumpar på allt jag ätr, har idga träffat dietist och ska pressa i mig näringsdryck också. Så en liten vink till er som börjat tänka samma tankar som jag gjorde, låt det första året få gå så era kroppar fixar det bättre för detta är inget jag önskar nån =(

Förstår att det inte e samma för alla, men troligheten att det blir jobbigare när dte är för tidigt är nog stor.. 

• ChokladMoshin
    JohannaL skrev 2011-03-04 20:53:34 följande:
    Vill inte skrämma nån, men vill bara varna er som börjat fundera på att bli gravida innan 1 år, Jag blev gravid i mån 6, dvs aldeles för tidigt, är nu bara i v 19, men denna graviditet är fruktansvärd, har aldrig varit så trött och mått så illa som jag gör nu, är liggandes hela dagen, dumpar på allt jag ätr, har idga träffat dietist och ska pressa i mig näringsdryck också. Så en liten vink till er som börjat tänka samma tankar som jag gjorde, låt det första året få gå så era kroppar fixar det bättre för detta är inget jag önskar nån =(

Förstår att det inte e samma för alla, men troligheten att det blir jobbigare när dte är för tidigt är nog stor.. 
    Förstår precis vad du menar, men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig.
    Hoppas och håller tummarna för att det blir bättre för dig med tiden som är kvar.
    Mamma till 4, räcker det nu?
  • salsajenny

Hej!

Jag har kikat in här emellanåt, och för längesen skrev jag lite här oxå. Då var det mycket frågor om egenremiss och tillvägagångssätt i allmänhet.

Idag, nästan ett år efter beslutet jag tog, så fick jag en tid för op i kalmar! Den 1 april är det dags!!!

Det är så skönt!!!!!! Jag ska börja flyta redan om en vecka! 3 veckor på max 800 kalorier, och jag ser fram emot det! Har redan gått ner 17 kg sen 3 januari, med hjälp av en sköterska på min vc (viktkontroll 1 gång i veckan, nutrilette, kolhydratfattig proteinrik kost och ett helt annat tänk kring mat), och jag behövde gå ner 15 innan open, så det har jag ju klarat innan jag ens börjat flytet, men jag ska gå ner 7 kg till fick jag veta idag. Men det blir inga problem på 3 veckors flyt. =)

Åh, jag är så glad!!!!

Äntligen är det snart mig tur!!!

• CharmingGirl

Hej!

Jag har några frågor som jag undrar över.

Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?

När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?
    Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?
    Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?

Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...

Tack så länge!

• MIJV
    CharmingGirl skrev 2011-03-05 09:20:51 följande:
    Hej!Jag har några frågor som jag undrar över.Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...Tack så länge!

Jag kommer att operera mig sundsvalls sjukhus och jag har förstått att det skiljer sig rätt mycket beroende på vart man opererar sig, varje sjukhus följer sin egen riktlinje och forskning. Jag kommer att flyta på modifast, 4 påsar på en dag samt mycket vatten. Vi flyter för att leverns fettvärde skall minska så att levern skall bli lättare att jobba med under operation. En stor fettlever ökar risken att sprickavi flyter 2-4 veckor innan operation beroende på hur mycket övervikt man har och vilket bmi man har. Det finns inga krav på hur mycket man måste gå ned utan det är eget ansvar... Efter operation flyter vi 4 veckor, då är det vattnig föda, typ soppa, fil osv.. sen efter äter ska vi äta pure 2 veckor innan vi kan äta fast föda. Detta skiljer sig enormt mycket med. Jag står i kö och har inte opererats ännu så jag kan inte svara på hur det fungerar mat osv.. Jag liksom dig velade väldigt mycket innan jag tog kontakt med vc för remiss... Innan har jag provat olika extremmetoder som en sista chans för att se om jag kan göra det själv utan operation. Nu vet jag att med mina 75 kg är det omöjligt och jag har gått från ren rädsla till skräckblandad förtjusning. Den största eller det största hindret jag såg innan var all hud jag kommer att få över, sundsvall opererar inte den sedan. Men jag har börjat få problem med magen, halsbränna på nätterna så jag kräks osv Operationen är kanske drastisk men för mig och säkert för många andra en andra chans, en chans till hjälp =) .
  • salsajenny
    CharmingGirl skrev 2011-03-05 09:20:51 följande:
    Hej!

Jag har några frågor som jag undrar över.

Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?

När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?
    Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?
    Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?

Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...

Tack så länge!
    Jag har nyligen haft en telefontid med min läkare (i Kalmar) bara för att få ett ordentligt svar på frågan om flyt, och hans svar är, att det spelar ingen roll HUR man "flyter", bara man håller sig under 800 kalorier om dagen. Så jag kommer köra på typ Nutrilette som bas, men OM jag vill tugga nån dag, så kan jag byta ut nåt mål mot en noga uträknad bit kyckling eller liknande. =)
     Man ska gå ner snabbt precis innan operationen, så i mitt fall hjälper det inte att jag gått ner 17 av de rekomenderade 15 kilona innan open, utan nu ska jag gå ner ytterligare 7 kg genom flyt på 3 veckor. Den snabba viktminskningen och hårda dieten är det som gör att leverns värden blir bättre och open blir lättare att utföra samt riskerna för komplikationer minskar.
  • CharmingGirl

Ok! Tack för svar!
    Då förstår jag varför man ska flyta innan operationen.

Mitt "problem" är att jag har under 3 års tid provat i stort sett alla pulverdieter och lyckads en period gå ner en hel del med Cambridge, men jag kunde inte fortsätta för bara tanken på soppa eller shakes fick mig att börja må illa och vilja spy. Provade faktiskt en shake för exakt en vecka sen, för jag ville så gärna prova igen. Men nej, det gick inte att få ner.

Jag bor i Karlskrona och kommer ta kontakt med VC här och förmodligen då också opereras här (om jag nu får det beviljat, eller vad det heter). En kompis till min kompis gjorde en sådan här OP för snart ett år sedan i Kalmar (tror jag, hon tillhör Kalmar iaf), och enligt henne skulle hon ha ätit enligt LHCF inför OP. Tycker det låter precis som motsatsen till soppor, shakes och att man ska hålla sig under 800 kalorier per dag? Men vad vet jag, är faktiskt inte så insatt i kalorier och vet inte riktigt hur man räknar det...

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)