• anli00

Gastric Bypass (GBP)

Ar lite nyfiken, hur lang tid tog det for er emellan infmotet tills ni hade varit pa bedomning och fatt en optid?
    Ska pa infomote nu den 4/4, trodde dock att det skulle ta lite langre tid innan jag ens fick komma pa info, men ibland ar det bra antar jag att inte ha for stora forhoppningar :D 

• anli00
    Ådi skrev 2011-03-08 16:48:43 följande:
    Hej

Jag var på infomöte i april förra året och har fortfarande inte blivit kallad för bedömning..
    Efter att ha läst mer och mer om andras historier kring gbp så förstår jag att det är en enorm skillnad från landsting till landsting. Så har du turen att "rätt" landsting kanske inte väntan blir så lång som min.

Lycka till!
    Oj, d va inte daligt, ja da hoppas jag att jag ar i "ratt" landsting.
    Tankte man far val hora lite med dom nar man ar dar vad kotiden ligger pa!
    Hoppas verkligen att du far din bedomningstid snart da om du fortfarande vill gora den!

• anli00

vårdgarantin här i Östergötland går ut på att om man inte får op tid på d sjukhus man skickat sin remiss till så blir man förflyttad automatiskt till ett annat via vårdlotsarna (man får några o välja mellan) och där är det tre månader som sen gäller tydligen, som ett samarbete mellan de sjukhusen, så nu från infomötet till bedömningsmötet är det 2 o en halv månad (fått tid) och sen måste man få en op tid inom tre månader igen...tycker d verkar väldigt bra, ville bara berätta :)

• anli00

Hmmm...inte ofta jag skriver eller så, men går in ibland och läser iallafall, men känns som att jag har börjat gå i en enda stor väntan för tillfället och att det är det som mina dgr går ut på..att vänta (ja förutom jobb och sova och äta såklart), först vänta på infomöte, nu väntan på att dagen ska komma att jag ska på sjukhusbesöket, vilket iofs inte är allt för lång tid kvar, inför väntan på opdagen, satan vad jag vill att det ska bli höst nu....o jag som ÄLSKAR sommaren.....
    ville bara skriva av mig lite..... 

• anli00

Silveremma; lovar dig, läst har jag gjort d senaste året...så jag är nog väl förberedd Blir ersta i september, känns bra...lite tid o vänja sig också men man vill dit fort ändå :)

• anli00

saken är den att hade dom suttit i samma situation som vi så hade dom aldrig skrivit den tråden, då hade dom hängt här med oss, mest dom så mår dåligt över det....enkelt eller hur ;)

• anli00
    PruttPottan skrev 2011-05-18 12:09:19 följande:
    Jag förstår den trådens TS. Faktiskt!

Varför ska han betala för andras problem? Lika lite som vi har lust attt betala fyllkörares sjukshusvård. Så han kostar säkert samhället iaf på sitt sätt :E

Jobbigt bara om man är med i en olycka dan före lning och inte har råd att pröjsa operationen, för det måste vara så han vill hha det =)
    visst klart man förstår honom, men skatt måste vi betala iallafall och d går till mycket, både bra och dåliga saker inget vi kan hindra...om d får folk att må bra med vad d nu kan vara så har jag inget emot d.....även om d skulle vara en fyllekörares AA-möten :)

plus att jag är glad att fått den här chansen  till ett "nytt" och bättre liv....o jag jobbar för d också
  • anli00
    PruttPottan skrev 2011-05-18 14:04:29 följande:
    Jag hoppas du förstod att det var ironiskt.

Trist när en del är så trångsynta, men jag brukar jämföra rakt av i sådana lägen. Alla har vi ju nån gång behövt sjukvård.
    JO jag förstod d...
    Håller med dig...men men finns folk till allt...
  • anli00

jag funderade lite, jag vet ju att på infomötet sa dom att man helst skulle försöka få upp sin kondition lite innan man gjorde open, har börjat cykla till jobbet 5 km enkel väg och sen ut och går med stavar och så har jag tagit upp golfspelandet...för att försöka få upp en hyfsad kondition och samtidigt hjälpa vikten på vägen....

Vad/hur mkt gjorde ni innan op och vad sa läkaren när ni var på besök? Fick ni många frågor om just motion och sport?

• anli00
    MrC skrev 2011-06-20 22:06:33 följande:
    CharmingGirl skrev 2011-06-20 21:01:18 följande:
    Jag var på min bedömning för knappt en vecka sedan i Karlshamn. Då fick jag först väga mig, mäta mig och sedan mätte dem ett omfång på magen. Därefter fick jag träffa kirurgen som pratade med mig om operationen, hur den går till och vad den innebär. Han nämnde lite kort om de olika metoder jag använt för att gå ner i vikt, men absolut ingen utfrågning - det var det jag var mest nervös över, men allt gick jättebra.
       Efter det berättade han att nästa steg är en kallelse till dietisten, och när jag varit där sätts jag i kö för operation.

Sen kanske det skiljer sig lite från sjukhus till sjukhus, men såhär gick det iaf till för mig!
    Processen tycks vara väldigt olika beroende på var man går.
    CharmingGirl var alltså i Karlshamn i Blekinge och du ska till Sahlgrenska i Gbg.
    Själv var jag till Ersta sjukhus i Stockholm och där får man först träffa sjuksköterskan som har ett allmänt infomöte med flera som är intresserade av att opereras. Direkt efter tar dietisten över. Om jag minns rätt körde vi från kl 13 till 16, med en kort paus mellan. Många frågor haglade, så det tog tid.

Samtidigt som jag fick kallelsen till sjuksköterskan/dietisten fick man tid till läkaren. Tror att det är samma som ska operera sen också. Det mötet var 1 vecka senare för mig. Nu vägde dom mig och frågade om längd = räknade ut BMI.
    I kallelsen låg två papper med frågor som man skulle fylla i före. Sen gick vi igenom svaren tillsammans.
    Läkaren frågade allmänt hur länge man haft viktproblem, vad man tror det beror på, vad man försökt göra åt saken... osv. Sen sa han bara rakt ut att jag passade in i "profilen" över de som opereras där och han skulle skicka vidare mina papper till planeringsenheten. Men först skulle jag göra ett EKG och lämna blodprov. Det gjorde jag direkt.

Tydligen så var allt okay, för sen kom en tid hem i brevlådan. Jag fick veta operationstid ca 6 veckor före.
    Idag om exakt 3 veckor ligger jag i sjukhussängen och rapporterar till er.
    Ska till Ersta om en vecka på möte med allihopa samtidigt, dietist, sjuksköterska och kirurg, var väl ungefär en timme emellan mötena, men det kanske beror på om man kommer utomläns ifrån också..eller att d är på slutspurten innan semestern?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)