• anli00

Gastric Bypass (GBP)

Laalaa; ja du svårt o säga! Jag var utomlänspatient, så därför tog d 6mån, från kallelse till bedömning, tror jag

• anli00
    Vitamin skrev 2011-11-28 12:00:48 följande:
    Idag är jag typ människa igen!
    Så skönt, känner mig liksom pigg, trots att jag bara sovit tre timmar inatt! Och så känner jag att jag är hungrig lite emellanåt och kan tomlite  fantisera om vad jag ska äta när jag får övergå till puréfasen... Vattnet börjar oxå att bli drickbart igen. Sköööönt!
    Lite stramt och irriterat i titthålen, ska bli intressant att ta bort plåstrena på onsdag o se hur det ser ut. Stygnen skulle plockas endera dagen oxå, undras om det är obehagligt?
    tog bort mina agraffer i fredags, haft ångest en hel vecka innan, tänkt mig att det ska göra skitont och att de hellre bara kunde sitta kvar, meeen det gjorde inte ont alls, vart tom lite förvånad...och riktigt skönt när dom kom av...för dom klia nåt fruktansvärt
  • anli00
    MizzPiggy skrev 2011-12-01 21:46:49 följande:
    Vitamin: Jasså? Vet inte om jag vågar
    Lossa på plåstren eftersom jag inte vill fastna / få ludd på dem / i såren, hade velat få med sånna plåster med hem så
    Man kunnat byta själv. Idag efter att jag bäddat en säng så kändes de som om några agraffer halvt var på väg ut, det kändes så för det ömmade på något konstigt vis, men lyfter jag på
    Plåstret så får jag ju inte dit de igen så de får va. Kram
    ett tips, jag fick ta bort mina plastplåster när jag duschade på sjukhuset och sen sätta dit vanlig kirurgtejp så man inte fastna i nåt med själva agrafferna..har funkat jättebra.för då fick det lufta lite. man tog bort tejpen i duschen och så lufttorka innan man satte dit ny tejp.
  • anli00
    MizzPiggy skrev 2011-12-01 22:41:31 följande:
    Anli00: tack för tipset, men kirurg tejpen sitter ju så hårt, e inte de välldigt oskönt att dra bort sen?
    d är klart det är lite piligt o man får ta bort det försiktigt, jag tog bort det i duschen, blev lite lättare..men skönt att få lufta det lite.
    Sköterskan som sa åt mig på sjukhuset att ta kirurgtejp, sa att egentligen behöver man inte ha nåt över agraffer utan det va mest till för att dom inte skulle fastna i nåt klädesplagg... 
  • anli00
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-12-02 10:56:42 följande:
    Var uppmärksamma på bara om ni får en allergisk reaktion på tejpen. Det fick jag, och det är tydligen ganska vanligt, trots att jag valde den sorten som skulle vara extra hudvänlig. Tejpen frätte sönder huden runt titthålen så såret efter tejpen såg värre ut än agrafferna och titthålen. Har aldrig reagerat på tejpen tidigare, när man tagit blodprov och sånt och fått tejp över, men nu blev det riktigt illa. 

(Bilder finns i bloggen om nån är nyfiken på hur det såg ut.) 
    kan bara prata för mig själv och det var inga problem, efter tre veckor så läker såren jättefint och fått tagit bort allt vad tejp heter..är nog olika det där tror jag
  • anli00

just det är med barn hörrni, är det nån utav er som fundert på det där med att man måste vänta ett år??
    Vi vill ju jättegärna ha barn, men måste man verkligen vänta ett år, vet inte om jag orkar vänta så länge innan man börjar försöka för jag menar det kan ju dröja ett bra tag innan det händer nåt....

nu va d ju iofs inte mer än 5 veckor sen jag gjorde opn, men tänkte iallafall om man slutar med piller i sensommaren så borde d ju inte va nåt problem.... 

• anli00
    MizzPiggy skrev 2011-12-17 10:08:27 följande:
    Anli00: jag funderar på samma sak som du, har längtat ihjäl mig efter barn i så många år redan, försökt vid något tillfälle men då haft inte velat funka vare sig praktiskt eller fysiskt. Jag hoppas på bättre tur nu när man går ner i vikt (sambons intresse för ett samliv ökar) mm, självklart vill jag hinna gå ner i vikt först, må bra etc, men skulle jag av misstag bli gravid "förtidigt" så hoppas jag det kan gå bra ändå, för mig är livet meningslöst utan egna barn.
    mmm..känner likadant, och man blir ju inte yngre heller dessvärre :)
    Men som du säger, jag vill också gå ner en hel del innan, har väl sagt iallafall till minst 70-75 innan vi försöker.
    Men längtan är enorm och speciellt när många runt om en har barn eller ska börja försöka få barn nu då vill man liksom "va med". 

Men än så länge är jag lycklig av att bara gå ner i vikt, blir ett litet lyckorus varje gång man ställer sig på vågen :) 
  • anli00
    Lady X skrev 2011-12-17 14:23:55 följande:
    Ni som vill bli gravida - va på infomöten nu i veckan (ersta) och då sa sköterskan att dom rekommenderar att man väntar minst 6månader till ett år. Sen finns det dom som blivit gravida snabbare just för att kroppen får sån skjuts i vikten, det påverkar hormonerna och så står man plötsligt gravid inom några månader även om man varit så gott som infertil i flera år pga övervikt. Dock så kan en graviditet första året bli otroligt tungt och påfrestande för kroppen som sliter med sin näring, att även nära en bebis också... Så man kanske ska va beredd på att må räv... Men som sagt, det händer ju, men googla om det finns några andra som råkat bli gravida och se vad dom tyckte och hur dom mådde.
    jo då, på infomötet jag va på i våras sa dom tom 12-18 månader.
    Men först får man se så alla värden är bra...så får vänta till efter 6 månaders kontrollen :) 
  • anli00

Måste höra med er, nån mer än jag som får grymt mycket håll strax efter att ni ätit, det sätter sig strax under revbenet...det går över efter ca 10 minuter när magen börjar knorra som ett litet as :)
    Men tycker det verkar så konstigt har fått det nu senaste veckan när jag börjat äta fast föda...tuggar jag för lite kanske eller äter man för fort??

Ja i vilket fall mina vänner, så ha en underbar julafton nu och njut oavsett mycket, inget eller lite julmat ;) 

• anli00

Lindhaothomas: Norrköping har ca 1 års väntetid till op, meen du kommer bli uppringd av vårdarbetare o få välja lite olika sjukhus! Fungerar jättebra med landstinget i Östergötland! Blev opad i november på Ersta med vårdgaranti från Östergötland :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)