• anli00

Gastric Bypass (GBP)

ringde Ersta igår för o höra med dom lite när d kunde tänkas bli, då jag inte fått nåt brev än...kirurgen sa 3-4 månader och d har ju snart gått.
    Svaret jag fick var att dom planerar in junipatienter i november, så d kommer troligtvis bli då. Men utomlänspatienter är inte speciellt prioriterade.. WHAT??? nån som hört nåt sånt förut?? 

• anli00

Äntligen fått mitt brev om op-tid, så den 10 november på Ersta är det min tur att komma över till andra sidan...iiiihhhh vad jag längtar! :)

• anli00
    lovely storm skrev 2011-10-15 21:08:45 följande:
    Hur länge blir  man sjukskriven efter op?
    2-3 veckor sa kirurgen på Ersta till mig, sen är det klart man får se, beror ju lite på hur man mår också tror jag nog....
    Nu är det nedräkning.... :)
  • anli00
    Anna 725 skrev 2011-10-19 12:06:52 följande:
    Hej.
    Jag ska strax ringa Kirurgmottagningen i Landskrona för att flytta min remiss till Ersta. 
    Här nere är väntetiden 24 månader. (!!!!) De kan alltså inte alls hålla vårdgarantin.

Är det någon annan som gjort  det tidigare?  
    Är det också någon som kan berätta hur det fungerar på Ersta? Tex vilket BMI man ska ha, hur mycket man ska gå ner innan (procentuellt). Lite smått&gott fakta. 

Tack!  
    BMI på Ersta är 40 sa dom till mig, sen behövde man inte gå ner nåt inför själva operationen, däremot skulle man äta modifasti två veckor innan, just för att få ner organens vikt för kirurgens skull.
    Jag fick gå på möte med kirurg, sjuksköterska och dietist samma dag..antagligen för att jag är utomläns så man slipper åka fram och tillbaka. Nu har jag efter 4 månders väntetid efter mötet fått en optid den 11 november, dagen innan dvs 10, ska jag träffa sjukgymnast och narkosläkare...sen kunde jag ta 6 veckors kontrollen och 6 månaders kontrollen på min hemort och komma tillbaka till ersta för 1 årskontrollen. Tyckte det verkade väldigt bra och dom är supertrevliga alla som jag mött där uppe.....känner att jag gjort ett bra val med Ersta

Stort Lycka till... 
  • anli00
    Anna 725 skrev 2011-10-21 23:05:28 följande:
    Tack Anli00!
    Vet du hur lång tid det tar från idag tills man kommer på bedömning? Vet du väntetiden från bedömningen till  själva open också?
    för min del tog det nästan exakt 3 månader mellan infomöte och bedömningen...sen sa han att det skullle ta mellan 3-4 månader tills opn blev av, men pratade med planeringsenheten efter ca 3,5 månad och dom sa att man får räkna med lite mer, säg ca 3-6 månader... för min del då 4,5 månad så lite mer än han sa...men den som väntar på nåt gott ;)

så totalt har det tagit 10 månader från remiss här i Östergötland till Op på Ersta...tycker det är helt okej ändå.
  • anli00

Åhh en liten fråga nuför er som har flytit, började idag och det känns väl helt okej, är lite trött och småhungrig...men det jag undrar är vad är okej att dricka mer än vatten?? visst man kan ju ha citron och gurka och melon i vattnet men nåt annat??

• anli00
    Dhevil skrev 2011-10-24 17:20:45 följande:

Kaffe och tee utan socker och mjölk =)
    Jag har överlevt mina 2 veckor på bubbelvatten =)

Lycka till, hur länge ska du flyta?   

mjölk sa hon va helt okej o dricka i kaffet iom att jag inte ska gå ner nåt på det sättet :) vilket jag tackar stort för, kan ju varken dricka kaffe eller the utan mjölk :) ja iofs cola zero borde man kunna dricka men tänkte som dig där att försöka få bort läskdrickandet lite nu när man ändå håller på

Tack, d ska nog gå vägen det här, har gett mig den på att INTE fuska... ska  "bara" flyta i två veckor, skulle egentligen börja på fredag, men tänkte att det blir lättare att börja när man jobbar, då kan man tänka på annat än fundera på att man är hungrig... 
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-24 17:32:19 följande:
    Öhh, vet inte varför det blev skickat, hade ens inte skrivit färdigt. Obestämd
    Med Modifast  rekommenderar de att man ska dricka annat också, kaffe, te och lättdrycker så tror tex Kiviks päronjuice lättdryck går an. Vatten kan man dricka hur många liter man vill
     JAAA, just det d kan man ju dricka, dom kiviks dryckerna är ju riktigt goda.....d får bli till att inhandla imorn det, d är klart borde väl funka med de flesta lättdrycker..jag kör modifast, tittade på deras hemsida och där stod d som sagt kalorifattiga drycker och efter det stod hjärnan still....vad är kalorifattigt förutom vatten *hehehe* men stort tack för tipset
  • anli00
    MizzPiggy skrev 2011-10-24 17:07:06 följande:
    Anli00: i
    Mina papper står de att jag får dricka light drycker det tolkar jag som all dricka som är socker fri , eller någon som tycker jag har fel?
    nä, d stämmer nog absolut...får inhandla lite sånt, man vill ju ha lite smak iallafall och i mina papper står det inget speciellt...så tack :)
  • anli00
    MizzPiggy skrev 2011-10-25 10:28:12 följande:
    Jag avlider , har smakat fler smaker på modifast, o allt smakar peck!! Altså de går inte :S faaaaan
    chokladen är riktigt god eller ja riktigt god är väl o överdriva men den funkar...likaså kaffe om du tycker om typ cappucino.
    däremot puddingen var väldigt överskattad...gick ett par tuggor sen var jag tvungen att kasta resten.... 
    tror d är konsistensen som är mest jobbig, avskyr det där lite tjockare...

hur länge ska du flyta? 
  • anli00

Har försökt och få tag på sjukhuset både idag och igår, men får inte tag på dom...har fått ryggskott! :( läkaren som jag va hos idag sa att det inte var nåt som skulle ställa till problem vid operationen.
    MEEEEN jag har fått utskrivet morfintabletter, hur går det nu när man flyter? Nån som vet det??
    vågar ju inte ta dom innan jag vet....så utstår smärtan som är..fyyy säger jag bara 

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)