MrC skrev 2011-06-20 22:06:33 följande:
CharmingGirl skrev 2011-06-20 21:01:18 följande:
Jag var på min bedömning för knappt en vecka sedan i Karlshamn. Då fick jag först väga mig, mäta mig och sedan mätte dem ett omfång på magen. Därefter fick jag träffa kirurgen som pratade med mig om operationen, hur den går till och vad den innebär. Han nämnde lite kort om de olika metoder jag använt för att gå ner i vikt, men absolut ingen utfrågning - det var det jag var mest nervös över, men allt gick jättebra.
Efter det berättade han att nästa steg är en kallelse till dietisten, och när jag varit där sätts jag i kö för operation.
Sen kanske det skiljer sig lite från sjukhus till sjukhus, men såhär gick det iaf till för mig!
Processen tycks vara väldigt olika beroende på var man går.
CharmingGirl var alltså i Karlshamn i Blekinge och du ska till Sahlgrenska i Gbg.
Själv var jag till Ersta sjukhus i Stockholm och där får man först träffa sjuksköterskan som har ett allmänt infomöte med flera som är intresserade av att opereras. Direkt efter tar dietisten över. Om jag minns rätt körde vi från kl 13 till 16, med en kort paus mellan. Många frågor haglade, så det tog tid.
Samtidigt som jag fick kallelsen till sjuksköterskan/dietisten fick man tid till läkaren. Tror att det är samma som ska operera sen också. Det mötet var 1 vecka senare för mig. Nu vägde dom mig och frågade om längd = räknade ut BMI.
I kallelsen låg två papper med frågor som man skulle fylla i före. Sen gick vi igenom svaren tillsammans.
Läkaren frågade allmänt hur länge man haft viktproblem, vad man tror det beror på, vad man försökt göra åt saken... osv. Sen sa han bara rakt ut att jag passade in i "profilen" över de som opereras där och han skulle skicka vidare mina papper till planeringsenheten. Men först skulle jag göra ett EKG och lämna blodprov. Det gjorde jag direkt.
Tydligen så var allt okay, för sen kom en tid hem i brevlådan. Jag fick veta operationstid ca 6 veckor före.
Idag om exakt 3 veckor ligger jag i sjukhussängen och rapporterar till er.
Ska till Ersta om en vecka på möte med allihopa samtidigt, dietist, sjuksköterska och kirurg, var väl ungefär en timme emellan mötena, men det kanske beror på om man kommer utomläns ifrån också..eller att d är på slutspurten innan semestern?